مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

سارا گلابگیریان-‌ یزد- خبرنگار: کیفیت و کمیت نان تولیدی در نانوایی‌های استان یزد باعث گلایه برخی از شهروندان شده است. آنها عقیده دارند نانوایان از کیفیت و کمیت نان می‌زنند و در مقابل اعتراضات مردمی ‌نیز قد علم می‌کنند که همه چیز گران شده است، جز نان!

گلایه یزدی‌ها از کیفیت و کمیت نان

اما قطعا این دلیل موجهی برای کوتاهی در ارائه خدمات مناسب به شهروندان نیست و مردم انتظار دارند در مقابل هزینه‌ای که برای نان به عنوان غذای اصلی سفره‌های ایرانی پرداخت می‌کنند، نان با کیفیت مصرف کنند که این روزها به یک آرزو تبدیل شده است.
البته نباید زحمات نانوایانی که در همین شرایط نان را با بهترین کیفیت و بر اساس وزن چانه استاندارد به مردم می‌رسانند را نادیده گرفت اما شکایت‌های متعدد شهروندان یزدی از تخلف نانوایی‌ها، نشان از انگشت شمار بودن این نانوایان متعهد دارد.

  • عرضه نان بی‌کیفیت به بهانه گران نشدن

یکی از شهروندان یزدی از رها کردن نانوایی‌ها به حال خودشان در ماه‌های گذشته انتقاد می‌کند و می‌افزاید: نانوایی‌ها که مدتی است سایه نظارت را بر سر خود نمی‌بینند، به هر تخلفی دست می‌زنند تا به نحوی درآمدی که باید از محل افزایش قیمت نان کسب کنند را به دست آورند. «رضا مدرسی» ادامه می‌دهد: درست است که آنها به وظایفشان برای تامین نان مردم عمل می‌کنند اما این باعث نمی‌شود که در برابر تخلفاتشان لب فرو ببندیم و هر نانی که می‌پزند را مصرف کنیم.

این شهروند می‌گوید: کیفیت نان تولیدی در بسیاری از نانوایی‌ها تنزل کرده و با توجه به این‌که نظارت‌ها کمرنگ بوده، این تخلفات به عادت تبدیل شده است، اما باید تیم نظارتی قوی پای کار بایستد و با تشدید برخوردها، جلوی این تخلفات را بگیرد. وی می‌افزاید: یزدی‌ها به وجود نان در سفره‌هایشان بسیار عقیده دارند و در فصل تابستان نیز غذاها بیشتر با نان میل می‌شود، از این رو کیفیت نان همیشه به‌ویژه در فصل تابستان برایشان اهمیت بسزایی دارد.

  • افزودنی‌های من‌درآوردی

یکی دیگر از شهروندان به کیفیت نامطلوب افزودنی‌های آرد اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت طرح کنترل فشار خون را اجرا کرده است و در همین شرایط نان برخی از نانوایی‌ها به دلیل شوری قابل استفاده نیست. «رضیه عنایتی» می‌افزاید: وقتی در برابر این کیفیت نامطلوب به نانوا اعتراض می‌کنیم، می‌گوید که قیمت نان مدتی است تغییر نکرده و آنها هر نانی می‌پزند باید خورده شود! در حالی که این بخش از عملکرد آنها مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد. وی اضافه می‌کند: برخی که دسترسی سواره برای خرید نان از نانوایی‌های خارج از محل زندگیشان ندارند مجبورند به خوردن همین نان‌های بی‌کیفیت تن دهند وگرنه بسیاری از ساکنان محله مشتریان پر و پا قرص نانوایی‌های خوش‌پز هستند.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به قوانین من‌درآوردی برخی از نانوایی‌ها برای افزایش قیمت نان می‌گوید: برخی وزن چانه خمیر را کمتر می‌گیرند، برخی افزودنی‌هایی مانند کنجد و تخمه را به نان اضافه کرده، نان را گران‌تر می‌فروشند و برخی نیز به بهانه نان ۲ چانه‌ای نان را گران‌تر حساب می‌کنند و حتی به بهانه سبوس‌دار کردن آرد هم از مردم پول اضافه می‌گیرند. «مصطفی اسماعیلی» می‌گوید: مردم ناچارند این دلایل را بپذیرند اما مطلع هستند که اینها همه بهانه‌هایی است که نان گران‌تر به سفره مردم برسد و چون از مراحل قانونی موفق نشده‌اند، به این شیوه مردم را فریب می‌دهند.

  • تعطیلی خارج از برنامه نانوایی‌ها

یکی دیگر از شهروندان به نبود نانوایی در برخی از محلات مرکز شهر یزد انتقاد می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از نانوایی‌های قدیمی‌ با فعالیت نانوایی‌های آزادپز در گوشه و کنار شهر، مغازه خود را تعطیل کرده‌اند و اهالی محله باید نان خود را از نانوایی خارج از محله تامین کنند. «مینا توفیق‌زاده» می‌افزاید: این وضعیت به‌ویژه برای کهنسالان دردسر ساز شده است و از این حیث باید همواره به دیگران وابسته باشند، در حالی که در قدیم‌ هر محله نانوایی مخصوص به خود را داشته و مردم محله نان خود را تنها از این نانوایی تامین می‌کردند

  • تشکیل تیم‌های نظارتی توانمند 

فرماندار یزد با اشاره به تشدید نظارت بر کمیت و کیفیت پخت نان در نانوایی‌های مرکز استان می‌گوید: طرح نظارت مستقیم بر بیشتر نانوایی‌های شهر به‌ویژه واحدهایی که مورد اعتراض مردمی ‌است، در حال اجراست. «سیدمحمد رستگاری» می‌افزاید: این طرح پیرو تماس‌های مردمی ‌با فرمانداری برای کاهش دغدغه مردم در زمینه تامین نان باکیفیت تشدید شده و به این ترتیب مراحل پخت نان از گرفتن چانه خمیر تا پخت و اضافه کردن افزودنی‌ها بررسی می‌شود. وی یکی از موارد تخلف نانوایی‌ها را افزودن مخلفات به نان ازجمله کنجد و تخمه می‌داند و می‌افزاید: به این ترتیب نانوایان نان را گران‌تر می‌فروشند در حالی‌که درباره کیفیت این افزودنی‌ها هیچ معیاری وجود ندارد، از این رو به سمتی می‌رویم که این اقدام را در نانوایی‌ها ممنوع کنیم. این مسئول اظهار می‌کند: یکی دیگر از مراحل در دست بررسی اضافه کردن سبوس به چانه خمیر است که این نیز اقدام غیرمتعارف و بی‌فایده‌ای است و تاثیری در افزایش کیفیت نان ندارد.

  • حذف سبوس از نان در مرحله پخت

فرماندار یزد می‌گوید: با توجه به این‌که سبوس باید قبل از تولید نان یعنی در کارخانه آرد به آن اضافه شود و سبوسی که زیر چانه خمیر به آن اضافه می‌شود فایده نخواهد داشت، از این به بعد جلوی تولید نان‌هایی که به این شکل سبوس‌دار می‌شوند را می‌گیریم. وی همچنین از نظارت مرکز بهداشت شهرستان بر کیفیت نان تولیدی به‌ویژه در زمینه استفاده از نمک خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این‌که آرد و نان رابطه مستقیمی ‌با سلامت مردم دارند، از این رو نظارت بر نانوایی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. رستگاری تاکید می‌کند: البته در کنار برخورد با نانوایی‌های متخلف، تشویق نانوایی‌هایی که مورد تأیید بوده، نان با کیفیت مناسب عرضه می‌کنند نیز در دستور کار است. وی شیوه برخورد با نانوایی‌های متخلف را دادن اخطار و جریمه نقدی اعلام می‌کند و می‌افزاید: در مواردی که تخلفات ادامه پیدا کند، واحد پلمب خواهد شد.

  • رعایت نشدن روز و ساعات پخت در برخی از نانوایی‌ها

یکی از دلایل نارضایتی مردمی ‌از نانوایی‌های شهر، رعایت نکردن ساعات پخت، تعطیل کردن خارج از برنامه و همچنین تعطیل شدن نانوایی برخی از محله‌های شهر است. نانوایی‌های قدیمی ‌در بسیاری از محله‌های مرکز شهر، با صدور بی رویه مجوز برای مراکز آزادپز، رو به تعطیلی رفته‌اند و افراد کهنسال این محله‌ها باید برای تامین نان دست به دامن این و آن باشند. برخی از نانوایی‌ها نیز سرخود نانوایی را تعطیل کرده یا به بهانه نبود آرد نانوایی را در ساعات غیرمتعارف تعطیل می‌کنند. اینها نیز از جمله تخلفاتی است که شهروندان یزدی انتظار دارند مسئولان برای شناسایی و برخورد با آنها وارد عمل شوند.

کد خبر 446944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha