مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: ماه گذشته بود که گرانی مرغ در ایلام باعث التهاب در بازار و بازداشت چند مدیر کل شد.

قيمت مرغ در ايلام

بعد از اتمام‌حجت دادستان ایلام و متعادل شدن قیمت‌ها بازار مرغ در ایلام آرامش یافت و قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در استان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. حالا دوباره گرانی بر بازار مرغ ایلام سایه انداخته که موجب آغاز  التهاب و فشار به بازار با هدف افزایش قیمت‌ آن شده است، به طوری که مرغ در بازار با قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود. همین موضوع باعث شده تا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان از برخورد با اخلالگران بازار مرغ خبر دهد.

گرانی باعث کمبود مرغ و کم شدن عرضه مرغ در استان شده است. طبق گفته مسئولان مرغداری‌ها حاضر به عرضه مرغ در کشتارگاه استان نمی شوند. البته فعال بودن تنها یک کشتارگاه صنعتی مرغ در استان، خود به الهتاب بازار مرغ در استان دامن زده است. مشکلی که باعث شده طی روزهایی از سال، مرغ موردنیاز استان از استان‌های همجوار تامین شود.

  • ممنوعیت خروج مرغ از استان

معاون نظارت و بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در گفت و گو با خبرنگار همشهری می‌گوید: در جلسه تنظیم بازار استان، بر نرخ مصوب قیمت مرغ کشتار روز برای مصرف‌کنندگان به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تاکید و گفته شد هرگونه افزایش قیمت مرغ تخلف محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

عزت الله عبدخانی می گوید: نیروی انتظامی با همکاری دادستانی از خروج مرغ به خارج از استان جلوگیری می‌کند. وی عنوان می کند: اتحادیه مرغداران نیز مکلف شده لیست مرغداری هایی را که از تحویل مرغ به کشتارگاه خودداری می کنند جهت اعمال قانون به سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی معرفی کند. عبدخانی از همشهریان خواست هرگونه تخلف صنفی در خصوص قیمت مرغ را به سامانه ۱۲۴ سازمان صمت گزارش کنند.

  • عرضه‌کنندگان حق افزایش قیمت ندارند

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام از برخورد قاطع با اخلالگران بازار مرغ در ایلام خبر می‌دهد و می‌گوید: هرگونه امتناع مرغداران از عرضه مرغ به کشتارگاه به مثابه احتکار است و با افراد خاطی برخورد می‌شود. «نعمت‌الله بیرانوندی» می‌افزاید: بر اساس ماده ۱۱ قانون تعزیرات حکومتی، عدم عرضه، مشمول احتکار و اخلال در نظام اقتصادی کشور است و با برخورد قانونی تعزیرات حکومتی مواجه می‌شود. وی ادامه می‌دهد: اکنون با توجه به نیاز بازار، ضرورت تزریق مرغ به بازار محسوس است و نگهداری کالا به صورت عمده و امتناع از عرضه آن مشمول ۷۰ درصد جریمه بر مبنای قیمت کالا خواهد شد.

وی از مرغداران می‌خواهد که مرغ را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در اختیار اتحادیه و کشتارگاه قرار دهند و از افزایش قیمت به صورت خودسرانه امتناع کنند زیرا این کار تخلف است و مشمول برخورد قانونی خواهد شد. بیرانوندی می‌گوید: افزایش قیمت به صورت خودسرانه ممنوع و عدم عرضه نیز احتکار است. تا اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار فعلا اتحادیه و تولیدکنندگان حق افزایش قیمت ندارند. وی تاکید می‌کند: ملاک قیمت مرغ اعلام رسمی قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور است و بازرسان تعزیرات با هرگونه افزایش خودسرانه برخورد قانونی انجام خواهند داد.

  • کاهش ۴۹ درصدی جوجه‌ریزی در استان

رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار همشهری می گوید: طی یک ماه گذشته بیش از ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده است که نسبت به ماه قبل از آن ۴۹ درصد کاهش داشته است. یدالله سجادی فر می گوید: این آمار در سامانه «سماصط» (سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) ثبت شده است.

وی می افزاید: عوامل مختلفی مانند کاهش قیمت دستوری مرغ زنده و عدم حمایت متولیان صنعت مرغ، زیان دهی و ورشکستگی مرغداران، عدم تامین نهاده ها به خصوص کنجاله، اخذ بهای پشت فاکتوری رانندگان حمل نهاده ها، تلفات شدید مرگ و میر جوجه ها ناشی از گرما و بیماری‌های فراگیر در استان و…باعث کاهش جوجه ریزی در استان ایلام شده که در صورت عدم رسیدگی به قیمت تمام شده با بحران تولید مرغ گوشتی در استان ایلام مواجه خواهیم شد. وی ادامه می‌دهد: خارج شدن هر مرغدار با بیکاری سرپرست ۱۰ خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط دارد.

  • مرغداران ناراضی از قیمت مرغ

تنش در بازار مرغ را نمی‌توان یکطرفه دید و به آسانی درباره آن اظهارنظر کرد. یکی از طرفین این موضوع در ایلام، مرغداران هستند که می‌گویند با قیمت مصوب فعلی کفگیرشان به ته دیگ خواهد خورد و ضرر خواهند کرد. یکی از مرغداران ایلامی در این زمینه به خبرنگار همشهری می گوید: قیمت‌بالای نهاده‌های دامی، تکمیل نبودن چرخه‌ تولید مرغ در استان و همچنین دلال‌ها عامل اصلی بالا رفتن قیمت مرغ در استان ایلام هستند.

تیمور غلامی می افزاید: هرچند دادستان اعلام کرده مرغ باید با قیمت ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان عرضه شود، اما این قیمت اصلاً برای مرغداران به صرفه نیست و منجر به ورشکستکی این صنعت در استان می شود. وی ادامه می دهد: از همه متولیان صنعت طیور درخواست داریم مبنای قیمت واقعی مرغ زنده را قیمت تمام شده پرورش مرغ در مرغداری‌ها مد نظر داشته باشند و اگر خواهان کاهش قیمت تمام شده مرغ هستیم باید از صفر تا صد درصد تولید را به‌صورت کارشناسی مورد ارزیابی قرار دهیم.

  • نبود صنعت جوجه‌کشی

یکی دیگر از مرغداران به خبرنگار ما می گوید: افزایش سرسام آور مولفه‌های صنعت طیور برای مرغداران قابل هضم نیست. اگر مسئولان راه چاره و کارشناسی دقیق انجام ندهند صنعت مرغ گوشتی در آینده دچار بحران خواهد شد. «موسی قیامی» اظهار می کند: زنجیره‌ تولید مرغ در استان به واسطه‌ نبود صنعت جوجه‌کشی در استان تکمیل نیست و یکی از دلایل بالا رفتن قیمت مرغ در استان همین است.

استان ایلام با داشتن ۴۰۰ واحد مرغداری و تولید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در سال هنوز با مشکل تعیین قیمت مواجه است و به نظر می‌رسد عزم جدی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها وجود ندارد. ایلام قطب تولید مرغ در کشور محسوب می‌شود و تولید بالای مرغ زنده در استان ایلام قابلیت کشتار و صادرات به کشور عراق را دارد. از این ظرفیت باید بتوان هم به سود مرغداران استان استفاده کرد و هم مصرف‌کنندگان.

کد خبر 447212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha