پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

فاطمه کمانی - کرمانشاه- خبرنگار: ظرفیت معدن یکی از مزیت‌های استان کرمانشاه است که همواره تاکید زیادی بر آن می‌شود و سال‌هاست که چند هزار نفر در حوزه معادن و صنایع وابسته به آن در کرمانشاه مشغول به کارند.

بهره برداری از معادن کرمانشاه

قیر طبیعی یکی از مهم‌ترین موارد معدنی موجود در استان است، به گونه‌ای که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد.  سنگ تزئینی نیز از دیگر مواد معدنی مهم کرمانشاه است که هم ذخایر خوبی دارد و هم کیفیت آن بسیار مرغوب است و برای نمونه سنگ تزئینی هرسین شهرت ملی و حتی گاهی جهانی دارد. انواع فلزات نیز پهنه‌های معدنی کرمانشاه ذخایر مناسبی دارند.

اما فعالیت‌های معدنی در کرمانشاه با مشکلاتی هم مواجه است، اصولی نبودن اکتشاف و استخراج و همچنین نبود فراوری مناسب برای مواد معدنی از مهم‌ترین این مشکلات است که باعث می‌شود مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شود، بدون آن‌که ارزش افزوده مناسبی داشته باشد. به علاوه اصولی و علمی نبودن اکتشاف و استخراج از یکسو هم باعث افزایش قابل توجه هزینه‌های معدن‌داران می‌شود و هم از کیفیت استخراج می‌کاهد و باطله‌های معدنی را زیاد می‌کند. البته اخیرا اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت معادن استان کرمانشاه انجام شده که می‌توان نتایج آن را در آینده نزدیک دید.  

  • نمادی برای اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می‌گوید: می‌توان در سال ۹۸ معدن را به نمادی برای اقتصاد مقاومتی استان تبدیل کرد. «محسن دارابی» با اشاره به وضعیت معادن استان کرمانشاه و بهبودی که طی سال‌های بعد از انقلاب در زمینه معادن استان داشتیم، ادامه می‌دهد: در سال‌های قبل از انقلاب ۱۶ معدن با ظرفیت ۲۶۵ هزار تن در کرمانشاه فعال بود، اما اکنون این تعداد به ۲۲۵ معدن با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال رسیده است.

وی می‌افزاید: اکنون ۳ هزار نفر در حوزه معادن استان مشغول به کارند و تعداد بیشتری از این مقدار نیز به صورت غیرمستقیم با اشتغال حوزه معدن در ارتباط هستند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای حوزه معدن کرمانشاه در دست اقدام است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین این موارد آزادسازی پهنه‌های معدنی استان بعد از حدود ۴ سال است که اقدامات اکتشافی خوبی در این پهنه‌ها انجام شده است. وی ادامه می‌دهد: پهنه معدنی اسلام‌آباد غرب آزاد شد، پهنه گیلانغرب و هرسین به‌زودی آزاد خواهد شد، پهنه سنقر هفته آینده و پهنه میانه استانی هم ظرف یک ماه آینده آزاد خواهد شد. دارابی با بیان این‌که باید از معادن بزرگ استان حمایت کرد، می‌گوید: برای احیا و توسعه معادن کوچک استان نیز برنامه‌های متعددی داریم.

  • تمرکز جدی بر توسعه صنایع معدنی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می‌افزاید: بر توسعه صنایع معدنی استان و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی نیز تمرکز خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم زنجیره فراوری مواد معدنی را در استان تقویت کنیم. دارابی درباره برنامه‌ریزی برای احیای معادن راکد استان نیز یادآوری می‌کند: بنا داریم در سال جاری ۲۰ معدن راکد استان را احیا کنیم.  به گفته این مسئول، از ابتدای سال تاکنون ۹ مورد این معادن احیا شده و حتی می‌توان امیدوار بود تعداد معادن راکدی که امسال احیا می‌شود بیش از ۲۰ مورد باشد.

  • ظرفیت معادن استان ‌

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت و ذخایر معادن استان کرمانشاه، از برداشت سالانه ۳۰۰ هزار تن مواد معدنی از معادن استان به ارزش حدود ۷۵۰ میلیارد ریال خبر می‌دهد.   «عزت‌الله حاصلی» با اشاره به وضعیت معادن کرمانشاه از وجود ۲۲۵ معدن در این استان یاد می‌کند و می‌گوید: ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در این معادن مشغول به کارند.  وی اضافه می‌کند: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از معادن کرمانشاه برداشت می‌شود که ارزش آن حدود ۷۵۰ میلیارد ریال است.

معاون امور معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به سهم ۲۰ درصدی سنگ‌های تزئینی از معادن استان می‌گوید: ۴۸ معدن سنگ تزئینی در استان داریم و کرمانشاه از نظر ذخایر و معادن سنگ‌های تزیینی در رتبه دهم کشور قرار دارد. به گفته این مسئول، از ۴۸ معدن سنگ تزئینی استان ۲۸ معدن مرمریت و ۲۰ معدن دولومیت است. حاصلی می‌گوید: کرمانشاه ذخایر خوبی نیز در زمینه قیر طبیعی دارد.

کد خبر 447204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha