مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

رویا علیزاده-  البرز - خبرنگار: مدت‌هاست که بارش باران، هدایت آب‌های سطحی و آبگرفتگی‌های ناشی از آن مشکلاتی را در شهرها برای شهروندان ایجاد کرده است. نوک تیز این انتقادات معمولا به سمت مدیریت شهری است.

دو روی سکه توسعه شهری

طراحان شهری و شهرسازان در این زمینه نقش مهمی دارند و آن هم توجه به مسائل تکنیکی در طراحی و اجرای جزئیات شهری از جمله جوی‌هاست. به طور اصولی در طراحی شبکه راه‌های شهر باید شیب رعایت شود که آب‌های سطحی به‌راحتی هدایت شوند و جریان داشته باشند. اما مشکلی که وجود دارد این است که در فعالیت‌های اجرایی برای ساخت جوی‌ها، جداول و خیابان‌ها در شهرها کیفیت ساختمانی لازم اعمال نمی‌شود، یعنی شیب کلی رعایت می‌شود، اما به جزئیات توجه کافینمی‌شود.

همین توجه ناکافی به جزئیات اجرا مشکل‌آفرین است و این موضوع تقریباً در همه شهرها فراگیر است و درنهایت باعث می‌شود یک بارندگی مشکلات زیادی را برای مردم شهر ایجاد کند. البته ناگفته نماند که برخی از این مشکلات نیز به موضوعات فرهنگی باز می‌گردد و ناشی از رفتارهای نادرست در شهر است و گاهی به طور خاص مردم بازیگران اصلی هستند، چراکه ما در شهرها با موضوع ریختن زباله سروکار  داریم.

جدا از جدول‌بندی و طراحی مناسب جوی‌ها، گاهی اوقات برخی افراد زباله‌های خود را در خیابان و جوی می‌اندازند و بعضاً برخی رفتگران نیز برای تسهیل کار خود این زباله‌ها را به زیر پل‌ها هدایت می‌کنند و هنگام بارندگی شدید این زباله‌ها باعث ایجاد سیلاب‌های مقطعی می‌شوند. پس حتی اگر همه عناصر و ابعاد شهری هم به‌درستی طراحی شوند، نمی‌توان تا زمانی که مردم رعایت نکنند از مشکل دوری کرد. در حقیقت این فرهنگ باید در میان مردم جا بیفتد که به هیچ‌عنوان نباید زباله در خیابان ریخته شود، زیرا این زباله‌ها علاوه بر بند آوردن آبراه‌ها، مشکلات محیط‌زیستی هم ایجاد می‌کنند. البته این موضوع یک معضل جهانی است و باید برای این فرهنگ‌سازی نگاه و اقدامات گسترده‌تری داشت.

کد خبر 446764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha