سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه کشورمان در نامه خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد در صورت عدم پایبندی دیگر طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام، ایران از سپتامبر مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کند.

ظريف موگريني

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه دویچه وله، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه خود به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز یک‌شنبه (۱۶ تیرماه) ارسال شد، از عبور ایران از حد تعیین‌شده در برجام مبنی بر غنی‌سازی  ۳.۶۷ درصدی اورانیوم خبر داده و تأکید کرده است که جمهوری اسلامی در صورتی به تعهدات برجامی خود عمل خواهد کرد که دیگر طرف‌ها، به ویژه آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند باشند و آنها را به اجرا درآورند.

دویچه وله در ادامه به نقل از خبرگزاری آلمان آورده است که در نامه ظریف به موگرینی نوشته شده، چنانچه امضاءکنندگان برجام ظرف ۶۰ روز به این شرط عمل نکنند، ایران از ماه سپتامبر (حدود دو ماه دیگر) مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به اجرا درخواهد آورد.

به گزارش دویچه وله، پس از گذشت یک سال از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، ایران به گفته ظریف در اقدامی جبرانی تا کنون در دو مرحله از تعهدات خود در این توافق کاسته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرد که میزان ذخایر غنی‌شده اورانیوم ایران از مرز تعیین‌شده ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده و اکنون این کشور غنی‌سازی خود را از ۳.۶۷ درصد بالاتر برده است.

این خبر با واکنش آمریکا و اروپا روبرو شد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان ضمن ابراز نگرانی نسبت به این اقدام ایران خواستار ادامه پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در این توافق شدند.

عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: روند کاهش تعهدات هسته‌ای در راستای حفظ برجام است، نه از بین بردن آن. ما بر این باوریم که برجام سندی معتبر و مهم است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات‌مان تجدید نظر می‌کنیم.

همچنین وزیر امورخارجه ایران خاطر نشان کرد: ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده ادامه دهیم.

وی گفت که تمامی این گام‌ها تنها در صورت پایبندی گروه E۳ (انگلیس، فرانسه، آلمان) به تعهداتش قابل بازگشت خواهد بود.

کد خبر 447180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha