دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان - خبرنگار: در حالی که بلافاصله پس از پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۷ ثبت‌نام برای سال جدید شروع شد، گلستان همچنان با کمبودهای آموزشی که با سیل اخیر رو به فزونی گذاشته است، دست و پنجه نرم می‌کند.

نوسازی مدارس گلستان

مسئولان آموزشی استان همراه با استاندار تلاش می‌کنند تا پیش از شروع سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برخی از این کمبودها را برطرف کنند. طبق اعلام آموزش و پرورش گلستان عمده این کمبودها مربوط به تعداد معلمان و کلاس‌های درس است. مدیر کل آموزش و پرورش گلستان در این‌باره می‌گوید: بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر در قالب معلمان رسمی و پیمانی، حق‌التدریسی و قراردادی در گلستان مشغول فعالیت هستند و حدود ۳۵۴ هزار دانش‌آموز استان در ۲۸۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند.

«احسان گوهری‌راد» ادامه می‌دهد: ۷۰۰ معلم از محل خرید خدمات آموزشی هستند و حدود ۵۵۰ کلاس درس را پوشش می‌دهند. در سال تحصیلی آینده با توجه به ۱۰ هزار دانش‌آموز جدیدی که به استان اضافه می‌شوند، نیازمند ۳۵۰ کلاس جدید هستیم. وی اضافه می‌کند: سال آینده نیاز به ۱۸۰۰ معلم داریم که این نیاز از طریق حق‌التدریسی‌ها، نیروهای رسمی و پیمانی، بازنشستگان و نیروهای خرید خدمات آموزشی تامین خواهد شد. ۸۵۰ حق‌التدریسی آزاد هم داریم که از استخدام جا مانده بودند و از طریق دیوان عدالت در حال پیگیری برای به‌کارگیری آنها هستیم.

گوهری راد اضافه می‌کند: حدود ۵۰۰ نیروی فرهنگی هم از طریق استخدامی ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش اضافه خواهند شد. این مسئول با بیان این‌که امسال جمعیت دانش‌آموزی گلستان ۶/۹ درصد افزایش دارد، توضیح می‌دهد: در آموزش و پرورش گلستان ۳۵۴ هزار و ۹۱۸ دانش‌آموز در ۲۸۲۹ مدرسه و ۱۵ هزار و ۷۶ کلاس درس مشغول تحصیل هستند. ۱۵/۱۹ درصد از این دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: امروز نرخ سواد در گلستان ۹۴/۶ درصد است و سرانه فضای آموزشی استان به ۴/۹۲ مترمربع رسیده است. ۳۶/۰۸ درصد مدارس استان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اختصاص دارند. گوهری راد با اشاره به ماده ۴ وظایف و اختیارات شورای آموزش و پرورش استان می‌گوید: تصویب ضوابط مربوط به تعیین هزینه سرانه دانش‌آموزی هر یک از مناطق تابعه از بودجه دولتی، به نحوی که امکان توسعه کمی و کیفی ‌فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در نقاط محروم فراهم باشد، مورد انتظار است تا کمبودها و عقب‌ماندگی‌های آموزش و پرورش مناطق به تدریج ‌برطرف شود. بر اساس اخرین اطلاعات تعداد مدارس مشمول سرانه دولتی ۲۰۵۳ واحد و تعداد دانش‌آموزان مشمول این سرانه ۲۶۸ هزار و ۳۷۵ نفر است. مدیر کل آموزش و پرورش گلستان اظهار می‌کند: در گلستان مدارسی داریم که ۵۰ نفر یا کمتر دانش‌آموز دارند.

کد خبر 447582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha