همشهری آنلاین: یک بررسی کوچک نشان می‌دهد یک سویه از ویروس‌های سرماخوردگی می‌تواند با وارد شدن سلول‌های سرطان مثانه آن‌ها را نابود کند.

common cold virus

به گزارش بی‌بی‌سی در این بررسی همه نشانه‌های سرطان مثانه در یک بیمار ناپدید شد و در ۱۴ بیمار دیگر شواهدی به دست آمد که سلول‌های سرطانی مرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه سوری در انگلستان که این بررسی را انجام دادند، می‌گویند این نوع ویروس سرماخوردگی می‌تواند «به دگرگونی کامل درمان» سرطان بینجامد و خطر بازگشت آن را کاهش دهد. سرطان‌های مثانه بدون تهاجم به عضلات اطراف ازجمله سرطان‌های شایع هستند.

درمان‌های رایج برای این نوع سرطان مثانه درمان‌های تهاجمی هستند و ممکن است عوارض جانبی وخیم و سمی داشته باشند.

از طرف دیگر پس از درمان لازم است که پایش مداوم بیماران انجام شود تا سرطان بازنگشته باشد یا به‌اصطلاح عود نکرده باشد.

در این بررسی، ۱۵ بیمار دچار سرطان مثانه یک هفته پیش از برداشتن تومورهایشان از طریق یک سوند یک نوع ویروس کوکساکی (CVA21) کشنده سلول‌های سرطانی دریافت کردند.

هنگامی که نمونه‌های بافتی پس از جراحی بررسی شدند، نشانه‌های مشاهده شد که ویروس سلول‌های سرطانی در مثانه را هدف قرار داده و کشته است. پس از مرگ این سلول‌ها، ویروس تکثیر کرده بود و سلول‌های سرطانی دیگر را آلوده کرده بود- اما ویروس به سایر سلول‌های سالم آسیبی نرسانده بود.

به گفته این پژوهشگران شیوه عمل این ویروس به‌خصوص جالب‌توجه است. ویروس به درون سلول‌های سرطان می‌رود و با تحریک تولید یک پروتئین دستگاه ایمنی آن‌ها را می‌کشد و این امر پیامی به سلول‌های ایمنی دیگر می‌فرستد تا به محل بیایند و کار را دنبال کنند.

در شرایط عادی سلول‌های سرطانی مثانه به‌اصطلاح «سرد» هستند، زیرا سلول‌های ایمنی را برای مقابله با سرطان تحریک نمی‌کنند. اما عمل این ویروس باعث به‌اصطلاح «داغ» شدن آن‌ها می‌شود و دستگاه ایمنی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

این ویروس بر روی سرطان پوست هم آزمایش شده است، اما این برای نخستین بار است که در کارآزمایی بالینی در سرطان مثانه بررسی می‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند کاهش بار تومور و افزایش مرگ سلول‌های سرطانی در همه بیماران مشاهده شد و فقط پس از یک هفته از درمان همه ردپای بیماری محو شده بود که تأثیربخشی بالقوه این درمان ویروسی را نشان می‌دهد. عوارض جانبی قابل‌توجهی هم در هیچ‌یک از بیماران مشاهده نشد.

گام بعدی این پژوهشگران این است که این سویه از ویروس سرماخوردگی را با داروهای ایمنی‌درمانی  هدفمند سرطان به نام داروهای «مهارکننده ایست بازرسی» ترکیب کنند و در آینده روی بیماران بیشتری امتحان کنند.

کد خبر 447114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha