دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

 بزرگ‌ترین رویداد شهر خورشیدی با حضور جمعی از مدیران و مسئولان اصفهان در ارگ جهان‌نمای اصفهان با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی در راستای اجرای سیاست کلان استفاده از منابع و امکانات و به کارگیری توانمندی‌های شرکت توزیع برق اصفهان و شهرداری این شهر برگزار شد.

بزرگ‌ترین رویداد «شهر خورشیدی» کلید خورد

به گزارش همشهری، ‌در این مراسم که در میان شهروندان اصفهانی برگزار شد، استفاده از انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر مطرح و جایگاه هرچه بیشتر انرژی خورشیدی در زندگی عادی مردم به نمایش گذاشته شد و تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با شهرداری این شهر در جهت برقراری ارتباطات و تعامل سازنده در زمینه‌های مختلف بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهره‌وری امضا شد.  

در این نشست «حمیدرضا پیرپیران»، مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به ۳ دیدگاه در حوزه صنعت برق اشاره کرد و گفت: نگاه صنعت برق با سه شاخص برق برای همه، برق برای جامعه دیجیتال و برق با کربن کم وجود دارد که شرکت توزیع برق اصفهان درگزینه اول توانسته برقی باکیفیت را برای تمام شهروندان ایجاد کند. شاخص دوم برق دیجیتال است که شرکت توزیع برق اصفهان با ایجاد استراتژی توانسته این مهم را محقق کند و شاخص سوم که تولید برق با کربن کم است را مورد توجه و مداقه قرار داده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۲۹ میلیارد تن کربن در جهان تولید می‌شود که ۶ درصد در بخش خانگی، ۲۳ درصد در بخش حمل و نقل، ۲۵ درصد در بخش صنعت، ۴۱ درصد در بخش تولید برق و گرما و در سایر مصارف ۵ درصد کربن تولید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ این میزان به ۵۰ میلیارد تن در سال برسد، پس باید برای داشتن محیطی سالم تلاش کنیم و تمام همت خود را به کار گیریم تا بتوانیم سهم بیشتری از انرژی پاک را تولید کنیم. به نظر می‌رسد انتخاب شهر اصفهان به عنوان یک رویداد خورشیدی، بسیار مناسب و به‌جا باشد، هم‌اکنون متوسط تولید سالانه انرژی پاک در شهر اصفهان ۲/۲ میلیون کیلو وات ساعت است.  

پیرپیران خاطرنشان کرد: کشور ژاپن از نیمی از تابش خورشید که در کشور ما وجود دارد بهره‌مند است و کشور اسپانیا نزدیک به ۸۰ درصد این تابش را شامل می‌شود. اگر کلان‌شهر اصفهان را نسبت به دنیا و کشور بررسی کنیم، میزان تابش در جهان ۹/۳ و در کشور ۱/۵ و در اصفهان ۸/۵ است. این اعداد و ارقام شرایط بسیار مناسب شهر اصفهان را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که انرژی یک ساعت تابش خورشید معادل مصرف یک سال کل جهان است، گفت: متاسفانه توسعه این صنعت در تولید انرژی الکتریکی کند بوده است. اگر مقایسه‌ای داشته باشیم در سال ۲۰۰۷، ۴۰ هزار مگاوات از انرژی خورشید استفاده شده و در سال ۲۰۱۵ این عدد به ۵۰ هزار مگاوات رسیده که تنها ۲۵ درصد افزایش داشته است، ولی در سال ۲۰۱۸ این عدد ۱۰۰ هزار مگاوات بوده که نشان می‌دهد با گذشت زمان اهمیت این انرژی بیش از پیش درک شده است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو نیز تا پایان سال ۹۶ خوب عمل کرد ولی از سال ۹۷ این روند کند شد و امروز ما شاهد مشوق‌های قابل قبولی از سمت وزارت نیرو هستیم، به طوری که با نصب و خرید تضمینی ۲۰ ساله انرژی خورشیدی، فرهنگ‌سازی مناسب همراه با پشتوانه‌ای قوی را برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته و مناسباتی ایجاد شده که نرخ پایه با نرخ تورم تغییر کرده، به طوری که در سال جاری ۵۰ درصد نرخ پایه خرید الکتریکی افزایش یافته است.  

این مقام مسئول تاکید کرد: امید است با ایجاد سلول‌های خورشیدی در کنار مباحث مدیریت مصرف بتوانیم تابستان ۹۸ را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم و قطعا فرهنگ‌سازی در توسعه استفاده از انرژی‌های پاک به همراه آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص درست مصرف کردن گام‌های اساسی برای داشتن برق پایدار و باکیفیت خواهد بود.  

وی ارتباط و تعامل با سازمان‌ها و ارگان‌های استانی را یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از خاموشی مطرح کرد و گفت: این تفاهم‌نامه که با شهرداری اصفهان منعقد شد، بستر مناسبی را به منظور امکان سنجی، تعریف و تدوین راهکارهای استراتژیک، چارچوب ها و قوانین و مقررات فراهم کرد تا سرعت و سهولت بیشتری در پیشبرد اهداف تعیین شده حاصل شود.  وی در پایان از تلاش و همراهی شهرداری اصفهان در توسعه سلول‌های خورشیدی و مدیریت مصرف و همچنین شرکت گاز استان اصفهان، اداره کل بهزیستی، شرکت آب و فاضلاب استان، اداره فنی و حرفه‌ای و در نهایت دانشگاه اصفهان تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 446936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha