پریسا نوری-خبرنگار:صدای آرام چرخ سفالگری همراه با بوی خاک که فضا را پرکرده، به دل می‌نشیند.

فرهنگسرای اشراق

هنرجوها پشت میزهای سفالگری گل‌ها را ورز داده و با راهنمایی مربی به دست‌سازه‌هایشان جان می‌دهند. اینجا نخستین خانه سفال در شرقی‌ترین بخش محوطه باز فرهنگسرای اشراق، جایی پشت ساختمان سینماست. ۲ اتاق کوچک که با دست‌سازه‌های سفالی به زیبایی آراسته و به گفته «رضا دوستعلی» مدیر فرهنگسرا، این خانه با هدف آموزش و گسترش این هنر اصیل ایرانی راه‌اندازی شده و در آن انواع رشته‌های سفال و سرامیک از دوره‌های ابتدایی تا پیشرفته آموزش داده می‌شود. این خانه اخیراً با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان تهران در فرهنگسرای اشراق افتتاح شده‌است.  

  • آموزش مبتدی تا پیشرفته
    دوره‌های آموزشی خانه سفال ایران در فرهنگسرای اشراق زیرنظر «محسن فرخی» کارشناس ارشد پژوهش هنر و مربی این خانه که دست‌سازه‌هایش در ایستگاه‌های مترو و برخی مراکز تفریحی و گردشگری در تهران و شهرهای مختلف از کیش تا تبریز نصب شده، برگزار می‌شود. این هنرمند که پشت چرخ سفالگری نشسته و گل را برای آموزش هنرجوها آماده می‌کند، درباره دوره‌های آموزشی سفال و سرامیک خانه سفال ایران می‌گوید: «در اینجا آموزش مبانی سرامیک، لعاب، سفال با دست، نقش برجسته، چرخکاری، قالبگیری، مجسمه‌های سفالی، طراحی‌های مقدماتی و تخصصی و کاشی موزائیک در ۲ سطح مبتدی و پیشرفته برگزار می‌شود و هنرجویان نوجوان و بزرگسال در پایان هردوره و بعد از قبولی در آزمون، گواهینامه سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی دریافت می‌کنند که این مدرک در همه نقاط دنیا معتبر است.» او درباره شرایط سنی هنرآموزان نیز می‌گوید: «به جز دوره پرورش خلاقیت که برای کودکان برگزار می‌شود، بقیه دوره‌ها برای هنرآموزان بالای ۱۵ سال است.»

  • بازار خوب سفال و آرامش روح

تحقیقات باستان‌شناسان نشان می‌دهد مأنوس بودن ایرانیان به هنر سفال و سرامیک قدمتی چندهزار ساله دارد و این علاقه و توجه تا عصر تکنولوژی پایدار مانده است. فرخی دراین‌باره می‌گوید: «درحال حاضر با وجود انواع ظروف لوکس و جدید در بازار، ظرف‌های سفالی جایگاه و مشتریان خود را برای مصارف خانگی، کافه‌ها و رستوران‌ها دارد. همچنین تابلوهای نقاشی زیرلعاب و هنرهای حجمی و دکوراتیو هم پر طرفدار است. از این‌رو هنرجویان بعد از یادگیری تخصصی سفال و سرامیک می‌توانند کارگاه کوچک خودشان را دایر کرده و درآمدزایی کنند.» این مربی سفال و سرامیک که از سال‌ها پیش در کنار تدریس، به خلق آثار هنری سرامیک و سفال مشغول است درباره تأثیر این مهارت هنری بر روح انسان می‌گوید: «کار کردن با گل آرامش می‌دهد و روان‌شناسان به افراد مضطرب و پراسترس توصیه می‌کنند با گل کار کنند. هنرجوها هم در همان جلسات اول آموزش می‌گویندکه احساس خوبی دارند و روحیه‌شان آرام شده‌است. از این‌رو علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی گاهی برای افرادی که فرصت حضور در دوره‌ها را ندارند یک جلسه کارگاهی یا ورک‌شاپ برگزار می‌کنیم تا لذت این کار را تجربه کنند.»

  • هنرآموزی در مدرسه صنایع‌دستی
    همزمان با افتتاح خانه سفال ایران از دومین «مدرسه صنایع‌دستی» تهران در ساختمان اداری فرهنگسرای اشراق نیز رونمایی شد. به‌گفته «امیر نعمتی» معاون آفرینش و اجرای منطقه ۴، این مدرسه با توجه به استقبال هنرجویان از نخستین مدرسه صنایع‌دستی که سال گذشته در منطقه ۹ دایر شد و با هدف‌ ترویج هنرهای دستی و ایجاد فرصت‌های شغلی در شمال شرق تهران راه‌اندازی شده و در ۱۵ رشته طراحی سنتی، رودوزی‌های سنتی، پارچه‌بافی، گلیم و گبه، حکاکی چوب، منبت، معرق، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و سراجی سنتی و... هنرجو می‌پذیرد. او می‌افزاید: «در این مدرسه آموزش به‌صورت استاد ‌ـ شاگردی است و هنرجویان دوره‌های پیش‌نیاز، مقدماتی، تکمیلی، بسته‌بندی و سپس عرضه و بازاریابی را فرا گرفته و گواهینامه معتبر دریافت می‌کنند تا بتوانند به سرعت وارد بازار کار شوند و کارگاه کوچک خانگی خودشان را راه‌اندازی کنند. » معاون آفرینش و اجرای منطقه درباره شرایط سنی هنرجویان و شهریه دریافتی نیز می‌گوید: «دراین مدرسه از هنرآموزان ۱۰ سال به بالا که توانایی کار با ابزار را دارند ثبت‌نام می‌کنیم.
کد خبر 447356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha