مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شبکه هپاتیت کشور گفت: در حال حاضر درمان کامل هپاتیت C در ایران از طریق داروهای تولید داخل طی سه تا چهار ماه انجام می‌شود.

هپاتيت

به گزارش  ایرنا به نقل از انجمن هپاتیت کشور، مهدی صابری فیروزی افزود: داروهای درمان هپاتیت C در داخل تولید می‌شود و تحت پوشش بیمه است.

  وی افزود: مهمترین انواع هپاتیت که در ایران افراد را گرفتار می‌کند B و C است که نوعی بیماری مزمن کبدی به شمار می‌رود و عوارضی همچون ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است و می‌توان با پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B و C از بروز سرطان کبد و سیروز کبدی نیز جلوگیری کرد.

استاد پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در گام نخست تلاش کرده‌ایم در کشور برنامه‌هایی برای ریشه‌کنی هپاتیت C داشته باشیم زیرا این بیماری کاملاً درمان پذیر است و در صورتی که بیمار طی سه تا ۶ ماه روزانه یک قرص استفاده کند، از این بیماری نجات می‌یابد.

صابری تصریح کرد: برای اینکه در آینده شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم، مستلزم هماهنگی برنامه‌ها، تامین بودجه ها و شناسایی هر چه بهتر و بیشتر افراد پرخطر است که با یک تست ساده می توان بیماری آنها را تشخیص داد و برای درمان آنها اقدام کرد.

این عضو شبکه هپاتیت کشور خاطرنشان کرد: در مورد هپاتیت B نیز گام های موثری برای ریشه کنی آن برداشته شده است به طوری که از سال ۷۲ همه نوزادان در سه دوز پس از تولد نسبت به این بیماری واکسینه می‌شوند و از این طریق می‌توان از ابتلای افراد به این نوع از هپاتیت پیشگیری کرد.

به گفته وی، مهمترین علت ابتلا به هپاتیت B در کشور ما انتقال از مادر به فرزند پس از تولد است و در صورتی که شناسایی این بیماری در مادر باردار صورت گیرد، پس از تولد با تزریق یک آمپول می توان جان کودک را از ابتلا به این بیماری نجات داد.

صابری تاکید کرد: با انجام واکسیناسیون نوزادان طی چند سال آینده ابتلا به هپاتیت B بسیار اندک خواهد شد و امید به ریشه‌کنی این بیماری در سال‌های آتی خواهیم داشت و با درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C از طریق دارو که این دارو تحت پوشش بیمه قرار دارد و در داخل کشور نیز تولید می شود می توان در جهت ریشه‌کنی این هپاتیت نیز به صورت موفق عمل کرد.

بیماری هپاتیت، در واقع التهاب کبد است. التهاب باعث درد و تورم خواهد شد. عوامل ایجاد کننده هپاتیت متعدد هستند. هپاتیت عمدتاً توسط یکی از ۶ ویروس هپاتیت (E,D,C,B,A یا G) ایجاد می شود. عامل ایجادکننده هپاتیت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد. فقدان خون رسانی به کبد، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز می تواند باعث هپاتیت شود. با احتمال کمتر، عفونت های ویروسی مثل منونوکلئوز و سایتومگالویروس نیز از عوامل ایجاد هپاتیت هستند.

در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور به هپاتیت B مبتلا هستند و حدود صدهزار نفر نیز هپاتیت C دارند.

کد خبر 446880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha