همشهری آنلاین: مقامات هندی اعلام کردند تعدادی از نظامیان چینی با ورود به روستای "کویول" بخش لداخ ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند به برافراشته شدن پرچم تبت در مراسمی که مناسبت سالروز تولد دالایی لاما رهبر تبت دراین روستای مرزی برگزار شده بود اعتراض کردند.

برافراشته شدن پرچم تبت در هند

به گزارش ایرنا، روستای کویول در شش کیلومتری از خط واقعی کنترل و در خاک هند قرار دارد.

دالایی لاما رهبر بودایی های تبت در سال ۱۹۵۹ و بعد از آنکه مقامات چین، خودمختاری تبت را محدود کردند، به همراه هزاران نفر از پیروانش به هند پناهنده شدند.

روزنامه تایمز او ایندیا به نقل از مقامات هند اعلام کردند تعدادی از سربازان چینی با لباس غیر نظامی با ورود به روستای کوپل به برافراشته شدن پرچم تبت در این روستا اعتراض کردند.

مقامات هند و چین تاکنون از هرگونه اظهارنظر و صدور بیانیه دراین خصوص خودداری کرده‌اند.

رهبران محلی در منطقه لداخ ورود نیروهای چینی به خاک هند را تأیید کرده‌اند و از دولت هند درخواست کرده‌اند تا در این خصوص اقدام جدی انجام دهد.

نیروهای چینی در دو سال گذشته چندین بار در در امتداد ۴ هزار و ۵۷ کیلومتر خط واقعی کنترل وارد خاک هند شده‌اند.

سال گذشته ارتش چین حدود ۴۰۰ متر به بخش دمچوک واقع در شرق لداخ نفوذ کرده و پنج چادر در این منطقه برپا کرد.

دمچوک یکی از ۲۳ منطقه مورد اختلاف میان هند و چین است که با نام خط واقعی کنترل شناخته می‌شود و از شرق لداخ تا ایالت اورناچال پرادش امتداد یافته است. این منطقه به طور مکرر شاهد نفوذ و رویارویی نیروهای نظامی دو کشور به دلیل درک متفاوت از مرز مورد اختلاف است. سایر مناطق مورد اختلاف هند و چین در لداخ شامل بلندی‌های تریگ، دومچله، چومار، اسپنگور، و پانونگ تسو می‌شوند.

به گفته مقامات هندی، در سال ۲۰۱۸ نیروهای چینی بیش از ۱۷۰ بار به خاک هند نفوذ کرده‌اند. این آمار در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۲۶ مورد پس از تنش مرزی میان دو کشور در منطقه دوکلم بوده است. موارد نفوذ چین به خاک هند در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۷۳ مورد گزارش شده است.

چین در سال ۲۰۱۷ در اقدامی تصمیم گرفت در یک منطقه به نام "دوکلم" که توسط بوتان، کشور حامی هند، کنترل می‌شود نفوذ کند.

تنش مرزی سال گذشته بین چین، هند و بوتان که حدود سه ماه به طول انجامید و پس از عقب نشینی نیروهای دو کشور از دوکلم پایان یافت.

چین ایالت اروناچال پرادش را به عنوان تبت جنوبی می‌داند و آن را بخشی از خاک خود اعلام کرده است. پکن همچنین از صدور روادید برای مردم ایالت ارناچال پرادش خودداری می‌کند.

این درحالی است که هند منطقه توانگ در ایالت ارناچال پرادش را بخش جدایی ناپذیر این ایالت و در نتیجه بخشی از خاک خود می‌داند و اعلام کرده است که این منطقه از سال ۱۹۵۰ تاکنون هر ساله در پارلمان‌های ایالتی و مرکزی نماینده داشته است.

هند همچنین مدعی است که چین هم ۳۸ هزار کیلومتر مربع از فلات "اکسای" چین را به تصرف خود درآورده است.

دهلی نو و پکن از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون ۱۹ بار یکدیگر در خصوص اختلافات مرزی گفت و گو کرده‌اند اما این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبر 447594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha