مرجان فرهمند - خراسان رضوی ـ خبرنگار: شهردار مشهد در گفت‌وگو با رسانه‌ها به تشریح اقدامات مدیریت جدید شهری در ۲۰۰ روز اخیر پرداخت.

شهردار مشهد

پروژه آبادگران، ترافیک محدوده حرم مطهر رضوی و برنامه‌های فرهنگی در مشهد از مهم‌ترین مباحث این گفت‌وگو بود.  

  • هماهنگی بین ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی

شهردار مشهد ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) درباره مدیریت شهری می‌گوید: ما در مدیریت شهری برنامه‌محور عمل می‌کنیم. ظرفیت بدنه اجرایی شهرداری مشهد بی‌نظیر است ولی هنوز نتوانسته‌ایم فضای لازم را برای نشان دادن توان بدنه میانی شهرداری فراهم کنیم.   «محمدرضا کلایی» می‌افزاید: برنامه‌هایی طراحی شده‌اند تا در ۴ محوری که ذکر خواهم کرد، فاصله بین نقاط کم‌برخوردار و برخوردار کم شود. وی ادامه می‌دهد: محور اول سیما و منظر شهری است، محور دوم فضای کسب و کار، سوم مساله قدرت خرید که یک مسئله ملی است و محور چهارم مسائل فرهنگی است.  

این مقام مسئول با اشاره به این‌که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم زمینه‌های رشد و پیشرفت را در بدنه شهرداری فراهم کنیم، اظهار می‌کند: انجام اقدامات اجرایی در کشور بسیار سخت و همیشه با حواشی همراه بوده است. اگر قرار است کاری انجام شود باید در همین دوره باشد؛ چراکه همه ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی به بهترین شکل باهم هماهنگ هستند.  

کلایی درباره پروژه میدان شهدا بیان می‌کند: این پروژه عظیم به ۳ بخش تقسیم می‌شود؛ ابتدا پلازای شهری و معابر پیرامون که کامل شده‌اند، بخش بعدی، تراز زیر سطحی و پروژه‌های میانی که مربوط به ایستگاه قطار شهری بوده و در تراز منهای ۴۰ متر در حال انجام است. بخش نهایی آن احیای فضای میدان شهداست که در این مورد با سرمایه‌گذاران شهرداری سروکار داریم.  وی با اشاره به این‌که اتمام پروژه‌های شهری در مشهد تابع شرایط عمومی کشور است ادامه می‌دهد: تا چند روز آینده عملیات عمرانی پارکینگ شهدا هم کلید خواهد خورد.

  • مخالفت با دریافت عوارض 

کلایی درباره وضعیت و شرایط فعلی اطراف حرم مطهر می‌گوید: فضای اطراف حرم مطهر باید برای زائران و مجاوران امن باشد و وسایل نقلیه عمومی به سهولت در اختیار مردم قرار بگیرند. متاسفانه وضعیت کنونی ترافیکی اطراف حرم مطهر اصلا مناسب نیست و باید تغییراتی در آن ایجاد شود. وی می‌افزاید: باید تسهیلاتی طی سال جاری در نظر گرفته شود تا اطراف حرم مطهر به‌ تعدادی پارکینگ با ظرفیت بالا مجهز شود. این موضوع را با چند نهاد در میان گذاشتیم. در این راستا شورای همتا، راهنمایی و رانندگی، مدیریت شهری و آستان قدس باید باهم همسو شوند.  

شهردار مشهد در خصوص دریافت عوارض در اطراف حرم رضوی می‌گوید: با دریافت این عوارض مخالف هستم و اخذ عوارض در محدوده اطراف حرم مطهر در سال جاری اجرا نمی‌شود.  این مقام مسئول اظهار می‌کند: میدان شهید گمنام مهم‌ترین معضل ما در زمینه ساخت پارکینگ است. اگر بخشی از زمین شرکت نفت را بگیریم، پارکینگ آنجا هم تامین می‌شود. در میدان‌ بسیج و بلوار وحدت هم پارکینگ‌هایی در حال ساخت هستند.

  • حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر

شهردار مشهد درباره سیاست‌های ابلاغی به معاونت فرهنگی تصریح می‌کند: نزدیک به ۳ ماه است در خدمت معاون فرهنگی هستیم. ابتدا از ایشان خواستیم که در ۳ مورد اقداماتی انجام بدهند. ابتدا درباره فرهنگ شهروندی که در حال پیگیری ۲ مورد هستند؛ اول عبور از خط عابر پیاده و دوم تفکیک زباله از مبدا که هر ۲ مورد اجتماعی و بلندمدت هستند و نمی‌توان به همین زودی نتیجه‌گیری کرد. مورد بعدی حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر است و مورد آخر به توسعه فضاهای فرهنگی برمی‌گردد.

  • کوه‌خواری در پروژه آبادگران 

پروژه آبادگران در مشهد از جمله پروژه‌های ناموفق و متضرر برای مشهد به ‌حساب می‌آید؛ پروژه‌ای که قرار بود علاوه بر اقامت، موضوع توسعه فضاهای گردشگری و... در آن تعریف شود ولی تاکنون این فضاها پیاده‌سازی نشده‌اند.  کلایی با اشاره به این‌که تامین اجتماعی یکی از سهامداران عمده آبادگران است، می‌گوید: این پروژه برای شهر مشهد مضر است، هر چند مجوزهای لازم را گرفته‌اند ولی به مساله‌ای مانند کوه‌خواری توجهی نشده است. قرار بود در پروژه آبادگران فقط واحدهای اقامتی، مسکونی و اداری به بهره‌برداری برسند.  شهردار مشهد درباره فضاهای ورزشی اظهار می‌کند: در برنامه‌های آینده احداث سالن سرپوشیده چندمنظوره در مشهد با ظرفیت ۶ هزار نفر در برنامه قرار دارد. همچنین برای جانبازان و معلولان احداث یک مجموعه ورزشی را خواهیم داشت.  

کد خبر 447459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha