سیدمحمد فخار: ماه‌های پیش رو، فصل رونق حمل‌ونقل زیرزمینی تهران است. شواهدی که از پاییز گذشته با بحث جدی شدن ۶۳۰ واگن جدید پیگیری شد، رفته‌رفته به چرخه مترو وارد می‌شوند.

درگیری خونین دو جوان در بخش بانوان مترو شهری مشهد

در این خصوص خبر جدید اینکه تا یک‌ماه آینده ۳رام قطار در خطوط ۶ و ۷ و تا آذرماه ۷رام قطار در پایتخت مجموعا شامل ۷۰واگن به بهره‌برداری می‌رسد.

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درخصوص توافقنامه‌ اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: موضوع این توافق طراحی و ساخت یک رام قطار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تا ۱۸‌ماه آینده است. براساس این توافقنامه مقرر شد داخلی‌سازی‌ واگن‌ها از حدود کمتر از ۴۰درصد فعلی به ۸۵درصد ارتقا پیدا کند. امید است با حمایتی که دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌دهند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار ارزنده مهندسی در بخش طراحی و ساخت واگن‌ها در داخل کشور، استفاده از توانمندی و ظرفیت این بخش محقق شود. او درباره اینکه چرا باید بخشی از پکیج‌های قطعات مترو خارج از کشور تهیه شود، بیان کرد: در دنیا هیچ شرکت واگن‌سازی‌ تمام اجزای یک واگن را نمی‌سازد زیرا به صرفه نیست که برای تولید یک قطعه یک خط تولید مجزا راه‌اندازی شود؛ این یک تجربه جهانی در بخش واگن‌سازی‌ است. کشورهایی که واگن تولید می‌کنند از ظرفیت کشورهای دیگر هم بهره می‌برند. برهمین اساس، حتی زمانی که ظرفیت ما به ۸۵درصد افزایش پیدا کند، تولید ۱۵درصد باقی مانده به شکل بومی صرفه اقتصادی ندارد و برای تأمین آن باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کرد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه با بیان اینکه ۳ قرارداد فاینانس در زمینه واگن‌سازی‌ در سنوات گذشته منعقد شد که هم‌اکنون بدون تکلیف هستند، اظهار داشت: خط ۳به فاینانس ۵۴۰میلیون یورویی و خط ۶و ۷هرکدام به فاینانس ۳۴۸میلیون یورویی نیاز دارند. مجموع این ۳ خط به یک میلیارد و ۲۳۶میلیون یورو فاینانس نیاز دارد. امام ادامه داد: مسئله فاینانس در کشور فرایند و مشکلات خاص خود را دارد، اما خبر خوب این است که انجام آن درحال پیگیری است. رئیس شورای شهر تهران هم در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست ویژه‌ای درخصوص گشایش این فاینانس‌ها داشته‌ است. آقای جهانگیری نیز برای پیگیری، دستوری خطاب به مراجع ذیربط صادر کرده است. باتوجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های جهانی، کار نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است، اما درحال پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع هستیم. وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیریت شهری جدید مسئولیت را برعهده گرفت بخشی از واگن‌ها وارد مدار نشده بودند، عنوان کرد: یک قرارداد ۴۵۵واگنی در دوره مدیریت اسبق به امضا رسیده بود و همچنین در اواخر دوره مدیریت قبل قرارداد ۷۰دستگاه واگن آلمینیومی بسته شده بود. باقی مانده ۴۵۵واگن در ۶ ماهه دوم سال ۹۶و ۳‌ماه اول سال ۹۷تکمیل و وارد چرخه بهره‌برداری شد.

گره‌ها باز شد

در سال ۹۷مشکلات بازکردن LC مربوط به ۷۰واگن از طریق بانک شهر و مساعدت آنها انجام شد. حدود ۸۵درصد از این ۷۰دستگاه واگن از گمرک جهموری اسلامی بدون پرداخت هزینه‌ و با توجه به محدودیت منابع مالی، ترخیص و به شرکت واگن‌سازی‌ منتقل شد که این قطعات درحال مونتاژ هستند. همچنین قرارداد ۳۷۶واگن سال گذشته با واگن پارس و شریک چینی منعقد شد که مسئله منابع مالی آن به مشکل برخورد و همچنان تأمین مالی نشده است. تفاهمنامه دیگر با بهره شرکت واگن‌سازی‌ تهران بود که تامین ۲۱۰واگن در این قرارداد منعقد شد. مقرر شد تأمین منابع مالی آن از محل تبصره ۱۸بودجه انجام شود و امید است در سال‌جاری این امر محقق شود و دولت این بودجه را تأمین کند.

تحقق ۵۰۰ میلیون یورو فاینانس

طی هفته گذشته خبر آمد که فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی متروی تهران محقق شده و نخستین سری واگن‌ها پیش از سال آینده وارد مدار خواهد شد. دولت از سال۹۶ موضوع اختصاص واگن‌های بیشتر به متروی تهران را دنبال می‌کند و ورود ۶۳۰ واگن نیز در دست اقدام است. همچنین قرار است این تعداد با ۲۵درصد افزایش به ۸۰۰ مورد برسد. دولت در بودجه هر سال مبلغی را به‌عنوان فاینانس برای قطارهای شهری درنظر می‌گیرد و امسال مبلغ ۲ میلیارد یورو برای قطارهای شهری درنظر گرفته شده بود که یک میلیارد از آن متعلق به تهران است که اگر محقق شود می‌توان ۱۰۰۰ دستگاه واگن را وارد چرخه حمل‌ونقل کرد.

کد خبر 446754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha