یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

بهناز رحیمیان - خراسان رضوی- خبرنگار: پانزدهمین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت دام، طیور، خوراک دام، دامپزشکی، شیلات، آبزیان و صنایع وابسته در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.

نمایشگاه تخصصی دام و طیور

در این نمایشگاه ۱۶۰ مشارکت‌کننده از استان‌های کشور در ۱۱۶ غرفه توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند. همچنین نمایندگانی از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، چین، روسیه، اسپانیا، لهستان، دانمارک و ترکیه در این نمایشگاه حضور داشتند.

  • انتظارات از صاحبان صنایع

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این نمایشگاه اظهار کرد: سال گذشته در استان بالغ‌بر ۷/۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۲۳ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان تولید شده است که سهم زیربخش دام، طیور و آبزیان از تولیدات به میزان یک میلیون و ۴۲۳ هزار تن معادل ۱۹ درصد تولیدات محصولات کشاورزی استان بوده است. ارزش اقتصادی این زیربخش ۸ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان معادل ۳۵ درصد از ارزش ناخالص اقتصادی محصولات کشاورزی استان بوده است.

«محمدرضا اورانی» به انتظارات این سازمان از صاحبان صنایع، ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات اشاره و اظهار کرد: در حوزه دام و طیور ۷۵ درصد از تولیدکنندگان خُرد هستند، در حالی که عمده ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی معطوف به تولیدکنندگان بزرگ و متوسط است، بنابراین صاحبان صنایع باید برای بهره‌برداران خرد نیز تدبیراتی بیندیشند.  

به گفته وی، نقش لایه واسطه‌گری بین صاحبان صنایع و ماشین‌آلات تا جامعه مصرف‌کننده سبب هزینه بالای قیمت تمام شده محصولات برای مصرف‌کننده می‌شود که در این باره نیز باید صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی، تدابیری را اتخاد کنند. این مقام مسئول معتقد است شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات باید با افزایش مدت ضمانت محصولات و افزایش کیفیت خدمات پشتیبانی پس از فروش، مصرف‌کنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات را حمایت کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استفاده از تکنولوژی روز در ماشین‌آلات و تجهیزات و نیز بهره‌مندی از جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات را از ضروریات دانست و در ادامه افزود: همچنین شرکت‌ها و صاحبان صنایع باید در تولید محصولات خود با جدیت کاهش آب مصرفی را لحاظ کنند.

  • مرزها؛ فرصت‌ صادراتی

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور استان‌های مرزی کشور مانند خراسان رضوی پیوسته شرایط کاری سختی دارند، اما همیشه مرزها تهدیدکننده نیستند و می‌توانند برای کشور فرصت‌های صادراتی خوبی ایجاد کنند و استاندارهای این استان‌ها می‌توانند با استاندارهای کشورهای همسایه دیدار داشته باشند و مذاکراتی در خصوص تسهیل صادرات انجام دهند.  

«علیرضا رفیعی‌پور» افزود: خراسان رضوی استان بزرگ کشور در حوزه دام، طیور و آبزیان بوده و پیوسته رتبه یک تا ۳ کشوری را در تولیدات این حوزه داشته است و قطعا با تضمین امنیت محصولات غذایی می‌تواند الگوی خوبی برای سایر استان‌های کشور باشد. وی درباره وضعیت گوشت قرمز در کشور گفت: امسال واردات گوشت قرمز سهم خوبی در سبد غذایی مردم داشته است و در ۳ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲ برابر افزایش به ۵۰ هزار تن رسیده است. اکنون قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش یافته است و انتظار می‌رود با توجه به بارندگی‌های خوب امسال و افزایش وزن بره‌ها در ماه‌های آینده شاهد ادامه روند کاهش قیمت‌ها باشیم.  

  • تفویض اختیار به استان‌ها

به گفته معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی، امنیت غذایی و تامین غذای سالم جزو استراتژی جمهوری اسلامی و در چشم‌انداز توسعه قرار گرفته است. امنیت غذایی در شرایط تحریم و فشار مقوله اقتدار و امنیت کشور است.   «علی رسولیان» با اشاره به این‌که خراسان رضوی سهم بالایی در تامین دام، طیور و آبزیان کشور دارد، افزود: خراسان رضوی با دارا بودن شرکت‌ها و فعالان اقتصادی معتبر، تولیدکننده محصولات کشاورزی برای تامین غذای بیش از ۶/۵ میلیون نفر جمعیت و سالانه ۳۰ میلیون زائر و نیز رفع نیازهای کشورهای همسایه به‌خصوص در بخش طیور است که ارزش افزوده خوبی برای استان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این‌که خراسان رضوی قادر است بخشی از نیازهای پروتئین و نهاده‌های دامی استان و کشور را از کشورهای همسایه تامین کند، اظهار کرد: از مدیران جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم که به مدیران، کارشناسان و شرکت‌های توانمند استانی اعتماد کنند و در خصوص تامین نهاده‌های دامی، واردات محصولات و ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه به مدیران استانی تفویض اختیار کنند تا موجب توسعه در استان شود.  

این مقام مسئول معتقد است مشکلات در فرایند تولید و توزیع سبب روند قیمت‌های سینوسی شده و تولیدکننده و مصرف‌کننده را دچار مشکل و امکان برنامه‌ریزی را دشوار کرده است. از این رو زنجیره‌های تولید باید تقویت شوند. معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان نماینده دولت در استان این است که تمام ظرفیت‌ها، امکانات و ابزار را در اختیار حوزه کشاورزی قرار دهیم تا به عنوان بخش اساسی، نیازهای استان را تامین کند.

وی با بیان این‌که بانک‌ها متعهد شدند که سهم بخش کشاورزی را در تسهیلات بانکی برای تقویت این حوزه افزایش دهند، افزود: قرار است امسال بانک‌ها ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش کشاورزی اختصاص دهند و برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص در جهاد کشاورزی به‌ویژه در حوزه دام و طیور انجام شده است. رسولیان به لزوم ایجاد حداقل ۷۶ هزار شغل در خراسان رضوی برای کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: بخش عمده اشتغال‌زایی به تولیدات کشاورزی اختصاص دارد و برای ایجاد شبکه‌های کوچک دام و توانمندسازی حوزه تولیدات دام روستاها، برنامه‌هایی تدوین شده است که امیدواریم با کمک مسئولان مربوط نقش اساسی در این حوزه داشته باشیم.  

  • تولیدات ایرانی

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های شیردوش حاضر در نمایشگاه با ۳۳ سال سابقه کار در این زمینه گفت: این شرکت به دلیل قدمت آن شناخته شده است و در تمام شهرهای ایران دارای نمایندگی یا عامل فروش است و در زمینه دستگاه‌های شیردوش برای گاوداری‌های صنعتی، دستگاه خوراک‌ریز دام، شیر سردکن و قسمت‌های برودتی فعالیت دارد.  

به گفته «رضا خان محمدی» تمام قطعات دستگاه‌های تولیدی در این شرکت ساخته می‌شود، مگر در مواردی که تکنولوزی ساخت آن در ایران نباشد که در این صورت از سایر کشورها و عمدتا از ایتالیا و انگلستان وارد می‌شود. وی دستگاه شیردوش دیجیتال وارداتی را یکی از به‌روزترین دستگاه‌ها در نوع خود دانست و افزود: دستگاه شیردوش دیجیتال مدیریتی، قابلیت کنترل گاوداری از راه دور دارد و حتی خوراک‌ریزی دام را انجام می‌دهد.  این تولیدکننده معتقد است تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز فشار زیادی بر تولیدات این شرکت وارد کرده است و همکاری گمرک و سازمان ثبت سفارش در این زمینه بسیار محدود است.

  • گوشت شتر با خواص درمانی

یک مزرعه پرورش شتر وابسته به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی صنعت دامداری نیز در فضای باز نمایشگاه با ۴ نفر شتر به صورت نمادین دایر بود. به گفته مدیرعامل مزرعه، این مرکز پرورش شتر حدود ۴ سال است که با ۱۲ شتر شیری و حدود ۱۵۰ شتر گوشتی در ۲ مزرعه مجزا در بلوار شاهنامه مشهد مشغول به فعالیت است. وی گفت: زایمان یک شتر ماده پس از ۱۲ ماه آبستنی صورت می‌گیرد و یک سال نیز زمان شیردهی آن است. روزانه به صورت متوسط ۱۰۰ کیلو شیر در این مزرعه تولید می‌شود. پرورش شتر گوشتی نیز مانند دام‌های پرواری انجام می‌گیرد اما هزینه خوراک شتر بسیار کمتر از سایر دام‌ها و ضریب تبدیل آنها برابر است. یک شتر گوشتی ۶۶۰ کیلویی پس از ذبح حدود ۳۳۰ کیلو گوشت با استخوان تولید می‌کند که ۷۵ درصد آن گوشت بی‌خز است.

این پرورش‌دهنده شتر معتقد است مردم به دلیل خواص درمانی گوشت شتر، ویتامین B و طبع گرم آن دوست دارند این گوشت را در سبد غذایی خود داشته باشند اما این صنعت در ایران هنوز ناشناخته است و گله‌های فراوان شتر وجود ندارد. کشتار روزانه در کشتارگاه‌ها حدود ۲ تا ۴ نفر شتر است و به این دلیل عرضه‌کنندگان گوشت شتر فقط روزهای خاصی این گوشت را عرضه می‌کنند. وی با تاکید بر این‌که پرورش شتر به دلیل مقاوم بودن این حیوان به انواع آب‌وهوای گرم و سرد آسان است، افزود: شتر از کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان وارد مناطقی مانند زاهدان و بیرجند می‌شود و پرورش‌دهندگان شتر مشکل انتقال شتر از این مناطق را دارند و همکاری سازمان دامپزشکی در این زمینه بسیار کم است.

کد خبر 447739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha