یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

عاطفه علیان -  اصفهان- خبرنگار: مرکز همایش‌های بین‌المللی یا همان سالن اجلاس، طرحی ۱۰ ساله است که سایه‌اش بر سر شهر اصفهان سنگینی می‌کند. طرحی که از همان ابتدا در جلسه فوق‌العاده شورای شهر سوم براساس مصوبه دولت در اصفهان کلید خورد تا این شهر ظرف یک‌سال‌ونیم با وعده ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت میزبان همایش‌های بین‌المللی شود؛

طلسم طرح سالن اجلاس شکسته می‌شود

وعده‌ای که بعد از نزدیک به یک دهه تنها ۷۲ درصدش محقق شده و به علت بی‌ثباتی بازار، سرمایه‌گذاران نیز رغبتی برای مشارکت در اتمامش ندارند. شهرداری اصفهان علی‌رغم تکانه‌های ارزی و وضعیت بی‌ثبات اقتصادی با هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان یک تنه این طرح را به دوش کشیده و می‌خواهد در نیمه اول سال آینده بخش‌های اصلی این سالن را به بهره‌برداری برساند. اصفهانی‌ها هزینه‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی را تقبل کردند تا هم سرپوشی بر بدعهدی دولت بگذارند و هم کشور را از عواید این مرکز همایش‌های بین‌المللی منتفع کنند.

  • طرحی خاص با تجهیزات خاص 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان این‌که این طرح در اواخر سال ۱۳۸۹ به واسطه برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها و با وعده حمایت مالی دولت در اصفهان کلید خورد، به همشهری می‌گوید: در آن زمان مقرر شد که دولت با تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از طرح مذکور حمایت کند و مابقی آن توسط شهرداری اصفهان تامین شود و طرح در مدت یک‌سال‌ونیم به اتمام برسد.

«ایرج مظفر» با اشاره به این‌که هیچ گاه وعده دولت محقق نشد و شهرداری به تنهایی هزینه و اعتبار ساخت این طرح را برعهده گرفت، ادامه می‌دهد: دولت تنها ۲۰ میلیارد تومان از تعهدات مالی این طرح را تامین کرده و شهرداری اصفهان با برپایی مناقصه برای جذب سرمایه‌گذار اقدام می‌کند. وی می‌افزاید: احداث سالن اصلی، سالن جنبی، محوطه‌سازی و خیابان‌سازی طرح مرکز همایش‌ها تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود بخش اعظم این طرح تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون عمران شهری شهردار  اصفهان با اشاره به عزم جدی برای اتمام سالن همایش‌های بین‌المللی تصریح می‌کند: علی‌رغم سکون در بخش‌های تجاری و هتل، شهرداری اصفهان در یک‌سال‌ونیم گذشته عزم جدی بر اتمام این طرح داشته و سهم اعظم بدهی پیمانکاران پرداخت شده است.  مظفر با اشاره به این‌که تکمیل مرکز همایش‌های بین‌المللی می‌تواند در راستای برندسازی اصفهان و کشور موثر واقع شود، ابراز می‌کند: مشکل اصلی در این مسیر وضعیت بی‌ثبات اقتصادی و تکانه‌های ارزی است. این طرح به علت خاص بودن، تجهیزات و مصالح ویژه‌ای نیاز دارد و با توجه به رغبت و فعالیت پیمانکاران جدید امیدواریم در سال آینده این طرح به سرانجام برسد.

  • ویژگی‌های طرح

مدیر طرح مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان با اشاره به اشتغال حدود ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم در طرح سالن همایش‌های بین‌المللی می‌گوید: این مرکز همایش‌های بین‌المللی در جنوب شرق شهر اصفهان و در مجاورت رینگ چهارم ترافیکی شهری و با فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از فرودگاه اصفهان و ایستگاه آتی قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان واقع شده است.

«مهدی احمدی‌مهر» اظهار می‌کند: این طرح به طور کلی دارای چهار بخش است؛ بخش مرکزی، سالن اصلی با ظرفیت بالغ بر ۲۴۰۰ نفر است و مشابه ساختمان مجلس شورای اسلامی به صورت پارلمانی در حال ساخت است که ۱۲۰۰ نفر ظرفیت در طبقه همکف و ۱۲۰۰ نفر در طبقات بالا در نظر گرفته شده و مخصوص میهمانان و خبرنگاران خواهد بود. این سالن برای نشست‌ها و اجلاس‌های ویژه و بین‌المللی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.  

وی درباره سه سالن دیگر در این مجموعه نیز تصریح می‌کند: سالن اول با ظرفیت ۶۰۰ نفر دارای ساختار سینمایی است و برای برگزاری تئاتر و همایش و نمایش‌های شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سالن دوم با ظرفیت ۱۳۰۰ نفر جهت پذیرایی پیش‌بینی شده و برای برگزاری جشن‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سالن سوم با ظرفیت ۶۰۰ نفر برای برگزاری گالری‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های دانشجویی خواهد بود.  مدیر طرح سالن اجلاس سران با بیان این‌که تا به امروز هزینه‌های اجرایی طرح بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ میلیارد دیگر برای تکمیل این طرح اعتبار نیاز باشد، ابراز می‌کند: تاکنون ۲۸ قرارداد با پیمانکاران منعقد و از ابتدای سال جاری نیز هر هفته یک مناقصه برگزار شده و تا چند هفته آینده سه پیمانکار جدید به طرح اضافه می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی و بحران دلار در سال ۹۰ و با توجه به این‌که سرمایه‌گذاران در تکاپوی بازگشت کوتاه‌مدت سرمایه خود بودند، معادلات پیش‌بینی شده به‌هم خورد اما اکنون شهرداری اصفهان تلاش کرده سرمایه‌گذاران را در این طرح فعال کند و از آنجا که در این دوره، توجه زیادی به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بود، در خصوص این طرح نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گرفت.

  • ویژگی‌های معماری طرح

مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان با استفاده از ساختار حجمی نیم‌کره در میان حلقه‌ای عظیم جهت تداعی کردن مضمون اصفهان نصف جهان در ذهن افراد بیننده و با طراحی یک شرکت انگلیسی در حال ساخت است. طراحی این مرکز تلفیقی معنادار از معماری مدرن و معماری ایرانی اسلامی است و با بهره‌گیری از مبانی نظری و عملی معماری پایدار جهت پاسخگویی به نیازهای روز کاربران و حفظ ارتباط با معماری بومی و سنتی این خاک در نظر گرفته شده است. در طرح‌های داخلی مرکز همایش‌های بین‌المللی از برخی موتیف‌های بومی همچون طرح زیرگنبد مسجد شیخ لطف‌الله بهره گرفته شده است. در سالن اصلی طراحی مسی کار هنرمندان اصفهانی است. این مجموعه توانسته جایزه سازه برتر فلزی در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد در سال ۹۲ را دریافت کند. ‌

کد خبر 446779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha