همشهری آنلاین: معاون وزیر علوم گفت: ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها یعنی جلوگیری از قطع سالانه حداقل ۵ هزار درخت صنوبر ۱۰ ساله از جنگل‌های موجود.

درخت صنوبر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها و گزارش‌های علمی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، گفت: این اقدام به صرفه‌جویی مالی و ‌کاهش وابستگی کشور به ارز به‌ویژه در شرایط تحریم کمک شایانی می‌کند.

نظرپور به اهمیت این موضوع در کمک به حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: چنانچه تعداد تقریبی سالانه پایان‌نامه‌های کشور حدود ۲۰۰ هزار عدد و تعداد صفحات هر پایان‌نامه به طور متوسط ۱۰۰ صفحه و در پنج نسخه تکثیر شود؛ با حذف کاغذی این پایان‌نامه‌ها، حداقل یکصد میلیون ورق کاغذ A۴ صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این اقدام یعنی جلوگیری از قطع سالانه حداقل ۵ هزار درخت صنوبر ۱۰ ساله از جنگل‌های موجود، ضمن اینکه این اقدام به صرفه‌جویی مالی، کاهش وابستگی کشور به ارز به‌ویژه در شرایط تحریم و همچنین به کاهش فضاهای فیزیکی مورد نیاز برای نگهداری آنها در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

دبیر کمیته مدیریت سبز وزارت علوم به پیشگامی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در این زمینه اشاره کرد و گفت: این اقدام به همراه سایر اقدام‌هایی که مؤسسات آموزش عالی در چند سال گذشته در حوزه مدیریت سبز انجام داده‌اند بسیار با اهمیت است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید حذف تدریجی ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف را نیز آغاز کنند.

کد خبر 446888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha