مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
۰ نفر

رمضان نوری- ایلام- خبرنگار: هرچند در سال‌های گذشته طرح‌های بسیار خوبی در حوزه صنعت مثل پتروشیمی، نفت و گاز و... استان ایلام اجرا شده، ولی با صنعتی شدن هنوز فاصله بسیاری دارد.

ظرفيت بالاي ايلام در بخش صنعت

وضعیت صنعت ایلام خوب نیست و اکثر واحدهای تولیدی این استان با ظرفیت پایین کار می‌کنند، عمده مشکلات این واحدها نیز به کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و اخذ مالیات برمی‌گردد. طبق آمارهای سازمان صمت استان، ۲۷/۵ درصد از صنعت استان کاملا غیرفعال است و ۸/۲۲ درصد واحدهای صنعتی آن با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و بیشتر صنعتگران استان نیز از این وضعیت ناراضی هستند. استان ایلام با  داشتن ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی و برخورداری از موقعیت ویژه همسایگی با کشور عراق، از نظر صنعتی یکی از استان‌های غیربرخوردار و فقیر کشور محسوب می‌شود.

  • مشکل واحدهای صنعتی ایلام بانکی و مالی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: هم‌اکنون بیشترین مشکل واحدهای صنعتی استان ایلام در زمینه مالی و بانکی است و باید بانک‌های عامل استان همکاری لازم را با آنها داشته باشند. «علیرضا پوراحمد» بیان می‌کند: بخش صنعت استان ایلام دارای مشکلات فراوانی است و باید تلاش بیشتری از سوی دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات واحدهای صنعتی استان انجام شود.

وی می‌گوید: هیچ‌کس منکر منفعت بانکی و سود دریافت تسهیلات نیست، اما این سود باید منطقی و بر مبنای واقعی باشد تا موجب پویایی تولید شود، نه این‌که مانعی بزرگ و چاهی عمیق پیش پای چرخ‌های صنعت حفر کند که مجری طرح، ضامن‌ها و کارگران را در خود ببلعد. پوراحمد می‌افزاید: هم‌اکنون واحدهای صنعتی متعددی در استان ایلام با مشکل مواجهند و مسئولان استان باید تلاش کنند مشکلات آنها را حل کنند تا صنعت استان روی ریل توسعه قرار بگیرد. وی می‌گوید: استان ایلام در بخش صنعت و معدن دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی است که طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و در آینده‌ نزدیک رشد سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر می‌شود.

  • ضعف ایلام در سرمایه‌گذاری

این کارشناس اظهار می‌کند: برای رونق تولید و صنعت در استان ایلام، تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، رفع مشکل مالیاتی واحدها، رفع مشکلات بیمه‌ای و تامین اجتماعی واحدها و تامین زیرساخت‌ها اعم از آب، برق و زمین ضروری است. پوراحمد می‌گوید: ضعف مدیران در جذب سرمایه‌گذار، در اولویت نبودن بخش صنعت، نبود زیرساخت‌هایی همچون بزرگراه و آزادراه، زمین، سوخت ارزان و آب و برق صنعتی و نبود مشوق‌های سرمایه‌گذاری از دیگر چالش‌های صنعت و معدن استان محسوب می‌شوند.

  • دلایل تعطیلی و نیمه‌تعطیل بودن واحدهای صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: ۵۲۳ واحد صنعتی در استان ایلام وجود دارد و نزدیک به ۱۰ هزار نفر در بخش صنعت آن مشغول فعالیت هستند. «یارالله نصیری» می‌گوید: ۳۳۶ واحد صنعتی استان فعال، ۴۳ واحد آنها نیمه‌فعال و ۱۴۴ واحد نیز غیرفعالند.

وی ادامه می‌دهد: نبود نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات، به‌روز نبودن فناوری خط تولید و تامین نبودن مواد اولیه مهم‌ترین عوامل تعطیلی یا نیمه‌فعال بودن واحدهای صنعتی ایلام به شمار می‌روند. نصیری می‌گوید: جلسات رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی که به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود، سنگ‌های زیادی را از پیش پای تولیدکنندگان و صنعتگران استان برداشته است، اما همچنان دچار مشکلاتی در این حوزه هستیم.

  • حمایت از تولید و اشتغال

به گفته این مسئول، طی یک سال گذشته ۴۳ واحد صنعتی تعطیل در ایلام به چرخه تولید برگشته‌اند. نصیری با بیان این‌که هر مصوبه کارگروه رفع موانع تولید مانعی را از سر راه تولیدکنندگان برداشته است، اظهار می‌کند: این‌که مدیران ارشد استان و مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی به صورت هفتگی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را پیگیری می‌کنند، ارزشمند است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام، ضمن تاکید بر حمایت از تولید و اشتغال در سال رونق تولید، بر فعال‌سازی واحدهای تعطیل و رفع مشکلات پیش روی سایر واحدهای فعال از جمله تامین سوخت، ارائه تسهیلات سرمایه در گردش و رفع مشکلات بانکی آنها تاکید می‌کند و خواستار ایجاد جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان‌های استان می‌شود.

  • تلاش برای صنعتی شدن ایلام

نصیری می‌گوید: ۱۹۰ واحد صنعتی استان ایلام برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: میزان تسهیلات تصویب شده برای حل مشکلات این واحدها ۱۳۵۷ میلیارد ریال بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام بیان می‌کند: از این تعداد واحد صنعتی متقاضی، تاکنون ۹۹ واحد تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ ۵۶۲ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند.

این مسئول با اشاره به طرح‌های بزرگ برای رونق تولید و صنعت در استان ایلام نیز می‌گوید: حجم سرمایه ثابت پروانه‌های صنعتی صادر شده در ایلام ۳ هزار میلیارد تومان است که ۲ هزار میلیارد تومان آن به ۵ سال اخیر مربوط است. نصیری اضافه می‌کند: هم‌اکنون ۱۲ طرح بزرگ و شاخص صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال برای ۶ هزار نفر در استان در دست اجراست که گام مهمی در جهت تکمیل فرایند صنعتی شدن استان ایلام است.  

کد خبر 446863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha