مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

بازار محصولات کشاورزی از سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ارز، با افزایش هزینه و قیمت تمام‌شده محصولات مواجه شد و این موضوع عاملی شد تا این محصولات در سبد مصرف‌کننده ایرانی با افزایش قیمت همراه باشد، اما این پایان کار نبود و خرید محصولات کشاورزی از بازار ایران برای دیگر کشورها به‌خصوص کشورهای همسایه با صرفه اقتصادی قابل توجهی همراه بود.

علی حیدری

به گزارش همشهری، این موضوع در نهایت منجر به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی همچون سیب‌زمینی و پیاز شد و تاثیر زیادی بر قیمت این محصولات گذاشت؛ از طرف دیگر سیل و بارندگی‌ باعث شد که کشت سیب‌زمینی با تاخیر انجام شود و برداشت آن نیز عقب بیفتد.

از دیگر عوامل موثر در این موضوع کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی به دلیل متضرر شدن کشاورزان در سال‌های اخیر است که باعث شده بود آنها انگیزه‌ای برای کشت این محصول نداشته باشند. با این وجود مسئولان وعده می‌دهند که این افزایش قیمت مقطعی بوده و ظرف چند هفته آینده، التهابات قیمتی سیب‌زمینی کاهش خواهد یافت.

مدیر امور زراعت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز درباره وضعیت کاشت سیب‌زمینی در استان می‌گوید: در هیچ یک از شهرستان‌های استان سیب‌زمینی کشت نمی‌شود و اگر هم باشد، برای استفاده شخصی است.

«علی حیدری» می‌افزاید: جهاد کشاورزی استان فقط روی محصولاتی که در استان کشت و تولید می‌شود نظارت دارد. سیب‌زمینی البرز نیز معمولا از شهرهای همدان و اردبیل تامین می‌شود، از همین رو قیمت را ما تعیین نمی‌کنیم و هر قیمتی که به میدان برسد آنها به فروش می‌رسانند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود افزایش قیمت این محصول اما شرایط به این صورت نمی‌ماند، چراکه کشاورز نمی‌تواند سیب‌زمینی را در زمین‌های کشاورزی نگهداری کند. کشاورزان برای جلوگیری از فساد سیب‌زمینی مجبور به عرضه آن به بازار می‌شوند که با ورود به بازار قیمت‌ها متعادل می‌شود و با ورود این محصول به بازار شاهد کاهش قیمتخواهیم بود.

کد خبر 447238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha