روزنامه العربی الجدید به نقل از منابعی در واشنگتن مدعی شد تلاش‌های شبکه لابی مصری -اماراتی در آمریکا برای جذب حمایت مستقیم دونالد ترامپ از ژنرال حفتر تا پیش از نشست جی-۷ خبر داد.

ديپلماسي

براساس این گزارش، شکست نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت امارات، مصر و عربستان در منطقه استراتژیک غریان در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی و پیشروی ارتش قانونی این کشور، تحولی بنیادین در معادلات میدانی لیبی به‌وجود آورده است و کشورهای حامی حفتر در مقابل به‌دنبال اهرمی برای جلوگیری از این تغییرات هستند. لیبی طی ۳سال گذشته شاهد جنگی داخلی میان دولت وفاق ملی (به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل) و شبه‌نظامیان ژنرال حفتر بوده است.

اگرچه این جنگ به‌دلیل موقعیت استراتژیک لیبی در بازار نفت ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی نیز داشته است به‌گونه‌ای که کشورهای عربستان، امارات، مصر، فرانسه و روسیه از نیروهای حفتر پشتیبانی می‌کنند درحالی‌که دولت وفاق ملی از حمایت ایتالیا، ترکیه و قطر برخوردار است.

پیش از این دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با ژنرال حفتر از مواضع او در لیبی حمایت کرده بود اما به فاصله چند هفته، گزارش‌های غیررسمی از مخالفت وزارت‌های خارجه و دفاع آمریکا با این اقدام وی منتشر شد که نشان از دوگانگی سیاست آمریکا در پرونده لیبی داشت.

کد خبر 447112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha