ثریا روزبهانی-خبرنگار: «بازماند» عنوان نخستین پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند در ایران است که به تازگی فعالیتش را در منطقه ۲۲ تهران آغاز کرده است.

سامانه فروش اینترنتی پسماند

این سامانه هوشمند، پل ارتباطی میان شهروندان و اداره پسماند منطقه ۲۲ است و شهروندان منطقه از طریق آن هوشمندانه، سریع و ساده پسماندشان را تحویل می‌دهند. با ثبت درخواست در اپلیکیشن یا مرکز تماس «بازماند»، پس از مشخص کردن حجم و نوع پسماند قابل بازیافت، مأموران جمع‌آوری در کوتاه‌ترین زمان پسماند را از شما تحویل خواهند گرفت و وجه آن به حساب کاربری‌ای که برای شما ایجاد شده است، واریز می‌شود. این پلتفرم هوشمند به کاربر این امکان را می‌دهد تا با نصب این اپلیکیشن و تحویل پسماندش، کسب درآمد و از طریق آن با توجه به نیاز و علاقه‌اش از سایت‌های معتبر خرید کند. برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم و نحوه کاربردش به سراغ ««علی نوذرپور» شهردار منطقه۲۲ رفته و با او در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • صفر تا صد هوشمند

پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند برای نخستین بار در ایران در منطقه ۲۲ راه‌اندازی شد. «علی نوذرپور» شهردار منطقه۲۲ درباره این طراحی هوشمند می‌گوید: «وقتی بحث پلتفرم را مطرح می‌کنیم از قالب اپلیکیشن خارج می‌شود یعنی ما تمام اجزاء شامل نیروی انسانی، تجهیزات و امکاناتی را که در حوزه مدیریت پسماند منطقه وجود دارد به‌صورت هوشمند اداره می‌کنیم. اکنون این طرح از ناحیه یک شهرداری آغاز شده و به دنبال اجرایی شدنش در تمام منطقه هستیم. در این طرح برای تمامی شهروندان یک حساب کاربری خاصی ایجاد می‌شود و دیگر فرقی نمی‌کند که پسماند تفکیک شده خود را به کدام غرفه یا خودرو تحویل بدهند. شهروندان به محض تحویل پسماند، براساس اشتراک‌ ایجاد شده و حساب کاربری‌شان از طریق پیامک که شامل نوع پسماند، مبلغ پسماند و موجودی‌شان است رسید دریافت می‌کنند.

همچنین از طریق اپلیکیشن هم می‌توانند موجودی‌شان را ببینند و در نهایت حسابشان را مدیریت کنند. بعد از تحویل پسماند، میزان آن توسط راننده یا غرفه‌دار ثبت و براساس قیمت مصوب مدیریت پسماند، مبلغش در سامانه واریز می‌شود و مبلغ دریافتی شهروندان در ازای تحویل پسماند به غرفه‌داران بیشتر از مراجعه حضوری رانندگان خواهد بود. سپس شهروندان با انتخاب گزینه تسویه حساب، به موجودی حساب خود دسترسی دارند و هر شهروند از طریق این پلتفرم حق انتخاب دارد که مبلغ دریافتی‌اش را در ازای تحویل دادن پسماند، به‌صورت نقدی دریافت کند یا بتواند از سایت دیجی‌کالا که تمام اقلام و محصولات کوچک و بزرگ، در آن عرضه می‌شود، خرید کند. » 

  • روش‌های آسان عضویت

ثبت درخواست جمع‌آوری پسماند خشک و الکترونیکی از واحدهای مسکونی و تجاری یا اداری منطقه، مدیریت کیف‌پول مجازی، خرید شارژ و بسته اینترنت از اپراتورهای تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل)، خرید انواع کالا از سایت‌های مرتبط با خرید کالا، انتقال موجودی کیف پول به اپلیکیشن‌های مربوط به تاکسی‌های اینترنتی از جمله سرویس‌های ارائه شده از طریق اپلیکیشن «بازماند» است. تمامی غرفه‌های بازیافت منطقه ۲۲ به این تکنولوژی مجهز هستند و شهروندان با اشتراک (حساب کاربری) یکپارچه خود می‌توانند پسماندشــان را تحویل دهند. این پلتفرم هوشمند هم اکنـــون با نظارت مستــقیم حـوزه خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه در کافه بازار و مارکت برای گوشی‌های موبایل با سیستم عامل اندروید در دسترس است. همچنین در آینده نزدیک در سایر مارکت‌ها و گوشی‌های موبایل هم قابل دانلود و استفاده خواهد بود

نوذرپور در ادامه به نحوه عضویت شهروندان منطقه در این نرم‌افزار هوشمند اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهروندان هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق تلفن گویا می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند. امکان عضویت در طرح پلتفرم بازماند برای شهروندان از طریق ۵ اپلیکیشن بازار، گوگل پلی، مایکت و سامانه گویا با شماره ۰۹۲۲۴۲۳۹۲۴۷ مهیا شده است. » به گفته وی، بر اساس این طرح در زمینه آموزش، آموزشگران ثبت‌نام و آموزش شهروندان را در قالب پنلی مدیریتی انجام می‌دهند و بعد از ثبت‌نام لینک دانلود برای شهروند پیامک می‌شود و از طریق آن می‌توانند پلتفرم «بازماند» را به‌صورت مستقیم نصب کند. همچنین غرفه‌داران هم دیگر پرداخت وجه نخواهند داشت. چراکه این محاسبات به‌صورت حساب کاربری خاص در سیستم پرداخت‌ها محاسبه می‌شود. از طرف دیگر راننده‌ها هم به همین شکل از طریق خودرو و براساس درخواست شهروندان، پسماند آنها را از منطقه جمع‌آوری می‌کنند و از صفر تا صد این طرح از طریق اپلیکیشن نظارتی، هدایت و بررسی می‌شود. 

کد خبر 447164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha