همشهری آنلاین: تارنمای شبکه خبری الجزیره قطر در گزارشی به تحلیل کاهش حضور نیروهای اماراتی و تاثیر آن بر روی عربستان سعودی پرداخت و نوشت: حروج امارات بازی آل سعود در یمن را به هم ریخت.

محمد بن سلمان

به گزارش ایرنا، برپایه این گزارش، پس از اعلام کاهش حضور نیروهای اماراتی در یمن، پیامدهای این اقدام کم کم اثرات خود بر عربستان سعودی و آینده جنگ علیه یمن را نشان می دهد.

در گزارش الجزیره به برخی از این پیامدهای مهم و اثر گذار اشاره شده است، نخستین پیامد کاهش نیروهای اماراتی در یمن این بود که شماری از افسران نظامی عربستان سعودی فرماندهی چند پایگاه نظامی در بنادر «المخا و الخوخه» را به دست گرفتند.

پیش از این امارات تامین امنیت و کنترل این پایگاه ها را بر عهده داشت، عربستان سعودی مدعی شده که پس از کاهش حضور نیروهای اماراتی می تواند امنیتی این بنادر را تامین کند.

دوم اینکه منابع آگاه اعلام کرده اند که ریاض شماری از نظامیان خود را به استان جنوبی عدن (محل حضور شبه نظامیان وابسته به امارات) اعزام کرده است.

سومین پیامد مهم این بود که عربستان سعودی همچنین شمار زیادی از نیروها و تجهیزات خود را به جزیره "بریم" در تنگه "باب المندب" اعزام کرد.

چهارمین پیامد تصمیم امارات این بود که روززامه "نیویورک تایمز" به نقل از چند دیلمات غربی نوشت که سعودی ها از تصمیم امارات ناخشنود هستند ودچار ناامیدی شده اند اما سفارت عربستان در واشنگتن این موضع را تکذیب کرد.

و آخرین پیامد این اقدام تا این لحظه این بود که روزنامه نیویورک تایمز در همان مطلب نوشته بود شماری از شخصیت های برجسته در دیوان پادشاهی عربستان تلاش کردند تا امارات را از این امر ممصرف کنند که این موضع خود نشان می دهد عقب نشینی امارات از یمن با هماهنگی آل سعود صورت نگرفته است.

علاوه بر پیامدهای گفته شده، عربستان با مسایل و بحران های زیادی در یمن از جمله خشم مردم این کشور از حضور نظامیان سعودی در این کشور مواجه است.

روز گذشته (جمعه) مردم استان المهره در اعتراض به حضورر نظامیان سعودی در این منطقه به تظاهرات علیه آنان پرداختند و خواستار خروج کامل نیروهای عربستان سعودی از این استان شدند.

به نوشته الجزیره این تظاهرات در المهره به خششونت کشیده شد و نظامیان سعودی برای پراکنده کردن مردم المهره از گاز اشک آور و گلوله ای جنگی استفاده کردند.

یک مقام بلندپایه اماراتی روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این کشور بخش زیادی از نیروهای نظامی خود را از یمن خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام اماراتی که خواست نامش فاش نشود، افزود: امارات بر اساس یک طرح از پیش برنامه ریزی شده، بخش بزرگی از نیروهایش را از یمن خارج خواهد کرد.

به گفته این مقام، ابوظبی برنامه خود را از راهبرد نظامی به راهبردی که اولویت نخست آن صلح است، تغییر می‌دهد.

کد خبر 447630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha