۴ دوره از شکل‌گیری نهاد شورایاری در محله‌های شهر تهران گذشته و اکنون پس از گذشت ۱۶ سال با توشه و کوله‌باری از تجربه و دستاورد به استقبال پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها می‌رویم.

یاران شهر

بدون‌ تردید شورایاران در این سال‌ها نشان دادند و ثابت کردند ظرفیت‌های خوبی برای ‌ آبادانی شهر و محله هستند و می‌توانند به‌عنوان بازوان قوی مدیریت شهری حتی بالاتر از توان و بضاعت خود در خدمت‌رسانی به شهروندان ظاهر شوند. اما موضوع قابل توجه این است که آن‌طور که باید و شاید از این نیروی مردمی استفاده نشده است. نکته امیدبخش و روشن در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها، نگاه ویژه مدیریت شهری برای اثربخشی و حفظ نهاد شورایاری به‌عنوان «یاران شهر» است که نوید روزها و لحظه‌های خوبی برای منتخبان این دوره می‌دهد. در مدت زمان باقیمانده تا انتخابات شورایاری‌ها سراغ «پیمان‌ پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ می‌رویم که این روزها جز انجام وظایف روزمره، در ستاد انتخابی مستقر در منطقه نقش راهبردی و کلیدی دارد.

«درباره‌ ساز و کار شورایاری‌ها در محله‌ها باید گفت مدیران شهری در بسیاری از مواقع می‌توانستند بهتر عمل کنند. گرچه در ابتدا شورایاری مجموعه‌ای نوپا بود، اما به مرور زمان و با روشن شدن نقاط ضعف و قوت آن می‌توانستیم از این سرمایه ارزشمند شهر بیش از این استفاده کنیم.» «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ با بیان این نکته که آغاز مرحله پنجم انتخابات شورایاری‌ها، روزهای پر امید برای آبادانی محله‌هاست، می‌گوید: «برای تأثیرگذاری و اثربخشی بیش از پیش شورایاری‌ها در اداره امور محله‌ها باید برنامه‌ریزی اصولی انجام شود و با توجه به توانمندی موجود در این نهاد مردمی، قدم برداریم.»

افزایش حس تعلق و علاقه‌مندی به محله 

شهردار منطقه عقیده دارد شورایاران همیشه و در همه حال برای مجموعه مدیریت شهری فرصتی جدید و تازه فراهم می‌کنند، اما موضوع قابل توجه در آستانه بزرگ‌ترین رویداد محلی این است که باید از همان ابتدا دقت بیشتری در انتخاب نامزدهای شورایاری داشت. ‌وی تأکید می‌کند که باید حس تعلق و علاقه‌مندی شهروندان نسبت به محله و زادگاهشان را بیشتر کرد و ادامه می‌دهد: «برای رسیدن به این هدف یکی از کارها میدان دادن و مشارکت دادن آحاد مردم به‌ویژه شورایاران در انجام مأموریت‌ها و برنامه‌هاست. فرقی نمی‌کند که این کار مأموریت‌های جاری مثل رفت و روب و آسفالت باشد یا اجرای پروژه‌های منطقه‌ای و... مهم آن است که شهروندان احساس کنند محله متعلق به خودشان است و می‌توانند سرنوشت آن را رقم بزنند. اتفاق دیگری که به دنبال انتخابات شورایاران محله  رخ می‌دهد، تسهیل انعکاس مشکلات اهالی به مجموعه مدیریت شهری است که با این کار از هدررفت وقت و انرژی شهروندان جلوگیری و مطالبات به حق مردم در مسیر درست و مناسب پیگیری می‌شود. » 
مطالبه‌گری مدیریت شهری از شورایاران 
شهردار منطقه می‌گوید: «در حالی وارد هفدهمین سال تشکیل نهاد شورایاری‌ها می‌شویم که مردم با وظایف و کارکرد این نهاد آشنا شده‌اند. خوشبختانه شهروندان هم تعامل خوبی با اعضای شورایاری دارند. آمار بالای ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها نشان می‌دهد این نهاد از لحاظ کمی و کیفی نیز رشد کرده است. خوشبختانه طیف جوان و تحصیلکرده در این عرصه بیشترین آمار را دارند و نشان می‌دهد محله‌ها آینده بهتری دارند.» 
شورایاری‌ها را تمام قد قبول داریم 
وقتی شهرداری تهران با جدیت برای برگزاری دور جدید انتخابات شورایاری‌ها وارد میدان شده، نشان‌دهنده این است که ظرفیت شورایاری‌ها را قبول و به آنها اعتماد دارد. پورنصر به تجربه چند ساله‌اش در تعامل و همفکری با منتخبان مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «درخواست شورایاران نسبت به گذشته تغییر کرده و بسیار اصولی‌تر شده است. به‌صورت کلی سمت و سوی پیگیری‌ها و طرح موضوعات آنها از درخواست‌های شخصی به مطالبات محله‌ای ارتقا پیدا کرده که قابل تأمل است.» 
بارها پیش می‌آمد که می‌خواستیم پروژه و طرحی را در محله‌ها اجرا کنیم که اهالی با دلایل خودشان مانع می‌شدند و کار را متوقف می‌کردند، اما شورایاران که در جریان امر بودند و می‌دانستند اجرای این پروژه‌ها چه سود و منفعتی برای محله‌شان دارد با مردم صحبت می‌کردند و موانع را از جلو پای مدیران شهری برمی‌داشتند. اگر بخواهیم شهر و محله‌ای زیست‌پذیر و ایده‌آل داشته باشیم باید از همین نیروی بالقوه و پویا استفاده کنیم.»  کارکرد دیگر شورایاری‌ها ایجاد حلقه اتصال بین مردم و مدیریت شهری است. شهردار منطقه ۱۶ در این‌باره می‌گوید: «آنها مشکلات و کمبودها و از سوی دیگر نقاط ضعف و قوت محله‌شان را می‌شناسند و می‌توانند به راحتی این موضوعات را به اطلاع مسئولان مربوطه برسانند.» 
شهردار منطقه ۱۶ با بیان اینکه هیچ‌کدام از مشاغل منافاتی با کار شورایاری ندارد، می‌گوید: «بارها شنیده‌ایم که می‌گویند مثلاً بیشتر شورایاران بنگاه‌دار هستند. از نظر من چنین چیزی اشکال ندارد. شورایاران باید از اقشار و طیف‌های مختلف باشند. برای نمونه یک بنگاه‌دار باسابقه محله می‌تواند در تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده، موضوعات شهرسازی به مدیریت شــهری کمک کند.»

کد خبر 447774

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha