یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: اعضای کمیسیون در ادامه بررسی ایرادات قانون انتخابات ارجاعی شورای نگهبان، مواد ۲، ۳ و ۴ مرتبط با استانی شدن انتخابات را حذف و آن را از دستور کار خارج کردند.

وزیران صنعت و کشور هفته آینده در مجلس حضور می‌یابند

ایرنا نوشت: اصغر سلیمی درباره دستور کار امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهارداشت: بررسی ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به با حضور نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، پژوهشکده شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز ادامه یافت.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون با بررسی مواد ۲ تا ۶ این قانون، سه ماده ۲، ۳ و ۴ آن را حذف کردند که همه این مواد به استانی شدن انتخابات مربوط می‌شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی با مبنایی دانستن ایرادات شورای نگهبان تصریح کرد: این مواد با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم همراه بود.

سلیمی درباره ماده ۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده ۵ احزاب می‌توانند پس از احراز صلاحیت داوطلبان، حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات موضوع را برای مناطق دارای بیش از یک کرسی و در سطح نمایندگان حوزه تنظیم و به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع ماده ۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهارکرد: شورای نگهبان ماده ۶ یعنی ممنوعیت حضور نمایندگانی که سه دوره متوالی برگزیده مردم در مجلس بودند را مغایر با اصل ۲۰ قانون اساسی شناخت و اعضای کمیسیون این ماده را هم از قانون حذف کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهی برای تغییر یا تعدیل این ماده برای جذب نظر شورای نگهبان وجود نداشته است، گفت: از یک طرف فرصت کمی داریم و از طرف دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به این ماده ایراد گرفته و آن را مغایر با ماده ۱ و صدر ماده ۱۰ سیاست‌های کلی قانون انتخابات دانسته است.

سلیمی تصریح کرد: در آغاز نشست با توجه به میزان ایرادات شورای نگهبان رای‌گیری استمزاجی شد که آیا به لایحه دولت برگردیم یا برای تامین نظر شورای نگهبان، ایرادات ۱۳ گانه شورای نگهبان را برطرف کنیم، که براساس رای نمایندگان مقرر شد ایرادات طرح مجلس رفع شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان با این ایده که طرح مجلس زودتر از لایحه دولت به مرحله اجرایی شدن و انتخابات این دوره مجلس می رسد، به اصلاح ایرادات شورای نگهبان رای دادند.

کد خبر 447771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha