سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
۰ نفر

همانطور که پیش‌بینی می‌شد ایران در اندک زمانی از اعلام سیاست تازه خود از مرز ۳.۶۷برای غنی‌سازی‌ اورانیوم عبور کرد، واکنش‌ها به اقدام ایران ادامه یافت اما ایران خود را برای برداشتن گام سوم هم آماده کرده است.

اتمي  سياست خارجي

دیروز بهروز کمال‌وندی با تشریح گزینه‌های ایران در گام سوم اعلام کرد: افزایش تعداد سانتریفیوژها، نصب دوباره سانتریفیوژهای IR-۲و IR-۲m، افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌سازی‌ و غنی‌سازی ۲۰درصدی از گزینه‌های مطرح در گام سوم است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا هم اعلام کرد: صبح دوشنبه، ایران از مرز ۴.۵ درصد در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز گذشته در پاسخ به سؤالی در ارتباط با برداشتن گام سوم از سوی ایران برای کاهش تعهدات برجامی گفت: ما گام سوم را بعد از اتمام ۶۰ روز گام دوم برمی‌داریم. هم‌اکنون در حال بررسی امور هستیم و اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند و همچون گذشته به گفتاردرمانی اکتفا کنند، ایران گام سوم را محکم‌تر و قاطع‌تر برخواهد داشت.

سیدعباس موسوی درخصوص رفتار کشورهای چین و روسیه نیز در اظهارنظری کنایه‌آمیز خاطرنشان کرد: ایران به هیچ کشوری دل نبسته است و اجازه نمی‌دهد که کارت بازی کشوری نیز شود. ما براساس منافع ملی و امنیت ملی کشورمان تصمیماتی را به‌صورت مستقل اتخاذ می‌کنیم و در این تصمیمات توجه به حقوق ملت ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رژیم صهیونیستی نخستین طرفی بود که اقدام ایران را دقایقی پس از اعلام مورد اعتراض قرار داد و خواستار تحریم ایران شد؛ درحالی‌که فرانسه اعلام کرد بازگشت تحریم‌های ایران در دستور کار اتحادیه اروپا نیست.

مقامات آمریکا با تأخیر نسبت به افزایش درصد غنی‌سازی‌ ایران واکنش نشان دادند و وزیر خارجه این کشور خواستار غنی‌سازی‌ صفر برای ایران شد!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم موضع‌گیری نرمی داشت و صرفا به گفتن اینکه ایران دقت کند، بسنده کرد.

ژنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در یک کنفرانس خبری روزانه گفت که چین از تمامی طرف‌های توافق می‌خواهد تا خویشتن‌داری کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران که در نتیجه خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای انجام شده است گفت که کرملین از عواقب این تصمیم ابراز تأسف می‌کند.

وی گفت: متأسفانه ما الان در حال ثبت این عواقب هستیم. دیپلماسی روسی به فعالیتش ادامه خواهد داد.

  • نامه ظریف به موگرینی

نامه محمدجواد ظریف خطاب به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شد.

به گزارش ایسنا، در این نامه در مورد گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش مطالبی مطرح شده و موارد مربوطه به‌صورت جزئی بیان شده است.

این نامه روز گذشته برای فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شد.

سیدعباس عراقچی، معاون ظریف روز یکشنبه از تهیه نامه ظریف به موگرینی برای اعلام جزئیات گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داده بود.

کد خبر 447090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha