همشهری آنلاین: تروئیکای اروپایی (آلمان، ‌ انگلیس و فرانسه) و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی با صدور بیانیه‌ای مشترک به ادامه روند کاهش تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

طرف‌های اروپایی برجام

به گزارش تسنیم، وزرای امور خارجه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی روز سه‌شنبه ۱۸ تیر بیانیه‌ای در خصوص کاهش تعهدات ایران ذیل برجام و آخرین وضعیت این توافق چندجانبه صادر کردند.

طرف‌های اروپایی برجام در ابتدای بیانیه خود اظهار داشته‌اند: «وزاری امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا مراتب نگرانی عمیق خود را از اینکه ایران فعالیت‌های در تضاد با تعهداتش ذیل برجام انجام می‌دهد، ابراز می‌دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون تأیید کرده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطحی بالاتر از سقف مجاز در برجام آغاز کرده است. ما از اینکه ایران به چندین مورد از تعهداتش ذیل برجام عمل نمی‌کند، عمیقاً نگرانیم. ایران اعلام کرده است که می‌خواهد در برجام بماند؛ بنابراین باید بدون تأخیر از اقدامات اخیر خود بازگردد و اجرای کامل برجام را از سر گیرد.»

دیپلمات‌های ارشد اروپایی در پایان این بیانیه خاطرنشان ساخته‌اند: «هماهنگی‌های مرتبط با اجرای برجام باید در چهارچوب برجام مورد بررسی قرار گیرد و کمیسیون مشترک باید فوراً تشکیل جلسه دهد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که مسئولانه رفتار کنند و در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت تنش‌زدایی گام بردارند.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شد، به طرف‌های دیگر برجام ۶۰ روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

کد خبر 447236

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha