سارا جعفرزاده-خبرنگار: با اراده قابل تحسین خود، دور استفاده از وسایل نقلیه شخصی را خط قرمز کشیده و با تغییر سبک زندگی با یک تیر چند نشان زده است.

دوچرخه سوار

«داریوش معصومی حمید» شهروند ۴۳ ساله‌ای است که از ۱۰ سال پیش با دوچرخه رفت‌وآمد می کند و ۹۰‌درصد کارهای روزانه خود را با این وسیله انجام می‌دهد. این موضوع تا جایی پیش رفته که همسایگان و حتی همکارانش با دیدن دوچرخه‌سواری او به استفاده از دوچرخه ترغیب شده‌اند. معصومی حمید در منطقه ۱۳ شاغل و استفاده از دوچرخه برایش هدف است.

  • از شهرری تا آرژانتین با دوچرخه 
    معصومی برای مسافت‌های طولانی هم از دوچرخه استفاده می‌کند و درباره مسیرهایی که تاکنون با دوچرخه طی کرده می‌گوید: ‌«شاید به نظر دوچرخه فقط برای مسافت‌های کوتاه مناسب باشد اما اگر یک دوچرخه، استانداردهای فنی لازم را داشته باشد، می‌توان از آن در مسافت‌های طولانی‌ هم استفاده کرد. من در مسیرهایی مانند شهر ری، میدان آرژانتین، عباس‌آباد و ‌میدان آزادی‌ تردد کرده‌ام. البته باید بدانید دوچرخه‌سواری به دلیل شرایط فیزیکی دوچرخه از راندن خودرو سخت‌تر است اما برای همه شهروندان این امکان وجود دارد با دوچرخه‌ تردد کنند. ناگفته نماند در صورتی که مناطق تهران به مسیر دوچرخه‌سواری مجهز باشند و مسیر آن از مسیر سواره‌رو مجزا باشد، یک دوچرخه‌سوار با ایمنی کامل می‌تواند مسافت را طی کند.» خیلی‌ها مانند کارمندان زمان کافی برای ورزش کردن ندارند اما معصومی پیشنهاد می‌کند دوچرخه را وارد زندگی‌شان کنند. او می‌گوید: ‌«پیشنهاد می‌کنم به جای رفتن به باشگاه‌هایی که عمدتاً وسایل ورزشی استاندارد ندارند و صرف وقت گرانبها و هزینه، با دوچرخه‌هایی که مدت‌ها درانباری‌های منزلمان افتاده آشتی کنیم یا یکبار برای همیشه یک دوچرخه بخریم. چون دوچرخه‌سواری در بهبود سلامتی فرد مفید است و باعث افزایش ضریب هوشی و سرعت عمل می‌شود. دوچرخه‌سوار ابتدا فکر و بعد تمام عضلات بدنش فعال می‌شود.»
  • آموزش لازمه فرهنگسازی
    همه می‌دانیم که‌درصد زیادی ازآلودگی هوا مربوط به فعالیت‌های انسانی از جمله‌ تردد خودروهای دودزا یا تک‌سرنشین است. مدیریت شهری هم در این زمینه تأکید فراوان دارد تا شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند. معصومی هم در این راه پیشگام است و در واقع با یک تیر چند نشان می‌زند و هم سلامتی‌اش را تأمین می‌کند هم درکاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست قدم برمی‌دارد. او می‌گوید: «تا خودمان نخواهیم نمی‌توانیم برای آلودگی هواکاری انجام دهیم. این درحالی است که مسئولان شهروندان را به استفاده از دوچرخه ترغیب می‌کنند تا آلودگی هوا کاهش پیدا کند و از طرفی شهروندان اظهار می‌کنند که هوا آلوده است، غافل از اینکه تا ما سبک زندگی‌مان را تغییر ندهیم، هوا آلوده می‌ماند و این موضوعی است که عزم همه جانبه می‌طلبد. هم باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی به کیفیت و کمیت مطلوب برسد و هم شهروندان در این زمینه مشارکت کنند. با استفاده از حمل‌ونقل عمومی اول به خودمان احترام می‌گذاریم. در دنیای مدرن امروز آموزش حرف اول را در فرهنگسازی می‌زند. اگر در زمینه استفاده از دوچرخه آموزش زیاد شود، مانند هر امر دیگری در وجود فرد نهادینه می‌شود.» 
  • تغییر سبک تردد
    معصومی حمید در میان شلوغی و ترافیک و در سرما و گرما از دوچرخه برای حمل‌ونقل استفاده می‌کند. او به دانشی رسیده و فرهنگی را در درونش نهادینه کرده تا سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشد و معتقد است: «تغییر هر چیز از خودمان شروع می‌شود.» عده‌ای تصور می‌کنند دوچرخه‌سواری جنبه تفریح دارد اما برای معصومی که با رکاب زدن روزانه حدود ۱۰۰ کیلومتر از محل زندگی تا محل کارش رفت‌وآمد دارد، این موضوع متفاوت است و می‌گوید: ‌«هر شهروندی با توجه به سبک زندگی خود از وسایل نقلیه استفاده می‌کند و استفاده از هر وسیله نقلیه نیز تعریف خاص خودش را دارد به‌عنوان مثال شما با تراکتور به مسافرت نمی‌روید یا با دوچرخه در مهمانی حاضر نمی‌شوید. تجربه روزانه ۱۰۰ کیلومتر رکاب زدن برای من مزایای زیادی از جمله نشاط، طراوت و سلامتی به ارمغان داشته اما موضوع اینجاست که اگر هریک از ما شهروندان کمی در این زمینه فکرکنیم که چه نقشی درآلودگی هوا داریم شاید از همین فردا در انتخاب وسیله نقلیه خود تجدید نظر ‌کنیم، نه اینکه صرفاً از دوچرخه برای‌ تردد استفاده کنیم بلکه حمل‌ونقل عمومی را جایگزین خودرو شخصی کنیم. دوچرخه برای من یک وسیله نیست بلکه هدف است.»
کد خبر 447363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha