همشهری آنلاین: یک سال پس از پایان معجزه‌آسای عملیات نجات دانش‌آموزان تایلندی از غار، پناهگاه فوتبالیست‌ها و مربی‌شان به قطب گردشگری شمال این کشور آسیایی تبدیل شده است.

بازديد از غار تام لوانگ در تايلند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند مردم تایلند برای بیرون آمدن سالم بچه‌ها از غار ۱۸ روز پر از فشار، باران، گل و لای، دعا، امید، نومیدی و ورود ابزار پیشرفته را به لطف پول میلیاردرها پشت سر گذاشتند اما به نظر می‌رسد تمام آن دردسرها پس از یک سال به پایان رسیده و نتیجه آن سرازیر شدن گردشگران داخلی و خارجی به سوی غار تام لوانگ در مناطق شمالی است.

در شرایطی که غار تام لوانگ در منطقه‌ای بسیار آرام قرار گرفته بود و هر سال تنها پنج هزار گردشگر از آن بازدید می‌کردند، حالا آمارها از حضور بیش از یک میلیون گردشگر در کمتر از هفت ماه حکایت می‌کند. از اکتبر ۲۰۱۸ تا آوریل امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر از تایلند و دیگر نقاط دنیا از غار بازدید کرده‌اند. این رقم بسیار نزدیک به آمار گردشگرانی است که به دیدن محبوب‌ترین پارک‌های ملی تایلند می‌روند.

بر اساس آمار اداره پارک‌های ملی، فقط در یک روز در اوج تعطیلی‌های مربوط به سال نو بیش از ۱۰ هزار گردشگر بازدیدکننده غار بوده‌اند. این هجوم گردشگران بر اقتصاد منطقه عمدتا روستانشین ماسای هم تاثیر گذاشته و حدود ۲۰۰ فروشنده و دستفروش را به محدوده اطراف ورودی غار کشانده است. ساکنان منطقه که تصور نمی‌کردند روزی این اندازه درآمد داشته باشند، رونق کار و بازار خود را مدیون آن ماجرای شگفت‌انگیز هستند.

یک فروشنده محلی که تا ۲۰۰ تی‌شرت در روز با تصاویر داستان گم‌شدن دانش‌آموزان و گیر افتادن در غار می‌فروشد، یک نگرانی بزرگ دارد؛ اینکه علاقه مردم به این ماجرا به تدریج کم شود و دیگر کسی سراغی از غار و قهرمانان آن نگیرد. هر چند دولت تایلند و مقام‌های محلی نظری جز این دارند. دولت یک میلیون پوند به بهینه‌سازی مناطق اطراف اختصاص داده و فرماندار چیانگ رای ۱.۳ میلیون پوند برای ساختن رستوران و مرکز خرید و هتل به کار انداخته است.

از سوی دیگر، شبکه نتفلیکس حق تولید و پخش یک مجموعه را با موضوع نجات دادن بچه‌ها از غار در اختیار دارد و همزمان فیلمی جداگانه با همین داستان در مرحله پس از تولید است. دولت تایلند برای پرهیز از بحرانی شدن اوضاع، هر نوع دسترسی رسانه‌ها را به ۱۲ پسر ۱۱ تا ۱۵ ساله و مربی آنها ممنوع کرده و این گروه ۱۳ نفری حتی حق ندارند با رسانه‌ها گفتگو کنند.

غار تام لوانگ تا پیش از این مقصد گردشگرانی بود که هر سال برای ادای احترام به یک شاهزاده عاشق‌پیشه مقتول در چند قرن گذشته به آنجا می‌آمدند. حالا علاوه بر این پنج هزار گردشگر سالانه، صدها هزار نفر هم به عشق دیدن پناهگاه جادویی ۱۲ دانش‌آموز فوتبالیست و مربی آنها و البته ادای احترام به قهرمانان عملیات نجات به غار می‌آیند.

کد خبر 447302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha