یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

سید مرتضی احمدپور-  تبریز - خبرنگار: در هفته اخیر نمایشگاه‌های متعددی در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد که یکی از این نمایشگاه‌ها از نظر ملی اهمیت بسیار زیادی داشت.

نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز در سایه

با توجه به تحریم کشور و ممنوعیت صادرات نفت، علاقه‌مندان به صادرات غیرنفتی امید زیادی به نقش نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز در پیدا کردن بازارهای جدید و جذب تجار فعال در زمینه صادرات داشتند. فعالان صنایع دستی از ۱۰۰ نقطه کشور در این نمایشگاه حضور داشتند. اما منتقدان هم به برگزاری این نمایشگاه ایرادهایی گرفتند و اعلام کردند این رویداد مهم استان چنان‌که باید در جذب مخاطبان و تاثیرگذاری موفق عمل نکرد و همزمانی برگزاری آن با ۲ نمایشگاه تخصصی از کیفیت آن کاست.  

  • سهم کم غیربومی‌ها

یکی از شرکت‌کنندگان جنوبی کشور در این نمایشگاه از اختصاص سهم ۵۰ درصدی حتی بیشتر این نمایشگاه به هنرمندان بومی و محلی استان آذربایجان شرقی انتقاد کرد و گفت: اگر این نمایشگاه به عنوان نمایشگاه ملی ثبت شده و هدف از آن معرفی هنرمندان و صنایع دستی کل کشور است، باید سهم بیشتری به استان‌های مهمان داده می‌شد و بهتر بود از هر استان نماینده‌های بیشتری حضور داشتند. این هنرمند که نامش را عنوان نکرد، ادامه داد: بازدیدکنندگان عمدتا از شهروندان تبریزی بودند و طبیعی است که صنایع دستی خود استان برای آنان جذابیت چندانی نداشته باشد. حضور گسترده آنان در غرفه‌های مهمانان و حتی خرید بیشتر از غرفه‌های مهمان، تاییدکننده این نکته است که باید به غرفه‌های مهمان توجه بیشتری می‌شد.

  • همزمانی نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر

یکی از فعالان تبریزی حوزه صنایع دستی نیز از برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی همراه با چند نمایشگاه دیگر گله کرد و گفت: برگزاری همزمان این نمایشگاه با نمایشگاه‌هایی مانند ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، نهاده‌ها و تجهیزات آبیاری و نمایشگاه دام و طیور، آبزیان، داروهای دام‌پزشکی و صنایع وابسته چندان مناسب نبود و این نمایشگاه‌های تخصصی باید در محل و زمان دیگری برگزار می‌شد.

«محمد حسنی» افزود: نمایشگاه صنایع دستی مخاطبان عام و نمایشگاه‌های تخصصی مخاطبان خاصی دارد که توام بودن محل برگزاری این نمایشگاه موجب دل‌زدگی از هر دو نمایشگاه برای مخاطبان خاص می‌شود. زمانی هم که به این وضعیت اعتراض کردیم و از مسئولان نمایشگاه علت این همزمانی را جویا شدیم، به ما پاسخ دادند که نمایشگاه‌های تخصصی مخاطب خاصی ندارد، ولی نمایشگاه صنایع دستی مخاطب زیادی دارد. برگزاری همزمانی این نمایشگاه‌ها در کنار هم به دلیل افزایش بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌های تخصصی بود و این‌که مردم در کنار صنایع دستی سری هم به غرفه‌های دیگر نمایشگاه‌ها بزنند.

  • محل و زمان نامناسب

یکی از شهروندان تبریزی نیز محل و زمان برگزاری نمایشگاه و ساعات بازدید را نامناسب عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در محلی بی‌روح از نظر هنری چندان مناسب نبود. در تبریز محل‌های مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه وجود داشت که می‌توان به محوطه بزرگ و سالن‌های دانشگاه هنر اسلامی اشاره کرد که با توجه به تعطیلات تابستانی می‌توانست محل مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه باشد. «شهاب اصغری» با اشاره به ساعت نامناسب برگزاری نمایشگاه هم بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تابستانی در ساعات پایانی شب بازخورد خوبی دارد. اما این نمایشگاه تا ساعت ۲۲ برگزار شد که گرمای هوا تا زمان‌های نزدیک به این ساعت همچنان جریان دارد و موجب تعداد کم بازدیدکنندگان می‌شود.  

این شهروند تبریزی که خود در رشته قالی‌بافی فعال است، اظهار کرد: چه اشکالی داشت که این نمایشگاه در محلی مانند بازار تاریخی تبریز برگزار و از کاروانسراها و حیاط‌های متعدد این بازار بهره برده می‌شد. مهم‌تر این‌که زمینه ایجاد نمایشگاه ملی و دائمی صنایع دستی در بازار را هم ایجاد می‌کرد.

  • موسیقی و صنایع دستی زنده؛ زیبایی‌های نمایشگاه

«ابوالفضل طاهری» از شهروندان اراکی است که از این نمایشگاه دیدن کرده. او معتقد است نمایشگاه صنایع دستی تبریز با برگزاری برنامه‌های زنده توانست معایب و کمبودها را تا حدی جبران کند. طاهری با اشاره به اجرای موسیقی زنده در روزهای برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: هرچند بازدیدکنندگان به جز روز پایانی که مصادف با روز تعطیل جمعه بود، چندان زیاد نبودند اما استقبال خوبی از اجراهای زنده در این نمایشگاه صورت گرفت که موجب امیدواری است. این گردشگر تاکید کرد: ساخت صنایع دستی مانند سفال، بافت قالی و پارچه‌بافی به صورت زنده در این نمایشگاه، روحی تازه به این محل می‌داد که امیدواریم در آینده بهتر اجرا شود.

  • هدف‌گذاری اشتغال و توسعه 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که این نمایشگاه در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است، اظهار کرد: تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه به نسبت دیگر نمایشگاه‌های همزمان بیشتر بود. «مرتضی آبدار» درباره انتقاد بازدیدکنندگان و غرفه‌داران از محل و زمان نامناسب برپایی نمایشگاه عنوان کرد: سالن امیرکبیر بهترین و بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه بین‌المللی تبریز بود که در اختیار هنرمندان قرار گرفت. وی ادامه داد:با توجه به خالی بودن سالن‌های دیگر، نمایشگاه‌های دیگری همزمان با این رویداد برگزار شد. البته با توجه به فاصله این سالن‌ها موضوع تداخل عملکرد این نمایشگاه‌ها اصلا به چشم نیامد. ضمن این‌که بازدیدکنندگان می‌توانستند از دیگر نمایشگاه‌ها هم به صورت همزمان بازدید داشته باشند.  

آبدار با بیان این‌که امکان فروش صنایع دستی در این نمایشگاه فراهم بود تاکید کرد: ارائه غرفه‌های رایگان و حمایت کامل از شرکت‌کنندگان اقدام بسیار ارزنده‌ای است که در این نمایشگاه صورت گرفت. شهروندان زیادی از تبریز و شهرهای دیگر از این نمایشگاه خرید کردند. هدف‌گذاری ما برای توسعه اشتغال و تقویت اقتصاد صنایع دستی در این نمایشگاه خوب بود و موفقیت قابل‌قبولی در این هدف‌گذاری کسب کردیم.

  • حرکت به سوی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی 

فرماندار تبریز درباره برپایی نمایشگاه ملی صنایع تبریز در مرکز استان اظهار کرد:‌ باید در سال‌های آینده این نمایشگاه‌ها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شود. «بهروز مهدوی» افزود: تبلیغ محصولات دستی و فراورده‌هایی که در صنعت گردشگری مشتری دارند یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای معرفی کسب و کار است که در این زمینه نمایشگاه، این امکان را به نحو احسن در سطوح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی و رونق تولید در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: سطح کیفی و کمی نمایشگاه تبریز خوب بود و امسال محصولات متنوع صنایع دستی در حد گسترده‌ای در این نمایشگاه از تمام استان‌ها عرضه شد. مهدوی معرفی توانمندی‌های تبریز و استان در این نمایشگاه را خوب توصیف کرد و گفت: شرکت‌کنندگان عرصه‌های صنایع دستی و گردشگری که در استان‌های مختلف موفق هستند، نمونه کارهایی برای عرضه در نمایشگاه تبریز آوردند و عرضه کردند که در نوع خود منحصر به فرد بود و مردم با دستاوردهای صنایع دستی، فکرها و ایده‌های گردشگری در این حوزه آشنا شدند.

کد خبر 446931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha