سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

گروه ورزشی: سیزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا (انتخابی جام‌جهانی) با همه مشکلات و مسائلی که بر سر راه برگزاری‌اش بود، از روز یکشنبه در شهر تاریخی اصفهان آغاز شد.

 این دومین میزبانی اصفهان و ایران طی 13 دوره برگزاری این مسابقات است. قبل از اصفهان دو بار کویت و یک بار هم شهر دوحه قطر از غرب آسیا میزبان این رقابت‌ها بوده‌اند. در این مسابقات 10 تیم ایران، کویت، لبنان، بحرین و چین در گروه یک و تیم‌های کره‌جنوبی، ژاپن، امارات، قطر و عربستان در گروه 2 بازی‌های مقدماتی را انجام داده‌اند که و 2 تیم برتر هر گروه روانه بازی‌های مرحله نیمه‌پایانی خواهند شد.

عقب‌نشینی کنفدراسیون آسیا

حضور ژاپن و کره‌جنوبی در اصفهان پایان تمام هشدارهای کنفدراسیون هندبال آسیا بود که پیش‌تر این دو کشور را در صورت انجام بازی مجدد در بازی‌های انتخابی المپیک پکن تهدید به اخراج و کنار گذاشتن کرده بود. با وجود انجام این بازی در توکیو که به برتری کره‌ای‌ها انجامید، هنوز به درستی مشخص نیست کدام‌یک از دو تیم کویت (قهرمان قبلی بازی‌های انتخابی المپیک) و یا کره‌جنوبی، نماینده آسیا در بازی‌های المپیک پکن خواهند بود.

ورود دو ناظر ارشد از فدراسیون بین‌المللی هندبال و اعزام دو کوبل داوری اروپایی بیانگر شدت عمل فدراسیون جهانی مبنی بر نظارت دقیق‌تر نسبت به مسابقات قهرمانی آسیا انتخابی جام‌جهانی 2009 کرواسی است، رقابت‌هایی که همواره سلامت داوری‌اش از سوی شرق آسیایی‌ها زیر سئوال بود.

مسابقات، طبق استانداردهای جهانی

در روز اول بازی‌ها، حضور پررنگ نمایندگان فدراسیون جهانی در نظارت بازی‌ها و قضاوت دوکوبل داوری از روسیه و اوکراین، آرامش و اعتماد به نفس خوبی به تیم‌ها بخشید تا به دور از هر گونه نگرانی فقط بر داشته‌های فنی خود تکیه کنند. به نظر می‌رسد پس از مجادلات اخیر بر سر مشکلات داوری در مسابقات انتخابی المپیک میان کنفدراسیون قاره و فدراسیون بین‌المللی هندبال، مسئولان آسیایی این بار اداره امور را به نمایندگان اعزامی فدراسیون جهانی سپرده و خود دورادور بر مسابقات نظارت می‌کنند.

برگزاری مسابقات مهمی چون قهرمانی مردان آسیا (انتخابی جام‌جهانی) طبق ضوابط و مقررات فدراسیون بین‌المللی و طبق استانداردهای جهانی در این دوره بدون شک نقطه عطفی برای دوره‌های بعدی خواهد بود.

 شروع خوب ایران

 در روز اول به جز ایران که در یک بازی برتر 36 بر 28، تیم چین (حاضر در بازی‌های المپیک پکن) را شکست داد، دو تیم مدعی کویت و کره هم توانستند با پیروزی میدان را ترک کنند. کویت، تیم مدافع عنوان قهرمانی در دیداری سخت و دشوار برابر تیم سرعتی بحرین 26 بر 24 پیروز شد و کره‌جنوبی هم امارات را با نتیجه 36 بر 27 شکست داد.

شروع خوب تیم ایران که با تغییرات زیادی نسبت به گذشته همراه بود، نشان داد می‌توان روی این تیم برای صعود احتمالی به مسابقات جام‌جهانی و رفتن بر روی سکو حساب کرد، البته هنوز قضاوت در مورد تیم‌های صعودکننده بسیار زود است و تمامی تیم‌های حاضر در اصفهان با آمادگی آرمانی و به قصد کسب مقام گام به جام سیزدهم گذاشته‌اند.تیم ایران نسبت به بازی‌های آسیایی دوحه قطر که صاحب نشان برنز شد پس از دو سال ترکیب جوان‌تری پیدا کرده است.

حضور نفرات برتر لیگ همانند هوشنگ کاکل‌وند، مهدی بیجاری و رحیم مؤمنی‌زاده که این آخری می‌تواند یکی از پدیده‌های این دوره از مسابقات باشد، طراوت خاصی به تیم ایران بخشیده است.

الله‌کرم استکی هم پس از افول یک‌ساله دوباره در شرایط اوج‌ قرار گرفته و به نظر می‌رسد یوری کلیم‌اف سرمربی روسی تیم ملی با مشورت گرفتن بیشتر از کیوان صادقی و حبیبی و شناخت بهتر توانایی جوانان هندبال ایران، راحت‌تر از گذشته از همه پتانسیل این تیم در راه کسب پیروزی بهره می‌گیرد.

 بحرین، حریفی دشوار

 تیم ایران در شرایطی از مانع چین عبور کرد و امروز با لبنان روبه‌رو می‌شود که یکی از دو بازی تعیین‌کننده این تیم در راه حضور در مرحله نیمه‌نهایی به بازی فردا با بحرین ختم می‌شود که همواره بازی برابر این تیم سرعتی برای بازیکنان ما دشوار بوده است. دیدار آخر تیم ما هم با کویت چنین شرایطی را دارد. تیم ایران در مصاف با لبنان برای بالا بردن تفاضل گل خود باید تا آنجا که می‌تواند به گل برسد تا در صورت لزوم و مساوی شدن امتیازات در پایان دور مقدماتی، به مشکلی برنخورد.

لبنانی‌ها به نوعی ضعیف‌ترین تیم این دوره از مسابقات محسوب می‌شوند. در گروه دوم هم عربستان، ژاپن، کره و قطر جنگ سختی برای صعود دارند. عربستان هم مانند بحرین تیمی سرعتی و با تکنیک است که در روز اول ژاپن را با حساب 28 بر 28 متوقف کرد. پیش‌بینی دو تیم صعودکننده از این گروه بسیار سخت خواهد بود.

کد خبر 44704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز