مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: دوشنبه (۱۷ تیر) بازار رشت محل درگیری ماموران سد معبر و دستفروشان بود. این درگیری پس از یک ‌ساعت به پایان رسید.

بازار رشت

یکی از ماموران سد معبر که از ناحیه سر و صورت به شدت زخمی شده بود، راهی بیمارستان شد و ۲ نفر دیگر از ناحیه دست زخمی شدند. این روزها به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، کسب و کار اغلب فروشندگان کساد است. نبود شغل مناسب هم موجب شده تا بسیاری افراد به دستفروشی روی بیاورند که همین مساله موجب سد معبر و رکود بیشتر کسب و کار مغازه‌داران می‌شود. بر همین اساس ماموران سد معبر، طبق وظیفه سازمانی خود با این افراد برخورد می‌کنند، اما این‌که چرا گاهی این برخوردها به نزاع کشیده می‌شود، نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی دارد.

  • ضرورت اقدام مدیریت شهری 

«محمود لاکانی» یکی از مغازه‌داران بیان کرد: ۳۰ سال است در بازار رشت مغازه دارم. همیشه از این دعواها می‌شود، اما دعوای دوشنبه بسیار شدید بود. دستفروشان به علت بیکاری به اینجا می‌آیند و مستقر می‌شوند، اما فکر می‌کنم شهرداری برایشان ساعت تعیین کرده بود، نه این‌که از اول صبح بیایند. آنها با پهن کردن بساطشان هم بازار ما را کساد می‌کنند و هم این‌که داد و فریادهایشان برای جلب مشتری، آرامش را از بازار می‌گیرد. مدیریت شهری باید اقدام اساسی کند ولی متاسفانه نسبت به این قضیه بی‌توجه است.  

«علیرضا باقری‌پور» شهروندی که شاهد ماجرا بوده است هم گفت: اغلب اوقات شاهد درگیری‌ لفظی بین دستفروشان با هم یا دستفروشان با مغازه‌داران درباره تعیین جا و مکان هستیم که تبدیل به امری عادی شده است. تکرار این درگیری به هیچ‌وجه به نفع بازار و شهر نیست. وی ادامه داد: در شان شهر ما نیست که با وجود تعداد زیادی مسافر در بازار رشت، همیشه شاهد دعوا و کتک‌کاری باشیم.  

  • گلایه دستفروشان

دستفروشان هم می‌گویند: «وقتی اقتصاد مملکت ضعیف است و بیکاریم، چگونه باید زندگی‌مان را بگذرانیم؟ » آنها واقعا درآمدی ندارند. رشت ۲ هزار دستفروش دارد که برای این شهر رقم زیادی است. بسیاری از دستفروشان حتی ساکن رشت هم نیستند، با این حال برای فروش اجناس خود به اینجا می‌آیند.  برخی می‌گویند بین همین‌ها کسانی هستند که نیمه‌وقت یعنی از عصر کار می‌کنند چون شغل دیگری هم دارند. همان‌طور که برخی افراد شغل دومشان سراغ مسافرکشی است، برخی دیگر هم دستفروشی را در معابر تنگ و باریک سر تا سر پیاده‌راه به عنوان شغل دوم انتخاب می‌کنند. حجم توهین‌ها به ماموران سد معبر آنقدر بالاست که نمی‌توان درک کرد در یک شهر با سابقه فرهنگی بالا چطور معضلی به نام نبود درآمد می‌تواند آنها را این‌چنین مقابل هم قرار دهد، به طوری که سالی یکی، ۲ بار رشت به خاطر همین درگیری‌ها در سر خط خبرهای روز کشور قرار بگیرد.

  • بررسی وضعیت دستفروشان

از گفته‌های برخی از اعضای شورا مشخص است آنها هم برنامه خاصی برای ساماندهی دستفروشان ندارند. در این زمینه سخنگوی شورای شهر رشت گفت: درگیری روز دوشنبه بین ماموران سد معبر شهرداری و یک لباس‌فروش بود. پس از تذکر ماموران سد معبر مبنی بر جمع‌آوری بساط از پیاده‌رو، آنها با مشاهده تکرار سد معبر توسط آن فروشنده اقدام به جمع‌آوری بساطش کردند که با درگیری لفظی و پس از آن درگیری فیزیکی و کتک‌کاری همراه شد.

«فاطمه شیرزاد» افزود: به دلیل کتک‌کاری بین دستفروشان و پرسنل شهرداری، یکی از ماموران سد معبر از ناحیه سر و صورت آسیب جدی دید و ۲ نفر دیگر نیز از ناحیه دست آسیب دیدند. وی با تاکید بر لزوم رعایت قانون و احترام به مردم تصریح کرد: وقوع چنین درگیری‌هایی در شأن رشت نیست و باید جلوی این اتفاقات گرفته شود.

  • ثبت‌نام دستفروشان

یک عضو شورای شهر رشت هم اظهار کرد: رشت شهر شب زنده‌دار است بنابراین می‌توانیم نقاطی مشخص کنیم تا دستفروشان در ساعاتی خاص فعالیت کنند و کالای خود را به فروش برسانند. «بهراد ذاکری» با بیان این‌که برخی از دستفروشان به این کار نیاز ندارند اما باز هم به دنبال آن هستند، گفت: بهتر است برای بهبود وضعیت دستفروشان، هر کسی متقاضی است ثبت‌نام کند و بعد از بررسی‌های لازم در نقاط مشخص کار خود را انجام دهد.

  • اشتغال وظیفه شهرداری نیست

دیگر عضو شورای شهر رشت بیان کرد: آنچه در بازار رشت رخ داد واقعا یک جنگ تمام عیار بود. متاسفانه دستفروشان وقتی در محلی شروع به کار می‌کنند بعد از مدتی نسبت به آنجا احساس مالکیت دارند و برخورد با آنها سخت است. «فرهام زاهد» افزود: ماموران شهرداری برای جلوگیری از سد معبر به سراغ آنها می‌روند. باید برای یک بار هم شده همه دستگاه‌ها کنار شهرداری قرار بگیرند تا این مشکل حل شود. این عضو شورا گفت: متاسفانه طبق گزارش‌های رسیده، ماموران به صورت سلیقه‌ای با دستفروشان برخورد می‌کنند.

زاهد ادامه داد: باید نیروهای سد معبر آموزش لازم را ببینند و نظارت بر کارشان وجود داشته باشد، همچنین از نظر قضایی نیز پشتیبانی شوند. وی با بیان این‌که شرایط اقتصادی سبب شده تقاضا برای دریافت دکه افزایش یابد، گفت: حل مشکل بیکاری بر عهده شهرداری نیست. شهرداری فقط باید شهر را اداره کند.

  • دستفروشان ساماندهی شوند

نایب رئیس شورای اسلامی رشت با اشاره به درگیری بین ماموران سد معبر شهرداری با یک دستفروش گفت: ضروری است تا ساماندهی دستفروشان رشت در دستور کار قرار گیرد. «رضا رسولی» در جلسه شورای اسلامی رشت اظهار کرد: باید با همکاری و تعامل برای ساماندهی دستفروشان این کلان‌شهر اقدام کنیم. وی بیان کرد: در ابتدای پیاده‌راه فرهنگی رشت محلی وجود دارد که می‌تواند برای ساماندهی دستفروشان مناسب باشد.

کد خبر 447200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha