شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
۰ نفر

میثاق حسینی- اهواز- خبرنگار: ماه‌هاست که دریافت پول جای پارک از رانندگان در کوچه و خیابان‌های اهواز باعث ناراحتی و اعتراض مردم شده است؛ مشکلی که مسئولان شورای ترافیک استان بر آن صحه می‌گذارند و معتقدند که فعالیت پارکبان‌ها در جای جای کلان‌شهر اهواز غیرقانونی است.

كمبود جاي پارك

هرچند پارکبانان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت وجه از خودروها می‌کنند، اما پیگیری این موضوع از سوی شهرداری و پلیس نتیجه‌ای نداشته است و هیچ پاسخی هم به اعتراض مردم داده نمی‌شود. اخیرا استاندار خوزستان در شورای ترافیک استان خواستار اجرایی شدن طرح پارکبان در اهواز شده و گفته است: همه نهادها برای اجرای این طرح باید همکاری لازم را داشته باشند. «غلامرضا شریعتی» افزوده است: با توجه به این‌که طرح پارکبان در اهواز دیرتر از برخی استان‌های دیگر اجرا شده است، باید از به‌روزترین طرح‌ها باشد. وی بیان کرده است: این طرح وارد فاز اجرایی شده و قرارداد آن به امضا رسیده است و از مردادماه اجرا می‌شود.

  • اجرای طرح پارکبان

یکی از شهروندان اهوازی در این باره به همشهری می‌گوید: بارها برای پارک خودرو مجبور به پرداخت وجه نقد به پارکبان‌ها شده‌ام اما آنها هیچ تضمینی درباره امنیت خودرو به من نمی‌دهند و هزینه پرداخت شده را فقط مربوط به جای پارک می‌دانند. «شریف حمادی» ادامه می‌دهد: این موضوع را از پلیس پیگیر شدم و آنها تلویحا به من گفتند که هرچند فعالیت این پارکبان‌ها غیرقانونی است، اما به کاهش سرقت خودروها منجر شده و موافق حضور قانونی آنها در خیابان هستیم. وی اظهار می‌کند: وقتی پارکبان هیچ تضمینی درباره عدم سرقت خودرو و حتی حوادث احتمالی مانند برخورد خودروهای دیگر با خودروی بنده به من نمی‌دهد، چرا من باید برای یک جای پارک به او پول بدهم؟ نمی‌دانم منطق استفاده از پارکبان در خیابان‌ها چیست.

  • مقایسه اهواز و آمستردام

پارکبان‌ها در همه شهرها و کلان‌شهرهای پیشرفته جهان فعالیت می‌کنند و این مساله مربوط به اهواز یا ایران نیست اما نحوه اجرای این طرح‌ در شهرهای پیشرفته با طرح‌های اجرا شده در اهواز متفاوت است. یک کارشناس مسائل راه و ترابری در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: شهرهای پیشرفته‌ای مانند آمستردام برای گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی و کاهش آلودگی خودروها در شهر، هزینه‌های سنگینی برای پارکینگ‌ها و پارک‌های حاشیه‌ای دریافت می‌کنند. «علی یزدانی» می‌افزاید: هزینه‌های سنگین پارکینگ و پارک‌های حاشیه‌ای سبب می‌شود مردم آمستردام به استفاده از ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی روی بیاورند.

اما مدیریت شهری آمستردام، همگام با افزایش هزینه‌های پارک خودرو، اقدام به توسعه ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی این شهر کرده است که زیاد بودن خطوط مترو و حرکت دقیق قطارها نشانه آن است. وی بیان می‌کند: در آمستردام، به دلیل شرایط آب و هوایی، مردم به استفاده از دوچرخه‌ روی آورده‌اند. آمارهای حوزه ترافیک این شهر نشان می‌دهد که استفاده مردم از دوچرخه سال به سال افزایش می‌یابد. اما هر طرح خوبی که در شهرهای پیشرفته اجرا شده، مناسب اجرا در کلان‌شهری مانند اهواز نیست چون مردم برای استفاده از ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

  • نیاز به پارکبان‌ها

یزدانی می‌گوید: توسعه کلان‌شهر اهواز، به دلیل قرار گرفتن آن در ۲ سمت رودخانه، به صورت طولی صورت گرفته و همین مساله ساماندهی حمل ‌و ‌نقل عمومی آن را با مشکل مواجه کرده است. از همین رو است که مسئولان مدیریت شهری بر کاهش استفاده از خوردوهای شخصی تاکید نمی‌کنند و مشکل اساسی در زمینه جای پارک در اهواز از همین نقطه آغاز می‌شود. وی به کمبود پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در اهواز اشاره و اظهار می‌کند: همین کمبودها سبب شده‌اند که مردم در سفر به نقاط پرتردد شهر با مشکل کمبود جای پارک مواجه شوند و مجبور شوند خودروی خود را کنار خیابان‌ها پارک کنند.

همین موضوع سبب افزایش سرقت خودروها در کلان‌شهر اهواز شده است و نیاز به وجود پارکبان از همین‌جا آغاز می‌شود. یزدانی ادامه می‌دهد: موضوع استفاده از پارکبان‌ها برای ساماندهی جای پارک خودروها از دوره کار شورای سوم شهر مطرح شد اما اغلب تجربه‌ها در این زمینه شکست خورد برای همین این طرح به صورت نصفه و نیمه رها شد.

  • محدوده طرح پارکبان

رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز می‌گوید: در پنجمین دوره شورای شهر اهواز جلسات منظمی در خصوص موضوع پارکبان برگزار شده است تا هم حق شهروندان ضایع نشود و هم این‌که پارک خودروها در حاشیه‌ خیابان‌های شهر اهواز ساماندهی پیدا کند. «رحیم کعب‌عمیر» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: به همین منظور جلسات منظمی با مجری طرح پارکبان شیراز برگزار شد تا از تجربیات سایر کلان‌شهرها در زمینه این طرح بهره ببریم. همچنین با سفر به کلان‌شهرهای دیگر از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کردیم تا بتوانیم بهترین شیوه اجرایی شدن آن را در اهواز دنبال کنیم. وی اظهار می‌کند: در شورای ترافیک خوزستان با اجرای طرح پارکبان موافقت شده است و ما در حال برگزاری جلسات نهایی آن هستیم تا خیابان‌های محدوده طرح پارکبان مشخص و به صورت رسمی به شهروندان اعلام شوند.

  • لزوم مسئولیت‌پذیری شرکت‌های پارکبان

یک کارشناس مسائل ترافیک می‌گوید: اجرایی شدن طرح پارکبان در اهواز زمانی موفق می‌شود که هزینه دریافت جای پارک از خودروها کاهش و مسئولیت‌پذیری شرکت‌های فعال در این حوزه افزایش یابد تا شهروندان از پرداخت هزینه جای پارک رضایت داشته باشند. «علی یزدانی» می‌افزاید: موضوع دوم توسعه پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی و نیز ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی در شهر اهواز است که باید به صورت همزمان دنبال شود تا در سال‌های آینده مردم خودروهای خود را در نقاط امن پارک کنند.

وی بیان می‌کند: خیابان‌های محدوده طرح پارکبان هم باید به صورت دقیق مشخص شوند تا شهروندان هزینه‌های اضافی پرداخت نکنند. پلیس و شهرداری با افزایش نظارت بر فعالیت پارکبان‌ها باید موجب افزایش رضایت مردم شوند. یزدانی می‌گوید: البته شورای ترافیک خوزستان برای اجرای این طرح باید هدفی مانند ساماندهی پارک خودروها و کاهش ترافیک را دنبال کند، نه این‌که این طرح صرفا برای کاهش سرقت خودروها اجرا شود چراکه در صورت نبود اولویت‌بندی برای اهداف، نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 447464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha