سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۳
۰ نفر

کاظم گلخنی - خبرنگار:  بر اساس آخرین آمار موجود در سال ۹۷، تعداد سینماهای فعال کشور ۴۳۶ سالن بوده است؛ یعنی به ازای هر ۱۸۷ هزار ایرانی، یک پرده سینما و به ازای هر ۷۲۰ نفر، یک صندلی سینما در کشور وجود دارد.

کمبود سالن  سینما در هرمزگان

این وضعیت در برخی استان‌های کم‌برخوردار نظیر هرمزگان پیچیده‌تر است. این استان با ۷۷۶هزار و ۴۱۵ نفر جمعیت و ۷۰/۶۹۷ کیلومتر مربع مساحت ۲ سینمای درجه یک به نام‌های ستاره جنوب و ستاره شهر بندرعباس با ظرفیت ۴۳۶ صندلی دارد. تنها سینمای بندرلنگه و سینماهای درجه ۲ میناب و غدیر بندرعباس هم کم و بیش رونق دارند. این ارقام نشان می‌دهد این استان در بهبود سرانه صندلی سینماها و ساخت سالن‌های به‌روز سینمایی فاصله فاحشی با استاندارد کشوری دارد.  

  • نبود مطالبات مردمی برای رونق سینما

یکی از فیلم‌سازان و نویسندگان حوزه سینما درباره کمبود یا نبود سالن‌های سینما به همشهری گفت: این موضوع ابعاد پیچیده‌ای دارد. به نظر می‌رسد کمبود سالن‌های سینما در هرمزگان پیش از آن‌که به اقدامات مسئولان در این‌باره وابسته باشد به بی‌میلی جامعه و نبود خواست عمومی مردم در این حوزه باز می‌گردد. تا مردم پیگیری نکنند، از سوی مسئولان فرهنگی استان قدمی برداشته نمی‌شود.  

«محمدرضا رکن‌الدینی» افزود: البته این وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که افکار عمومی را در این زمینه ترمیم کند تا خواسته‌های مردم به سوی مطالبات فرهنگی سوق داده شود. رکن‌الدینی افزود: از دیگر وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جذب منابع مالی از شرکت‌های بزرگ، صنایع و مراکز اقتصادی قدرتمند استان است. این اداره به عنوان مهم‌ترین متولی فرهنگی استان باید از سرمایه‌گذاران بخواهد تا درصدی از سرمایه خود را برای حمایت از توسعه فرهنگی اختصاص دهند.  

  • نقش شهرداری‌ها

به عقیده رکن‌الدینی شهرداری‌ها از جمله ارگان‌هایی هستند که می‌توانند در ایجاد سالن‌های سینمایی نقش فعالی ایفا کنند. این سینمایی‌نویس هرمزگانی در این‌باره افزود: در کشورهای پیشرفته، شهرداری‌ها برگزار کنندن فستیوال‌های فرهنگی هستند اما در این استان، شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری بندرعباس در این زمینه توجیه نیستند و سینما را نمی‌شناسند.  وی در ادامه گفت: در حقیقت شهرداری‌ها پیشبرد طرح‌های عمرانی را در اولویت برنامه‌های خود می‌دانند و ضرورتی برای ایجاد سینما احساس نمی‌کنند. رکن‌الدینی بیان کرد: چند سال پیش برای پیگیری جشنواره خورشید به روابط عمومی شهرداری بندرعباس مراجعه کردم و متوجه شدم شهرداری همه تعهدات خود نسبت به این طرح فرهنگی را زیر پا گذاشته است، بدون این‌که خود را ملزم به توضیح یا پاسخ‌گویی کند.

«خوبیار سالاری»، دیگر فیلم‌ساز مطرح هرمزگانی، درباره نقش پردیس سینمایی در افزایش شمار تماشاچی گفت: مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند آمار تماشاچی سینما را در این استان افزایش دهد، ساخت پردیس سینمایی در بندرعباس است؛ برای مثال مرکز تجاری ستاره شهر در تعهدات اولیه‌اش ملزم به ساخت ۳ سالن بود اما پس از ساخت، آن را به ۱ سالن تغییر کاربری داده است. به اعتقاد وی باید سازندگان و سرمایه‌گذاران را در این حوزه ملزم به اختصاص بخشی از مجتمع‌های تجاری به فضای فرهنگی و سالن‌های سینمایی کرد.  

  • سیاست‌های توسعه‌ای در فرهنگ

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این‌باره به همشهری گفت: هم‌اکنون ۲ سینمای ستاره جنوب و ستاره شهر بندرعباس با درجه ممتاز (چهار ستاره) مشغول فعالیت هستند؛ همچنین تنها سینمای بندرلنگه و سینماهای درجه ۲ میناب و غدیر بندرعباس هم کم و بیش رونق دارند.   «رضا کمالی» در مورد نقش شهرداری‌های استان در ساخت سینما افزود: شهرداری‌های استان می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این حوزه و ارتقای فضای فرهنگی استان تأثیر بی‌بدیلی بگذارند. حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز می‌توانند با راه‌اندازی مجدد سینماهایی که در اختیارشان است به افزایش سرانه صندلی سینما در استان کمک کنند.  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: تجهیز و تبدیل سالن فرهنگسراهای هر شهر به سالن سینما از دیگربرنامه‌ها برای افزایش تعداد سینماهای استاندارد در استان است. به گفته وی تاکنون در شهرهای میناب و بندرلنگه این کار انجام شده و طی چند هفته آینده سینمای فرهنگسرای حاجی‌آباد نیز افتتاح می‌شود.  کمالی اظهار کرد: این سالن‌ها با توجه به مقدار سرمایه‌ای که بهره‌بردار بخش خصوصی به آن اختصاص می‌دهد با درجه یک و حتی ممتاز درجه‌بندی می‌شود. به طور مثال سینما گوهر در بندرلنگه که درجه یک است، با کمی تغییرات می‌تواند به درجه ممتاز ارتقا یابد.  
وی سپس به بی‌میلی بخش خصوصی در احداث سینما در مرکز استان اشاره و بیان کرد: نگاه سوددهی و بازگشت سریع سرمایه، مهم‌ترین عامل بی‌توجهی سرمایه‌گذاران و سازندگان مجتمع‌های تجاری در بندرعباس برای ساخت پردیس‌های سینمایی است.  

  • تسهیلات بلاعوض برای سرمایه‌گذاران

کمالی افزود: اکنون که پس از گذشت چند سال از احداث مجتمع‌های تجاری، وضعیت اقتصادی آن‌ها را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم موفق‌ترین مجتمع‌های تجاری در شهرهای بزرگ کشور مجتمع‌هایی است که پردیس‌های سینمایی و دیگر امکانات فرهنگی و تفریحی دارند. وی در ادامه با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری بیان کرد: برای تشویق سرمایه‌گذاران در ساخت پردیس سینمایی، به ازای تأسیس هر سالن سینما، مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به سرمایه‌گذار پرداخت خواهیم کرد. کمالی تجهیز سینما به امکانات فنی مورد نیاز و همچنین حمایت از تولید فیلم را از دیگر بسته‌های حمایتی برای تشویق سرمایه‌گذاران عنوان کرد.  وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بانک‌های استان نیز با پرداخت وام‌های کم‌بهره یاری‌رسان ما در این زمینه باشند.  

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان درباره کمبود زمین در بندرعباس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر بندرعباس کمبود زمین مناسب در مناطق پر رفت و آمد و اصلی شهر برای احداث پردیس سینمایی است. وی افزود: با رایزنی‌های انجام‌شده با اداره کل راه و شهرسازی استان درباره واگذاری زمین با کاربری فرهنگی به توافقات خوبی دست یافته‌ایم و به ‌زودی یک سرمایه‌گذار را پس از طی مراحل قانونی به این اداره کل معرفی خواهیم کرد. کمالی ادامه داد: امسال عملیات احداث یک پردیس سینمای مدرن (پنج ستاره) در شهر بندرعباس آغاز خواهد شد.  

  • تنها پردیس سینمایی استان  در میناب

مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان درباره احداث پردیس سینمایی در شهرستان میناب، گفت: در ساخت پردیس سینمایی شهر میناب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش حمایتی داشته و شهرداری‌ تمام هزینه و عملیات اجرایی این پردیس را بر عهده گرفته ‌است. «رضا کمالی» اضافه کرد: این پروژه با حمایت سازمان سینمایی کشور و سازمان شهرداری‌های کشور با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال و با زیربنای یک‌هزار متر مربع احداث می‌شود و شهرداری میناب متعهد شده است این پروژه را در کمتر از یک سال به مرحله بهره‌برداری برساند.  

کد خبر 447072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha