مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: سیل فرودین‌ماه امسال خسارت سنگینی به خانه‌ها و زیرساخت‌های استان ایلام به خصوص در منطقه ماژین دره‌شهر و چم‌شیر سیروان وارد کرد و دولت به منظور جبران این خسارت‌ها تسهیلاتی را برای بهسازی، تعمیر و ساخت خانه‌های آسیب‌دیده تصویب کرد.

پرداخت تسهیلات به اهالي ماژین

حدود یک ماه از تصویب این تسهیلات می‌گذرد و روند پرداخت آنها در هفته‌های گذشته‌ بسیار کند بود که با توجه به فرارسیدن فصل گرما، مردم از این وضعیت گلایه‌های زیادی داشتند. اما حالا مسئولان استان از شتاب گرفتن پرداخت تسهیلات طی یک هفته اخیر در مناطق سیل‌زده استان خبر می‌دهند، هرچند هنوز با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

  • دغدغه‌های مرم برای ساخت مسکن

یکی از اهالی ماژین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: روند تشکیل پرونده و پرداخت‌ها نسبت به قبل بسیار بهتر شده است. قبلا شعب بانک‌های عامل در منطقه حضور نداشتند، ولی حالا این بانک‌ها در منطقه ماژین برای رفاه مردم مستقر شده‌اند. «احمد قاسمی» می‌افزاید: مردم ماژین کار ساخت مسکن را با استفاده از تسهیلات بانکی شروع کرده‌اند و تمام دغدغه آنها اتمام کار قبل از فصل زمستان است. وی بیان می‌کند: برای دریافت تسهیلات تعدادی از مردم با مشکل ضامن مواجه هستند و انتظار دارند در این زمینه بانک‌های عامل همکاری لازم را داشته باشند.

این شهروند با اشاره به این‌که در فصل گرما هم مردم ماژین دچار مشکلاتی هستند، ادامه می‌دهد: الان با شتاب گرفتن پرداخت تسهیلات بخش مهمی از مشکلات مردم برای خرید مصالح و ساخت مسکن حل شده است. قاسمی می‌گوید: انتظار داریم، علاوه بر پرداخت تسهیلات در بخش مسکن، دولت به پرداخت تسهیلات برای اشتغال مردم منطقه نیز توجه داشته باشد چراکه اکثر مردم دامداری و کشاورزی خود را از دست داده‌اند. وی می‌افزاید: قطعا مردم منطقه باید منبع درآمدی داشته باشند تا بعد بتوانند تسهیلات بانک‌ها را پرداخت کنند.

  • ۲ هزار نفر تسهیلات دریافت کردند

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: پرداخت تسهیلات در مناطق سیل‌زده استان خوشبختانه طی یک هفته اخیر روند بسیار خوبی گرفته و حدود ۴۹۰۰ نفر برای دریافت آن به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. «حبیب‌الله محبی» می‌افزاید: از این تعداد بالغ بر ۲ هزار نفر تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند. اولویت پرداخت تسهیلات با مناطق ماژین دره‌شهر و چم‌شیر سیروان است.  وی ادامه می‌دهد: تسهیلات ساخت مسکن روستایی شامل ۴۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض، تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی شهری هم شامل ۵۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۱۲ میلیون تومان وام بلاعوض است.

محبی با اشاره به این‌که بر اثر سیل ویرانگر فروردین‌ماه امسال، علاوه بر تخریب زیرساخت‌ها، ابنیه و اراضی کشاورزی، به ۱۶ هزار و۶۰۰ واحد مسکونی نیز در استان ایلام خسارت وارد شده است، می‌گوید: تاکنون ۶۲ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و ۷۰ میلیارد تسهیلات بانکی به خسارت‌دیدگان از سیل نیز پرداخت شده است. وی با بیان این‌که تلاش می‌شود تا پایان ماه جاری تمامی انعقاد قراردادها بین افراد خسارت‌دیده و بانک‌ها انجام و خسارت‌دیدگان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شوند، ادامه می‌دهد: سیل به خانه مردم در ۲۷ شهر و ۳۷۹ روستای استان خسارت زده ‌است.

این مسئول بیان می‌کند: به متقاضیان دریافت تسهیلات شهری و روستایی، بعد از پی‌کنی و احداث فونداسیون ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان اهدا می‌شود. وی ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۷ تن سیمان رایگان برای ساخت منازل در مناطق سیل‌زده ایلام ارائه شده است. محبی می‌گوید: بانک‌ها قول دادند در زمینه ضامن برای پرداخت تسهیلات نهایت همکاری را با مردم داشته باشند که این موضوع می‌تواند به پیشرفت امور کمک کند.

وی اظهار می‌کند: هم‌اکنون زمین برای جابه‌جایی روستای چم‌شیر نیز آماده شده است که به زودی پرداخت تسهیلات به مردم این منطقه برای ساخت مسکن در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. محبی گفت: با شتاب گرفتن پرداخت تسهیلات، کار واحدهای تعمیری تا مردادماه و واحدهای احداثی تا انتهای سال ‌جاری به پایان می‌رسد.

  • روند کار بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مطلوب شد

استاندار ایلام نیز در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده ایلام گفته است: هم‌اکنون کار استقرار بانک‌های عامل در مناطق سیل‌زده استان توسط بنیاد مسکن انجام و طی هفته گذشته روند پرداخت تسهیلات مطلوب شده است. «قاسم سلیمانی دشتکی» ادامه می‌دهد: اینجا لازم می‌دانم از عملکرد خوب بانک‌های عامل و بنیاد مسکن به خاطر تسریع پرداخت تسهیلات به مردم تشکر کنم. وی اظهار می‌کند: به طور قطع طی هفته‌های آینده اکثر سیل‌زدگان تسهیلات خود را دریافت می‌کنند. استاندار ایلام می‌گوید: اگر افراد برای دریافت تسهیلات مراجعه نمی‌کنند، باید اطلاع‌رسانی قوی صورت بگیرد. اگر هم آنها مراجعه می‌کنند و بانک‌ها اقدام نمی‌کنند، بانک‌ها مرتکب تخلف می‌شوند.  

کد خبر 447601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha