همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید میزان جیوه «خورموسی» در منطقه ماهشهر در جنوب خوزستان بالاتر از میانگین جهانی است و حتی ماهی‌ها و آبزیان این منطقه نیز به جیوه آلوده هستند.

pollution

به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز یکشنبه ۱۶ تیرماه در نشست مشترک با استادان فعال در حوزه محیط‌زیست دانشگاه شیراز با استناد به پژوهشی از دانشگاه شیراز، آلوده‌ترین منطقه به جیوه در دنیا را خور موسی در منتهی علیه شمال غربی خلیج فارس اعلام کرد و گفت: «رفع این آلودگی امکان‌پذیر است و سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز از اهرم قانونی آن برخوردار است.»

«خور موسی» شاخه مثلث شکلی است در انتهای شمال غربی خلیج فارس، که در شمال آن بندر امام خمینی، بندر ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد. بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید (زبیدی) در خلیج فارس، در منطقه خور موسی و جزیره قشم است و مردم بومی زیادی با صیادی از این محل ارتزاق می‌کنند.

این اظهارات معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور لزوم مطالعات «زمین پزشکی»  یا «زمین شناسی پزشکی»  را گوشزد می‌کند، این مطالعات علمی است که به بررسی ارتباط بین عوامل زمین شناسی با سلامت انسان‌ها و جانوران و تأثیر عوامل زیست محیطی بر پراکندگی جغرافیایی بیماری‌های مرتبط می‌پردازد.

در این علم منابع طبیعی که می‌تواند عامل ورود فلزات سنگین و یا حتی ترکیبات آلی به زنجیره حیات باشند همچنین منابعی که باعث ورود عناصر آلاینده به خاک، آب، گیاهان و هوا می‌شود مشخص خواهد شد.

معاون سازمان محیط‌زیست در ادامه به معضلات زیست محیطی همچون افزایش شوری آب خلیج فارس و نابودی مرجان‌ها، ورود فاضلاب پتروشیمی‌ها به دریاچه‌ها و تالاب‌ها، خشکاندن تالاب هورالعظیم در زمان صدام، ایجاد ریزگرد و گرد و غبار بر اثر فعالیت‌های نفتی و تب استفاده از آب شیرین کن‌ها اشاره کرد.

لاهیجان زاده دامنه فعالیت در حوزه محیط زیست را بسیار گسترده خواند و افزود: «تنوع در این حوزه سبب شده است که زمینه ورود جدی به بسیاری از مسائل دشوار باشد در عین حال ما با معضلات زیست‌محیطی صنایع آشنا هستیم؛ اما راهکار و چاره‌اندیشی برای این مسائل بر عهده دانشگاه‌هاست.»

وی عنوان کرد: «دستگاه‌هایی که مقابل این سازمان هستند، از لحاظ مالی، فنی و کارشناسی بسیار قدرتمندند؛ از همین رو سازمان محیط‌زیست باید آنقدر مجهز باشد که بتواند در مقابل همه آن‌ها پاسخگو باشد.»

ماهی با طعم جیوه، غذای ساحل‌نشینان جنوب

چطور ماهی‌های مناسب را برای دور ماندن از جیوه انتخاب کنیم؟

آنچه خانمها باید در مورد خوردن ماهی بدانند

کد خبر 446909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha