همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلیل‌آباد از ثبت حضور یک گونه حمایت‌شده کرکس مصری که یک پرنده کمیاب در معرض انقراض است، برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

نخستین حضور یک پرنده کمیاب در معرض انقراض در خلیل‌آباد ثبت شد

سعید شفیعیان گفت: کرکس مصری یکی از چهار گونه و کوچک‌ترین کرکس ایران است که از شبه قاره هند، محدوده خاورمیانه تا شمال آفریقا و جنوب اروپا پراکندگی زیستی دارد و به کرکس سفید و کرکس کوچک نیز مشهور است.

وی افزود: این گونه از سال ۲۰۰۷ در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و در گروه پرندگان در خطر انقراض جهان قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلیل‌آباد گفت: این گونه در میان پرندگان شکاری تنها پرنده ای است که از ابزار استفاده می‌کند به عنوان مثال برای شکستن تخم پرندگان از سنگ بهره می‌گیرد که در رفتارشناسی حیوانات یک نکته جالب توجه و نشانه‌ای از هوش این پرنده به شمار می‌رود.

شفیعیان افزود: در مجموع پرندگان لاشخور به جهت شیوه تغذیه‌ای خود نقش مهمی در پاکسازی محیط، کنترل بیماری‌ها و ایجاد تعادل زیستی در طبیعت برعهده دارند.

وی از شهروندان خواست با مطالعه و افزایش معلومات خود در خصوص طبیعت و همچنین توجه و حساسیت نسبت به حیات وحش و تنوع زیستی در حفظ محیط زیستی که از آن بهره می‌گیرند موثر باشند.

خلیل آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

کد خبر 447518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha