مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
۰ نفر

روح‌الله کریمی-‌قم-خبرنگار: سال‌هاست که قم را می‌توان به کارگاه عمرانی تشبیه کرد. طرح‌های عمرانی زیادی در هسته مرکزی شهر درحال اجراست که قدمت برخی ازآنها بیش از نیم قرن است. با این حال طرح‌های جدیدی هم درراه است. دراین زمینه با «محسن بهشتی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارقم به گفت‌وگو نشسته‌ایم. دراین گفت‌وگو برخی مطالبات شهروندان نیز پیگیری شد

اجرای ۲ طرح مهم در اطراف حرم مطهر
  • در جلسه‌ای اعلام کردید که ۲ طرح مهم در اطراف حرم مطهر آغاز خواهد شد. این طرح‌ها چیست؟

با توجه به این‌که یکی از مشکلات جدی زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) کمبود پارکینگ است، ساخت پارکینگ طبقاتی در ضلع شرقی حرم مطهر در دستور کار قرار گرفته. قرارداد این طرح در حال تدوین و امضاست و مدل میدان امام خمینی(ره) و پارکینگ طبقاتی زائر در ضلع شرقی حرم مطهرساخته خواهد شد. طرح دیگر ساماندهی اطراف حرم حضرت معصومه(س) است که آقای استاندار از زمانی که شروع به فعالیت کرده تأکید داشته که این ساماندهی در اولویت قرار بگیرد. در بهمن سال گذشته وزیر راه و شهرسازی که به قم سفر کرده بود استاندار قم این وعده را از او گرفت که ۴۸ هکتار زمین در پردیسان به عنوان اراضی پشتیبان اختصاص یابد. این زمین به قیمت امروز هزار میلیارد تومان ارزش ریالی دارد و قرار است برای ساماندهی اطراف حرم مطهر استفاده شود.

  • اخیرا جلسه‌ای در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور مدیران شهرداری و پیمانکاران مونوریل برگزار شده که شما هم در آن جلسه حضور داشتید. چه تصمیمی برای طرح مونوریل گرفته شده؟

قرار شده اعتبار فاز نخست این طرح از محل اعتبارات ملی تخصیص داده شود. البته مونوریل در شرایط خاص مدیریتی شکل گرفته و با چالش‌های زیادی مواجه است. کارشناسان و افراد مختلف در مورد این طرح نظرهایی دارند. در طول ۷/۴کیلومتر تعدادی ایستگاه تعریف شده که بعضی‌ها از تغییر کاربری ایستگاه‌های نیمه‌کاره مونوریل صحبت می‌کنند. در صورتی که تغییر کاربری این طرح امکان‌پذیر نیست، چون موافقنامه‌ای با هدف مشخص مبادله شده و از نظر حقوقی مشکلاتی ایجاد می‌کند. مونوریل چون یک طرح ملی است از دولت انتظار داریم منابع ملی این طرح را تأمین کند. در سال‌های گذشته ۲۲۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده که اکنون ارزش ریالی آن بیش از هزار میلیارد تومان است.

  • این‌که بعضی رسانه‌ها از قول رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند ساخت فرودگاه قم ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، درست است؟

در آن جلسه، دکتر لاریجانی گفت ۹۰ درصد مشکلات فرودگاه قم با ورود مراجع قضایی برطرف شده که بعضی رسانه‌ها به اشتباه اعلام کرده‌اند که ایشان گفته این طرح ۹۰ درصد پیشرفت دارد. با وجود این‌که فرودگاه می‌تواند محرک توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، اما در سایر فرودگاه‌ها شروع نشده. این نخستین تجربه بخش خصوصی در ساخت فرودگاه بوده که دستگاه‌های اجرایی هم تجربه مواجهه با سرمایه‌گذاری در بخش فرودگاه را نداشتند. امیدواریم با سرمایه‌گذاری جدید حق و حقوق مردم رعایت شود.  اهالی پردیسان معتقدند که این منطقه مظلوم واقع شده و به نیازهای

  • اهالی آن پاسخ داده نمی‌شود. چه دفاعی در برابر این صحبت‌ها دارید؟

مشکلات زیادی در پردیسان وجود دارد اما مظلوم دانستن این منطقه، شایسته نیست. مجموع اعتبارات عمرانی که در پردیسان هزینه شده با هیچ منطقه‌ای قابل مقایسه نیست. حتی پروژه‌هایی که اکنون در پردیسان در حال اجراست بیشتر از سایر مناطق شهری است. آیا محله‌های قدیمی قم که چندصدسال قدمت دارند مشکلات ندارند؟ پردیسان ۲۰ سال قدمت دارد. درست است که در پردیسان مشکلات زیادی وجود دارد، اما کارهای خوبی در این منطقه انجام شده.

  • اما مشکل تعاونی‌های مسکن در پردیسان بسیار جدی است. مالکان واحدهای مسکن مهر پول‌های زیادی پرداخت می‌کنند، اما تعاونی‌ها هر بار به بهانه‌ای طلبکار هستند. چرا به این وضع رسیدگی نمی‌شود؟

درست است. در زمینه تعاونی‌ها مشکلاتی وجود دارد که بیشتر آن به دلیل قراردادهای بدی است که حدود ۲۰ سال گذشته تنظیم و امضا شده. در آن سال‌ها که زمین منطقه پردیسان ارزش ریالی نداشته، به تعاونی‌های مسکن التماس می‌کردند که با آنها قرارداد ببندند و زمین بدهند. اتحادیه‌ها زمین‌هایی را تحویل گرفتند و با قراردادهایی که امضا کردند منبع درآمد برای خودشان برقرار کردند و به تعهدات خود پایبند نیستند. به عنوان مثال ساخت پیاده‌رو و آسفالت معابر در پردیسان به عهده تعاونی‌های مسکن بوده، اما شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی جور آنها را می‌کشند. البته دستگاه‌های نظارتی به این مساله ورود کردند.

  • شنیده شده یکی از دانشگاه‌ها درخواست تغییر کاربری بخشی از زمین محدوده دانشگاه را برای ساخت رستوران مطرح کرده. آیا کمیسیون زیر بار این درخواست‌ها می‌رود؟

بعضی از دانشگاه‌های غیردولتی این پیشنهاد را داشتند که برای تأمین منابع مالی خود بخشی از اراضی را تغییر کاربری بدهند. ما کلیات این پیشنهاد را با فرض این‌که هیچ گونه تغییرکاربری نداشته باشند موافقت کردیم. به این صورت که از ظرفیت فضاهای این مراکز استفاده شود. به عنوان مثال، دانشگاه‌هایی که تابستان تعطیل هستند می‌توانند از ظرفیت استادسرا به عنوان مکان اسکان استفاده کنند. با مدیران شهرداری هم صحبت‌هایی شده که در این حد قابل پذیرش باشد.

  • ما در روزنامه همشهری نسبت به خطر تخلیه پسماندهای صنعتی در بیابان هشدار داده‌ایم. این هشدارها جدی گرفته نشد تا این‌که ۲۰ رأس گوسفند در این پسماندها تلف شدند و یک چوپان هم نزدیک بود در این پسماندها دفن شود. مشکل از کجاست که به این مساله مهم توجه کافی نمی‌شود؟

در مورد ساماندهی پسماندهای صنعتی چند جلسه در کارگروه مدیریت پسماند داشته‌ایم و تصمیم‌هایی گرفته شده. متولی سازماندهی پسماندهای صنعتی، واحد تولیدکننده پسماند است. یک سایت ۱۸ هکتاری در سلفچگان پیش‌بینی شده که پسماندهای صنعتی در آنجا تخلیه شود، اما بعضی‌ها برای کم شدن هزینه انتقال، پسماندهای صنعتی را در بیابان رها می‌کنند. البته در حال بررسی هستیم که کنار سایت البرز که سایت پسماند خانگی است، سایت پسماند صنعتی را جانمایی کنیم. اگر این جانمایی انجام شود ممکن است بخشی از مشکلات برطرف شود.

  • چاه‌های غیرمجاز زیادی در مناطق خوش آب و هوای قم حفر شده و نتیجه برداشت غیرمجاز از سفره زیرزمینی برای کشاورزان اراضی پایین‌دست عذاب‌آور است. کشاورزان تا کی باید منتظر باشند این چاه‌ها مسدود شوند؟

این مسأله در شورای حفاظت آب به صورت جدی پیگیری می‌شود و تاکنون بسیاری از چاه‌ها مسدود شده. البته یک کار مهمی قرار است پیگیری کنیم. با توجه به این‌که سرمایه‌گذاران جدید در حوزه تولید نیاز به آب دارند قرار است در روزهای آینده جلسه‌ای با وزیر نیرو داشته باشیم و توافق کنیم که به ازای هر دو حلقه چاه غیرمجاز که مسدود می‌شود مقداری منابع آبی به واحدهای جدید تولیدی تزریق شود تا بتوانیم انگیزه تولید را بالا ببریم.

در مسأله کمبود آب بحث‌هایی مطرح است. از یک طرف مسئولان می‌گویند با وجود بارش‌های اواخر سال گذشته و بهار امسال هنوز مشکل کم‌آبی برطرف نشده و از طرف دیگر شاهد رهاسازی آب در قمرود هستیم. رهاسازی آب با چه هدفی انجام شده و قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟
سدهای بالادست وضعیت خوبی دارند. ۴۵ میلیون متر مکعب حقابه استان بود که از وزارت نیرو اختصاص داده شده. ۴۰ میلیون متر مکعب آن در راستای حقابه زیست‌محیطی و ۵ میلیون متر مکعب حقابه کشاورزان است. استاندار قم دستور داده که آب به نحوی در رودخانه قمرود آزادسازی شود که تا پایان شهریور ماه حفظ شود و مردم بتوانند از این فضا بهره‌مند شوند.

کد خبر 447646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha