چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

مجید رئوفی: هوشنگ سامانی علاوه بر ان که یکی از همکاران خوب مطبوعاتی ماست، دستی هم در عالم آهنگسازی دارد

آن هم آهنگسازی نواحی غربی کشور. او به همراه گروه سازینه یکی از گروه های ایرانی بودند که در فستیوال قریه العالمیه دبی برنامه اجرا کردند. به همین دلیل گفت و گوی کوتاهی با او داریم.

  • شما در دبی چه برنامه هایی اجرا کردید؟
    ما به همراه گروه سازینه، موسیقی منطقه زاگرس را در این فستیوال اجرا کردیم. در واقع سعی کردیم قطعاتی از موسیقی نواحی مختلف این منطقه را که شامل موسیقی لری، بختیاری، قشقایی و شیرازی است، اجرا کنیم. البته مقداری از برنامه ایمان را نیز به موسیقی خراسانی اختصاص دادیم.
  • چند نفر در گروه سازینه ساز می زنند؟
    در اجرای دبی، ما چهار نفر بودیم. من تار و سه تار می زدم. دامون شش بلوکی، سازهای کوبه ای می نواخت. پیمان بزرگ نیا نی نواز گروه بود و سبزعلی خجسته هم سرنا و کرنا می نواخت.
  • از اجراها و استقبال مردم راضی بودید؟
    مخاطبان ما عموما غیر ایرانی بودند. توریست های کشورهای اروپایی به شدت از برنامه ما استقبال کردند. بعد از ما یک گروه بندری برنامه داشت که مخاطبان عربی بیشتری را به خود جذب کرد. به هر حال، یک سری اشتراکات میان اعراب و موسیقی بندری وجود دارد و آنها از برنامه های این گروه استقبال کردند. خارجی ها خیلی به ما توجه می کردند. بسیاری از آنها از ما عکس می گرفتند. شاید با 500 دوربین و گوشی از ما فیلم و عکس می گرفتند. برای اجرای گروه بندری، خارجی ها اصلا نمی ایستادند. ولی مردم زیادی از اروپا و آسیای شرقی به دیدن اجرای ما می آمدند. آنها از ما کارهای ضبط شده مان را می خواستند.
  • ایرانی ها چطور؟
    برنامه زمانی برگزار شد که ایرانی های بسیار کمی برای تفریح یا خرید و تجارت به دبی آمده بودند. حتی نصف هواپیمایی که ما با آن به دبی رفتیم، خالی بود.
    برنامه ها را کجا برگزار کردید؟
    در این فستیوال دهکده جهانی، کشورهای مختلف غرفه های تجاری دارند که محصولاتشان را به نمایش می گذارند ایران مثلا 50 غرفه 20 متری دارد. چین هم 200 غرفه دارد. محوطه بزرگی م هست که کشورهای مختلف، فعالیت ای فرهنگی شان را به نمایش می گذارند. مثلا از عربستان گروهی رقص معروف شمشیر را اجرا می کردند. از کشورهای عربی مختلف هم گروههای موسیقی در این فستیوال حاضر شده بودند. دولت امارات سرمایه گذاری خوبی در این زمینه کرده و علاوه بر بحث تجاری، فرصتی به وجود آمده تا کشورهای مختلف فرهنگ خود را نیز تبلیغ کنند.
  • راستی چگونه به این فستیوال دعوت شدید؟

ما از طریق نمایندگی موسسه سروش در دبی به این فستیوال رفتیم. محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بوشهر، ما را معرفی کردند.

  • گروه سازینه را از چه زمانی تشکیل دادید؟

گروه را از آذر سال 85 تشکیل دادیم و در تالار وحدت برنامه ای برگزار کردیم. برنامه ما با عنوان شبی با موسیقی بختیاری برگزار شد. اجراهایی در آبادان هم داشتیم و بعد از آن به دبی رفتیم. ما 15 روز در دبی بودیم و 12 شب برنامه داشتیم. البته گفتم ما در فصل خوبی به دبی نرفتیم. می گویند روزهای آخر فستیوال، خیلی شلوغ تر است و ایرانی های زیادی هم به دبی خواهند آمد.

  • چه آهنگ هایی اجرا می کردید؟

بیشتر آهنگ های مان بی کلام بود. آهنگ های چوب بازی، شیرازی و ...

  • آهنگ های خودتان را اجرا کردید یا آهنگ های قدیمی را؟

معمولا آهنگ های قدیمی نواحی را. خانواده های شیرازی آمده بودند و وقتی ما آهنگ های شیرازی می خواندیم، با ما همخوانی می کردند.

  • از کارهای ضبط شده تان چیزی اجرا نکردید؟

نه. بیتشر کارهای قدیمی منطقه زاگرس را اجرا کردیم.

همشهری امارات

کد خبر 44763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز