همشهری آنلاین: ورود روان‌آب‌ها به دریاچه ارومیه با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و بسته بودن حوضه آبریز آن، به طور کامل قطع شد اما تراز و وسعت نگین آبی آذربایجان مطلوب‌تر از سال‌های گذشته است.

توقف ورود آب به دریاچه ارومیه در فصل گرما طبیعی است

به گزارش ایرنا، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی گفت: ورودی آب به دریاچه از رودخانه‌های شهرچای، زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گادار و باراندوز تا ۲۰ روز قبل، ۶۵ مترمکعب در ثانیه بود که این روند رفته رفته کاهش یافته و متوقف شده است.

فرهاد سرخوش با تاکید بر این که ورود آب به دریاچه ارومیه با پایان فصل گرما و آغاز بارش‌ها دوباره آغاز می‌شود، گفت: هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم و این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود.

وی با اشاره به کاهش تبخیر آب دریاچه در مقایسه با سال‌های گذشته، اضافه کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن، در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده و این موضوع تبخیر را کاهش داده است.

وی با بیان این که بارش‌های مناسب سال جاری به همراه اقدامات انجام شده در ستاد احیا باعث افزایش چشمگیر تراز و وسعت دریاچه ارومیه شد، بیان کرد: طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه همچون طرح‌های مربوط به تصفیه‌های فاضلاب و تونل انتقال تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: گستره این دریاچه با افزایش ۹۰۰ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۱۱۹ کیلومتر مربع رسیده است.

وی با اعلام این که دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۷۲ سانتی‌متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یک هزار و ۲۷۱ متر و ۷۴ سانتی‌متر برآورد شده که ۱۰۵ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

کد خبر 447298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha