چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
۰ نفر

ستاره حجتی - علی‌آباد-خبرنگار: همزمان با سالروز تاسیس شهرداری علی‌آباد کتول، شهرداری آیین نکوداشت و جشن عمومی برگزار می‌کند.

علی‌آباد کتول

شهردار علی‌آباد کتول در این‌باره می‌گوید: برای دومین سال پیاپی و بر اساس مصوبه شورای شهر و شهرداری در ۲۱ تیر، سالروز تاسیس شهرداری علی‌آباد کتول، آیین نکوداشت برگزار می‌شود. «ابوذر اسفندیاری» ادامه می‌دهد:‌ همه شهروندان علی‌آبادی که البته خود میزبان هستند می‌توانند در این جشن عمومی شرکت کنند.

  • ضرورت استفاده بیشتر از نمادهای بومی 

کارشناس زیباسازی شهری شهرداری علی‌آباد هم این فرصت را بهانه خوبی برای تحولات در آن می‌داند. «مهسا خدایی» می‌گوید: علی‌آباد شهری تاریخی با فرهنگ غنی و طبیعت زیباست. آنچه در علی‌آباد منحصر ‌به ‌فرد است و در شهرهای دیگر وجود ندارد، باید در آیین نکوداشت به آن پرداخته شود. به گفته وی استفاده بیشتر از نمادهای بومی در علی‌آباد موضوعی است که علاوه بر زیباکردن شهر، هویت بصری برای آن ایجاد می‌کند.  خدایی ادامه می‌دهد: هویت بصری بر پایه تاریخ، ‌ آداب و سنن، احساس تعلق شهروندان را به شهرشان دوچندان می‌کند و موجب می‌شود هر شهروند نسبت به پیشرفت و نگهداری از شهر احساس مسئولیت کند.

  • تقویت روحیه جمعی 

یک جامعه‌شناس گلستانی نیز در مورد آیین نکوداشت علی‌آباد کتول می‌گوید: برنامه‌ها، جشنواره‌ها و آیین‌هایی مانند این، تاثیر زیادی در تقویت روحیه جمعی، تعامل اجتماعی و حتی کاهش خشونت و بروز آسیب‌های اجتماعی دارد. برگزاری جشن‌های عمومی بیش از آنچه به نظر می‌رسد می‌تواند در تلطیف روحیه عموم موثر باشد. «احسان خواجه‌ای» ادامه می‌دهد: برگزاری برنامه‌های شاد به صورت دسته‌جمعی حس تعلق، همراهی و وابستگی به محیط در شهروندان ایجاد می‌کند. این شادی که در بطن جامعه جریان پیدا می‌کند، به صورت خودجوش خشونت را کاهش می‌دهد. وی بیان می‌کند: شهرداری در حقیقت کاری انجام می‌دهد که سیاستگذاران باید برای جلوگیری از آسیب‌ها با صرف میلیاردها تومان هزینه و وقت انجام دهند.

  • اهمیت توجه به وی‌ژگی‌های اقوام مختلف 

یک جامعه‌شناس می‌گوید: باید در برنامه‌های زیباسازی و فرهنگی، وی‌ژگی‌های اقوام و افراد ساکن در علی‌آباد در نظر گرفته شود. این موضوع در ناخودآگاه افراد، احساس همبستگی اجتماعی ایجاد می‌کند.   «احسان خواجه‌ای» بیان می‌کند: همبستگی اجتماعی ما را به سمت اهداف مشترک سوق می‌دهد و برای رسیدن به آن اهداف همراه می‌کند. وی ادامه می‌دهد: بررسی‌های اجتماعی نشان می‌دهند بازدهی و موفقیت‌های اقتصادی در جوامعی که همبستگی‌ زیادی بین افراد وجود دارد به مراتب بیشتر است.

کد خبر 447197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha