مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

فرشته رضایی-رشت-خبرنگار:  رشد و توسعه صنایع تبدیلی که با محیط‌زیست گیلان سازگاری داشته باشد، یکی از اهداف سازمان صمت در استان است.

خط تولید ام دی اف  و نئوپان

از چند دهه پیش با توجه به ضرورت ایجاد واحدهای صنعتی سلولزی در گیلان، برنامه‌هایی برای تحقق این هدف تدوین شد، اما امروز برای رونق فعالیت این واحدهای صنعتی، افزایش تولید کارخانه‌ها و واحدهای وابسته به اجرای طرح زراعت چوب نیاز است. در حال حاضر با مصوبه مجلس طرح تنفس جنگل در حال اجراست، به همین دلیل برداشتی از جنگل‌ها انجام نمی‌شود. بنابراین باید در بخش‌های جلگه‌ای استان زراعت چوب جدی گرفته شود تا صنایع سلولزی با تکیه به تولیدات در بخش زراعت چوب پا بگیرند.

حاشیه رودخانه‌ها، جاده‌ها و دیگر نقاطی که در اختیار منابع طبیعی یا دستگاه‌های اجرایی هستند، می‌توانند مکان مناسبی برای زراعت چوب در گیلان باشند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که در نظر داشته باشیم با توسعه صنایع سلولزی، زراعت چوب دارای ارزش افزوده خواهد شد. کشت صنعتی چوب در کنار این‌که زمینه نجات جنگل را فراهم می‌کند، قادر است بستری برای رونق و پیشرفت هر چه بیشتر صنایع  سلولزی گیلان ایجاد کند. به همین علت باید از اراضی موجود برای افزایش ارزش افزوده استفاده شود. با کشت صنعتی چوب و استفاده از گونه‌های درختی مناسب که رشد سریع‌تری داشته باشند و حجم چوب بیشتری در زمان مناسب تولید کنند، میزان ارزش افزوده تولید و مصرف چوب در گیلان افزایش می‌یابد. همچنین با تقویت صنایع وابسته، فرصت‌های شغلی زیادی برای بومیان ایجاد می‌شود.

طبق آمار سازمان صمت گیلان، ۵۱۶ واحد سلولزی در استان فعالیت می‌کنند. همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از رشد سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع سلولزی در استان خبر می‌دهد. طبیعتا همه این واحدها برای رونق فعالیت به چوب نیاز دارند و در شرایط کنونی که برداشت از جنگل‌ها متوقف شده، در کنار واردات چوب که البته باعث خروج ارز از کشور می‌شود، زراعت چوب بهترین و سودآورترین گزینه برای تامین چوب مورد نیاز این واحدهاست؛ موضوعی که مورد تاکید مسئولان نیز قرار دارد و تسهیلاتی نیز برای حمایت از آن در نظر گرفته شده است.

  •  فعالیت ۱۰۱ واحد صنعتی در تولید انواع پالت چوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد ریالی در صنعت سلولزی و اشتغال حدود ۲ هزار نفر از محل این سرمایه‌گذاری در استان خبر داد. «فرهاد دلق‌پوش» درباره بررسی راهکارهایی برای تامین منابع و مواد اولیه این صنعت گفت: از ۳۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده، ۱۸ هزار میلیارد ریال در بخش اوراق فشرده چوبی و بقیه در بخش پالت‌سازی و صنایع چوبی سرمایه‌گذاری شده است. این مسئول افزود: به زودی شاهد اشتغال بیش از ۷۰۰ نفر دیگر در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۶ واحد بزرگ تولیدکننده انواع اوراق فشرده چوبی با تکنولوژی مدرن و همچنین ۱۰۱ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع پالت چوبی در گیلان فعالیت دارند، گفت: با توجه به سازگاری اقلیم و ظرفیتی که گیلان دارد می‌تواند به عنوان قطب صنعت سلولزی کشور مطرح شود.
به گفته این مسئول، ضرورت دارد برای تامین مواد اولیه مصرفی و حفظ و نگهداری منابع طبیعی و حل موانع واردات چوب به‌ویژه از کشور روسیه اقدامات لازم را انجام دهیم.

دلق‌پوش همکاری و تعامل سازمان صمت و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: با استفاده از روش‌های علمی برای تولید مواد اولیه در این صنعت می‌توانیم در زمینه توسعه اشتغال و اقتصاد استان گام‌های مثبتی برداریم. این مقام مسئول گفت:‌ طرح‌هایی همچون ساماندهی جنگل‌نشینان و تنفس جنگل‌ کمک چندانی به احیای جنگل‌ها نکرده‌اند، بنابراین باید طرح‌های دیگری در نظر گرفته و اجرایی شوند.

  • گیلان؛ پیشتاز تولید چوب فشرده

رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صمت گیلان هم در گفت‌وگو با همشهری از اشتغال‌زایی بالای این صنعت در استان خبر داد. «سعید اخلاقی» بیان کرد: اکنون صنایع سلولزی جزو صنایع مدرن به حساب می‌آیند و اقلامی همچون نئوپان، کاغذ، ‌ام‌دی‌اف و... تولید می‌کنند. وی افزود: از دهه ۷۰ به بعد با ورود چوب فشرده یا همان ‌ام‌دی‌اف و نئوپان، باز هم گیلان پیشتاز تولید این محصول در کشور شد و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد. در محصولات دیگر همچون کاغذ، پالت، محفظه‌های چوبی و اقلام بسته‌بندی هم جزو اولین‌های کشور هستیم.

به گفته این مسئول، اجرای طرح تنفس جنگل باعث شده وزارت صمت با دقت بیشتری مجوز به این صنایع بدهد، زیرا فعالیت این صنایع  وابسته به اجرای صحیح طرح زراعت چوب است. برای این کار حتی اقدام به افزایش واردات چوب از روسیه و آسیای میانه هم شده است. رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صمت گیلان ادامه داد: برای تامین چوب به همکاری منابع طبیعی برای شناسایی مناطق جلگه‌ای نیاز داریم. اگر این همکاری وجود داشته باشد، شاهد توسعه بیشتر این صنایع  در آینده خواهیم بود.  وی ادامه داد: به طور کلی میزان اشتغال‌زایی در این بخش به بیش از ۴۵۰۰ نفر رسیده است. قطعا با بهره‌برداری از واحدهای جدید و سرمایه‌گذاری بیشتر این میزان تا سال آینده به ۶ هزار نفر می‌رسد.  

  • ضرورت صنوبرکاری‌ در گیلان   

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان این‌که زراعت چوب باید به معنای واقعی در گیلان توسعه یابد و اراضی موقت به صنعتگران داده شود، گفت: صنوبرکاری‌ در گیلان اگر به صورت منسجم توسط صاحبان صنعت انجام شود، قطعا مفیدتر خواهد بود. «محسن یوسف‌پور» افزود: معتقدم با توجه به ۵۶۴ هزار مترمربع اراضی جنگلی می‌توانیم با صنوبرکاری و زراعت چوب، جنگل‌ها را حفظ و نگهداری و به تقویت صنایع کمک کنیم. وی ادامه داد: بیش از ۶۵ هزار هکتار زمین در گیلان زیر کشت صنوبر است که می‌توان مساحت آن را به یک میلیون هکتار افزایش داد. باید بین صنایع  و منابع طبیعی پیوندی برقرار شود تا نتایج مطلوبی به دست آوریم.  

کد خبر 447059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha