چین از آمریکا خواسته است «فورا» قرارداد جدید فروش تسلیحات نظامی به تایوان را که ارزش آن حدود ۲.۲میلیارد دلار برآورده شده لغو کند.

ادوات چين

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تانک‌های آبرامز و موشک‌های استینگر بخشی از سفارش تازه تایوان به آمریکاست. سخنگوی وزارت دفاع چین فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان را نقض حاکمیت چین بر این جزیره و همچنین در تقابل با سیاست «چین واحد» دانسته است.

دولت چین همیشه به آمریکا به‌خاطر روابطش با تایوان تذکر داده است. پکن طی سال‌های اخیر، ادعای حاکمیت خود بر تایوان را با قدرت بیشتری دنبال کرده و مانع برقراری روابط دیپلماتیک کشورهای جهان با این کشور شده است. آمریکا نیز روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما به حمایت تسلیحاتی خود از این کشور ادامه می‌دهد.

جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۷۹ با قطع روابط با تایوان بر سیاست «چین واحد» تأکید کرد. این سیاست، به سیاست رسمی آمریکا در قبال مسئله تایوان و چین تبدیل شد و تمامی روسای جمهور آمریکا از آن تبعیت کردند. دونالد ترامپ اما پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۶، تلفنی با رئیس‌جمهور تایوان صحبت کرد؛ اقدامی که اعتراض شدید پکن را به‌دنبال داشت.

جزیره تایوان از سال ۱۹۴۹ و زمانی که رئیس دولت ملی‌گرای چین پس از شکست از کمونیست‌ها به این جزیره گریخت، همانند کشوری مستقل عمل کرده اما چین همچنان این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، حدود ۶‌ماه پیش در مراسم چهلمین سالگرد آغاز بهبود روابط میان چین و تایوان از مردم این جزیره خواست که بپذیرند که این کشور دوباره به چین بپیوندد. او گفته، تایوان به چین «باید بپیوندد و خواهد پیوست».

کد خبر 447258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha