همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین شده، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی آب‌میوه‌های به‌اصطلاح صد در صد ممکن است با افزایش خطر دچار شدن به برخی از سرطان‌ها ارتباط داشته باشد.

sugary drinks

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی که البته رابطه سببی را ثابت نمی‌کند، نشان داد نوشیدن مقدارهایی حتی در حد ۱۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی‌های شیرین در روز با ۱۸ درصد افزایش در خطر کلی دچار شدن به سرطان همراهی دارد.

پژوهشگران فرانسوی که این بررسی را انجام دادند، دریافتند که در میان زنان مصرف همین مقدار نوشیدنی‌های شیرین با افزایش ۲۲ درصدی در خطر سرطان پستان همراهی دارد.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها باید مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گیرد، چراکه چاقی یک عامل شناخته‌شده خطرساز برای سرطان است. بررسی‌های پیشین رابطه میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چاقی را نشان داده‌اند.

این پژوهش جدید با شرکت ۱۰۰۰۰۰ مرد و زن فرانسوی با میانگین سنی ۴۲ انجام شد که در یک بررسی ملی شرکت کرده بودند.

شرکت‌کنندگان به پرسش‌های درباره میزان مصرف ۳۳۰۰ غذا و نوشابه متفاوت در هر روز پاسخ داده بود و برای ۹ سال در فاصله‌های سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ پیگیری شده بودند.

یافته‌های این بررسی رابطه‌ای را میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خطر سرطان به‌طورکلی و خطر سرطان پستان در زنان به‌طور خاص نشان داد. این بررسی رابطه‌ای میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین و سرطان‌های پروستات و روده بزرگ را نشان نداد، اما به گفته این پژوهشگران با توجه شمار بسیار کم افرادی در این بررسی دچار این نوع سرطان‌ها شده بودند، این یافته قطعی نیست.

این پژوهش رابطه‌ای میان نوشابه‌های گازدار رژیم و سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با شیرین‌کننده مصنوعی و سرطان نشان نداد، اما این پژوهشگران می‌گویند بررسی بیشتری در این زمینه لازم است تا این موضوع ثابت شود.

رابطه میان نوشیدنی‌های شیرین و سرطان حتی پس‌ازاینکه این پژوهشگران نتایج برحسب سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سابقه خانوادگی سرطان، سیگار کشیدن و فعالیت جسمی تعدیل کردند، همچنان به قوت خود باقی بود.

اما علت این رابطه چیست؟ پژوهشگران فرانسوی می‌گویند ممکن است نوشیدنی‌های شیرین پرکالری به‌این‌علت خطر سرطان را بالا ببرند که مصرف قند زیاد میزان چربی بدن را بالا می‌برد و از طرف دیگر میزان قند خون و التهاب را در بدن افزایش می‌یابد- همه این‌ها عوامل زمینه‌ساز برای سرطان هستند.

همچنین ممکن است مواد شیمیایی موجود در این نوشیدنی‌ها نقشی در افزایش خطر سرطان داشته باشند.

کد خبر 447477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha