چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: زاینده‌رود که باز باشد، بیشه ناژوان جای سوزن انداختن نیست. منطقه‌ای در غرب اصفهان با مساحت ۱۲۰۰هکتار که قدمتش به پیش از صفویه می‌رسد و اصفهانی‌ها را به یاد جاده‌های شمال کشور می‌اندازد. تنیدگی میراث طبیعی و تاریخی، منطقه ناژوان را به یکی از اماکن گردشگری در شهر اصفهان بدل کرده است.

خطوط قرمز ناژوان

از سوی دیگر بیشه ناژوان فیلتر تنفسی شهر اصفهان شده تا با رکاب زدن و دویدن‌های صبحگاهی در جاده سلامت اصفهانی‌ها دمی تازه کنند. یکی از ویژگی‌های گردشگری ناژوان وجود مجموعه تفریحی است که باغ پرندگان، خزندگان، باغ‌موزه پروانه‌ها، آکواریوم و تله‌سیژ را در دل خود جا داده است. اصفهانی‌ها با دل سپردن در باغی از ناژ و صنوبر از طبیعت ناژوان بهره می‌گیرند. منطقه‌ای که مسئولان درتلاشند بکر بودنش را حفظ کنند و همین باعث می‌شود سرمایه گذاران در توسعه محور گردشگری ناژوان با دشواری‌هایی مواجه شوند.  

  • موانع سرمایه‌گذاری در ناژوان

مدیرعامل مجموعه «ناژلند» با اشاره به موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری در بیشه ناژوان به همشهری می‌گوید: مساله مهم برای سرمایه‌گذاری در ناژوان این است که شهرداری شهر اصفهان حساسیت ویژه‌ای بر روی این منطقه دارد. البته حساسیت نسبت به طبیعت ناژوان پسندیده است اما این‌کهطرح‌های توسعه گردشگری در منطقه ناژوان با دشواری‌های ویژه‌ای همراه شده جایز نیست. اتفاقی که برای خودم هم افتاد و حاضر نبودند طرح مرا ببینند و زمانی که به همخوانی مجموعه ناژلند با بیشه ناژوان واقف شدند، اجازه سرمایه‌گذاری را دادند.  

«سید محمد حسینی‌دهقی» می‌افزاید: از مسایل دیگر که گریبان توسعه سرمایه‌گذاری در بیشه ناژوان را گرفته، می‌توان به دشواری‌های تغییر کاربری از کشاورزی به گردشگری اشاره کرد. با توجه به این‌که بیشه ناژوان به عنوان منطقه ویژه گردشگری مصوبه هیات دولت را دارد، اما در مسیر تغییر کاربری از کشاورزی به کاربری‌های مورد نظر با دشواری همراه است.  

وی با بیان این‌که تنوع جمعیتی در منطقه بیشه ناژوان گوناگون است اظهار می‌کند: بافت جمعیتی صبح و شب ناژوان بسیار متفاوت است. روزها ورزشکاران در جاده سلامت در حال ورزش هستند و محیط امن و شادابی بر این منطقه حاکم است اما در شباهنگام با ورود افراد معتاد امنیت این منطقه برای تردد خانواده‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

  • ضرورت بکر ماندن ناژوان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فضای اکوتوریسمی ناژوان می‌گوید: بیشه ناژوان در زمینی بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار، از جذابیت‌های گردشگری و طبیعت‌گردی ویژه‌ای برخوردار است. این منطقه حکم ریه شهر اصفهان را دارد و کمتر کسی است که به اصفهان سفر می‌کند و از جاذبه‌های گردشگری این منطقه بهره نگیرد.  

«علیرضا نصر اصفهانی» ادامه می‌دهد: اگر چه سرمایه‌گذاران و متقاضیان بسیاری هستند که تمایل دارند در این منطقه اقداماتی در توسعه گردشگری انجام دهند اما نگاه مسئولان به این منطقه بسیار ویژه و محافظه‌کارانه است.  وی با بیان این‌که مسئولان با نگاه محتاطانه با توسعه گردشگری در منطقه ناژوان برخورد می‌کنند تصریح می‌کند: هر اقدامی در توسعه گردشگری در بیشه ناژوان باید با بافت آن منطقه سازگار باشد. در این راستا اقداماتی نظیر باغ پرندگان، خزندگان، موزه باغ پروانه‌ها و آکواریوم ایجاد شده است.  

عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به این‌که احتیاط‌های وسواس‌گونه می‌تواند توسعه بیشه ناژوان را با مشکل مواجه کند، می‌گوید: سفر گردشگران داخلی و خارجی به بیشه ناژوان نشان از جذابیت این محور گردشگری دارد، اما ملاحظاتی که در توسعه محور گردشگری ناژوان صورت گرفته باعث شده گردشگران به نبود امکاناتی نظیر رستوران فاخر و باکیفیت در این منطقه معترض باشند.

نصر اصفهانی اضافه می‌کند: قرار است در توسعه گردشگری بیشه ناژوان از ماشین‌های توزیع غذا که اتاقک بر روی آنها نصب شده استفاده شود. به وسیله این «ماشین‌های غذا» می‌توان نیاز غذایی شهروندان و گردشگران را تامین کرد.  وی با اشاره به حساسیت‌های موجود در بیشه ناژوان می‌گوید: رویکرد مدیریت شهری به ناژوان توسعه گردشگری و حفظ محیط‌زیست است. بارها پیشنهاد شده که باغ‌های منطقه عقب‌نشینی کنند تا عرض گذرها وسیع شود و یا معابر آسفالت شود که مدیریت شهری در راستای حفظ هویت منطقه ناژوان از هرگونه مداخلات انسانی ممانعت به عمل می‌آورد. هرکس هم مدیریت منطقه ناژوان را به عهده می‌گیرد اولین شرطی که متذکر خواهیم شد حفظ و نگهداری فضای طبیعی ناژوان است.  

  • گردشگری غذایی در ناژوان

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان این‌که در خلق فرصت‌های گردشگری به منطقه ۹ توجه کمتری شده است، می‌گوید: البته در این منطقه گردشگری غذایی به صورت ارگانیک و از سوی مردم شکل گرفته است.   «عباس روحانی» با اشاره به این‌که منطقه ۹ ظرفیت تبدیل به یک باغ‌شهر را دارد، می‌افزاید: طرح‌های تعریف شده برای اراضی در شهر توسط راه و شهرسازی تهیه شده و شهرداری تنها مجری این طرح‌هاست.  

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: مشاوران در زمان تهیه طرح، به وضعیت باغ‌ها و زمین‌هایی که دیگر آب برای آبیاری ندارند توجه داشتند و مردم نیز خواستار تغییر کاربری برخی اراضی خود هستند که این امر افزایش ارزش ریالی زمین‌ها و افزایش سرمایه مردم را نیز در پی دارد.  
روحانی از اجرای طرح‌هایی برای اتصال فضای سبز منطقه به ناژوان خبر داد و گفت: در همین راستا ۱۸ هزار متر فضای سبز را در قالب پارک جنت از روبه‌روی کوه آتشگاه به اراضی شمال ناژوان متصل کردیم. همچنین فاز اول و دوم پارک کوهسار آتشگاه نیز در حال آماده‌سازی است.  

  • طرح جامع برای توسعه گردشگری ناژوان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که ۷۰۰ هکتار از مساحت ۱۲۰۰ هکتاری بیشه ناژوان در تملک بخش خصوصی است به همشهری می‌گوید: ناژوان تنها فیلتر تنفسی شهر اصفهان است که قابلیت تبدیل شدن به قطب ویژه اکوتوریسم را دارد.   «نصیر ملت» می‌افزاید: منطقه ناژوان از ظرفیتی برابر با ظرفیت گردشگری تاریخی شهر اصفهان برخوردار است و با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح می‌توان زیرساخت‌های استاندارد توسعه اکوتوریسم را در آن فراهم کرد.  عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که هر ورود اشتباه در توسعهگردشگری ناژوان تبعات سنگینی به همراه دارد، تصریح می‌کند: متاسفانه از گذشته تاکنون برای منطقه ناژوان نگاه و برنامه صحیحی در نظر گرفته نشده است. طرح جامعی که بر اساس ظرفیت‌های ارزشمند و منحصربه‌فرد در توسعه اکوتوریسم ناژوان باشد هم در نظر گرفته نشده است.  
وی اضافه می‌کند: چند وقتی است که طرحی از طریق شرکت مشاوره‌ای مطرح شده که ناژوان را به سه لایه تقسیم می‌کند و برای هر لایه کاربری جدیدی تعریف می‌کند. به گمان من این طرح ایرادهای فراوانی دارد و امیدوارم قبل از تثبیت آن، نظر متخصصان این حوزه را جویا شویم و بر اساس خرد جمعی در توسعه محور گردشگری بیشه ناژوان اقدام کنیم.  

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که ناژوان به اندازه ظرفیت‌های تاریخی شهر برای گردشگران جذاب است، گفت: این فضا می‌تواند علاوه بر جذب گردشگر در نشاط اجتماعی و تامین نیاز تفریحی و خدماتی برای شهروندان مهم باشد و منبع پایدار درآمدی برای شهر و شهروندان فراهم کند، اما تحقق این چشم‌انداز مستلزم نگاه شهرداری در جهت توسعه خدماتی است که می‌تواند در آینده با برنامه‌ریزی صحیح محقق شود.

وی بیان می‌کند: به نظر من هر اقدامی در منطقه ناژوان باید با گفت‌وگو و نظرسنجی از مشاوران و کارشناسان داخلی و خارجی صورت بگیرد.  ملت می‌افزاید: شهرداری شهر اصفهان باید تلاش کند که تمام محدوده ناژوان را به تملک خود درآورد و هر اتفاقی که برای محور گردشگری ناژوان می‌افتد بر اساس طرح یکپارچه صورت بگیرد. نگاه جزیره‌ای و نامنسجم به ناژوان منجر به عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در این منطقه خواهد شد. امیدواریم با نگاه مشخص و سنجیده ناژوان را به یکی از قطب‌های اکوتوریسم در دل محوطه شهری در دنیا تبدیل کنیم و از ظرفیت جذب گردشگر داخلی و خارجی منتفع شویم.

کد خبر 447251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha