یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی این هفته در تلاشی تازه برای نجات برجام، توافقی که گویا به آبرو و حیثیت اروپایی‌ها گره خورده است، به عراق رفت تا شاید در این نقطه از منطقه آشوب زده آسیا راهی برای کاهش تنش‌ها بیابد.

ديدار موگريني با مقامات عراقي

به گزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که سعی دارد آخرین سنگر استقلال طلبانه اتحادیه اروپا را در مقابل تهاجم ویرانگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا حفظ کند، امیدوار است که طرح عراقی‌ها برای برگزاری یک نشست منطقه‌ای، با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه، بویژه میان ایران و آمریکا راهگشا باشد.

مقام‌های عراقی، اگرچه جزئیات زیادی از ایده خود را فاش نکرده اند، اما در آستانه این سفر اعلام کردند که سرگرم آماده کردن مقدمات این اجلاس منطقه‌ای هستند و نیز امیدوارند تلاش‌هایشان با اعمال نفوذ تندروهای آمریکایی و منطقه‌ای، عقیم نماند.

فدریکا موگرینی روز یکشنبه، در ارتباط با تلاش‌های میانجی گرانه عراقی‌ها، یک دور کامل با محمد الحکیم وزیر خارجه عراق در بغداد دیدار و گفت و گو کرد و در خاتمه هم گفت که اتحادیه اروپا بطور کامل و همه جانبه از این طرح عراقی‌ها که به تازگی مطرح شده، حمایت خواهد کرد.

حالا عراقی‌های خسته از بحران و جنگ‌های مستمر ۴ دهه گذشته، نگران هستند؛ هرچه تنش‌ها در منطقه تشدید شود، آنها نگران‌تر می‌شوند. عراقی‌ها معتقدند جرقه یک جنگ ناخواسته هم می‌تواند عراق را وارد یک دور جدید از ناآرامی‌ها و درگیری‌های ویرانگر کند.

عراقی‌ها از اولین کشورهایی بودند که در آغاز قشون کشی جدید آمریکایی‌ها به منطقه، تلاش کردند به عنوان واسطه و میانجی ابتکار عمل را بدست بگیرند و به واشنگتن تفهیم کنند که تشدید تنش‌ها منطقه را در باتلاقی از جنگ و خونریزی غرق خواهد کرد و هربار هم تاکید کرده اند که اجازه استفاده از خاک خود علیه ایران را نخواهند داد.

در همین ارتباط است که محمد الحکیم روز یکشنبه در پایان دیدار با موگرینی، تصریح کرد "عراق نباید به زمین جنگ در این منازعه تبدیل شود، بلکه باید همراه با دیگر کشورهای عربی، به ویژه کویت و عمان، نقشی سازنده در حل این بحران ایفا کند".

موگرینی هم به خوبی از این وضعیت در عراق آگاه است. او آمده است تا از فرصت‌هایی که در عراق وجود دارد بهره برداری کند تا شاید در مرحله اول از هرگونه اشتباه محاسباتی میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها جلوگیری کند.

نه فقط خانم موگرینی که تمامی بازیگران منطقه می‌دانند که هر اشتباهی در محاسبات شرایط بحرانی منطقه، نه تنها آتش را به عراق و سایر کشورهای منطقه انتقال می‌دهد، بلکه شعله‌هایش خود اتحادیه اروپا را نیز سال‌ها خواهد سوزاند.

خانم موگرینی هم در پایان گفت و گوهایش با الحکیم گفت که در دیدار با مقام ارشد دستگاه سیاست خارجی عراق، در خصوص کاهش تنش‌ها و ایجاد کانال‌هایی برای رایزنی و همزیستی گفت و گو و رایزنی کرده است.

وی از بغداد به همه طرف‌ها، نسبت به ماجراجویی‌های خطرناک هشدار داده است، با این حال این آمریکایی‌ها بوده اند که دست رد به سینه اروپایی‌ها زده اند و از جمله تلاش‌های میانجی گرانه کشورهای زیادی از جمله ژاپن جواب نداده اند.

تا اینجا ترامپ نه تنها به درخواست جامعه جهانی برای بازگشت به برجام و کاهش تنش‌ها پاسخ منفی داده است، حتی کشورهایی را که تلاش دارند به هر ترتیب برجام را سرپا نگهدارند، تنبیه کرده و همه راه‌های خروج از بحران را بسته است.

عدم تعادل در سیاست گذاری‌های آمریکا در دوره‌ای که دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر شده، باعث شده است که تلاش‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای در سراسر جهان ناکام بماند. خروج از پیمان‌ها، توافق‌ها و قراردادهای بین المللی از معاهده آب و هوایی پاریس تا برجام و یا قرارداد موشکی سالت با روسیه، امنیت جهانی را در شرایط شکننده‌ای قرار داده است.

اکنون موگرینی در آخرین روزهای حضورش در اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا پیش از سپردن جایگاه سیاست خارجی اروپا به جانشین اسپانیایی اش، شاید بتواند یک دور عکس یادگاری جدید به نشانه حل یک مشکل جهانی را در کارنامه اش ثبت کند.

کد خبر 447762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha