محمد سرابی: سودآوری بازیافت زباله با افزایش قیمت مواد اولیه مانند فلزات و پلاستیک بیشتر شده است. کارگرانی که در بخش خدمات شهری یا شرکت‌های خصوصی تفکیک زباله وابسته به آن کار می‌کنند با مشکل زباله‌گردها روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران کار چهره‌نگاری ۱۵ هزار نفر از نیروهای تفکیک پسماند را در برنامه کاری دارد.

زباله در لرستان

به گزارش همشهری؛ مدیرعامل این سازمان در این‌باره می‌گوید: با توجه به ضرورت چهره نگاری و ثبت اطلاعات نیروهای خدمات شهری، حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر از پرسنلی که درگیر نظافت و پاکسازی سطح شهر هستند، ثبت چهره شده اند.

«رضا عبدلی» بیان می‌کند: با اشاره به ثبت الکترونیکی چهره نیروهای خدمات شهری و ساماندهی مشخصات این افراد تصریح کرد: همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای تفکیک پسماند طی یک الی ۲ ماه آینده ثبت چهره خواهند شد تا جداسازی لازم از زباله گردها صورت گیرد.

هدف از این کار جلوگیری از کار کسانی است که «کتفی» نامیده می‌شوند و روزانه سطل‌های پسماند خانگی یا زباله‌هایی که در معابر رها شده است را به دنبال مواد قابل بازیافت جست و جو می‌کنند. این مسئول تاکید می‌کند: این اقدام باعث می شود تا کلونی های غیرمجاز، کارتن خواب ها و اهالی برخی از محلات که اقدام به جمع آوری غیرقانونی زباله می کنند از نیروهای خدمات شهری درگیر در مناطق و نواحی تفکیک شوند.

عبدلی با تاکید بر برخورد قانونی با پیمانکاران متخلف تصریح می‌کند: برخورد با نیروهای انسانی متخلف و غیرمجاز سطح شهر که بخش مهمی از آن ها را اتباع بیگانه به خود اختصاص داده اند بر عهده سازمان مدیریت پسماند و شهرداری تهران نیست. دستگاه های مسئول باید برای جلوگیری ورود این افراد و فعالیت در شهر تهران به وظایف خود عمل کنند تا مشکلات در این زمینه مرتفع شود.

  • ۱۴ هزار زباله‌گرد

کمتر از یک ماه پیش پژوهشی درباره زباله‌گردی کودکان با عنوان یغمای کودکی منتشر شد. بر اساس این پژوهش ۱۴۰۰۰ زباله گرد در تهران وجود دارند و ارزش کل زباله‌های خشک درسال ۹۷، ۲۶۴۰ میلیارد تومان و ارزش تقریبی زباله‌های جمع آوری شده در بخش رسمی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و در بخش غیر رسمی ۲۲۴۰ میلیارد تومان است. این حجم گردش مالی باعث شده بود که کودکان و اشخاص زیر سن قانونی که باید این‌سال‌ها را به تحصیل در مدارس یا سرگرمی‌های مناسب سن خود بگذرانند، به‌ کار گرفته‌شوند و ساعت‌های طولانی با زباله‌های شهری در تماس باشند.  

با این حال شهرداری از محل شرکت‌های خصوصی که کار بازیافت را انجام می‌دهند درآمد چندانی به دست نمی‌آورد. به گفته بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران، شهرداری از مجموع ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه زباله در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان سهم داشت. مدیریت شهری در دوره اخیر توانسته است با ایجاد رقابت و از بین بردن محدودیت‌ها و حضور پیمانکاران مختلف این رقم را از ٢٠ میلیارد به ٢٠٠ میلیارد برساند.

عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه قرداد شهرداری با پیمانکاران جمع آوری پسماند خشک در سال ۹۶ مبلغ ۱۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شد، می‌گوید: خوشبختانه برای سال ۹۸ مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته ایم. ناگفته نماند که شهرداری تهران بابت جمع آوری پسماند «تَر» درآمدی ندارد و تنها هزینه می دهد. در حال حاضر هزینه نظافت، رفت و روب و جمع آوری پسماند تر در شهر تهران سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان است.

«محمود میرلوحی» می‌گوید: ۴۰ درصد پسماند تهران پسماند خشک است در میان این پسماندها اقلام ارزشمندی همچون کاغذ، فلز و بطری‌های پلاستیکی است که ارزش اقتصادی آن در سال برابر با ۵ هزار میلیارد تومان است. اگر برخی از هزینه‌های کار و فعالیت اقتصادی را از این اقلام کم کنیم، ارزش آن در سال ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که ما دو سوم آن را به جمع کنندگان پسماند می‌دهیم و یک سوم دیگر را به شهرداری اختصاص می‌دهیم که مبلغی معادل هزار میلیارد تومان می‌شود.

او با بیان اینکه روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن اقلام قابل بازیافت در تهران داریم، گفت: مافیای پسماند که در گذشته تنها در انحصار ۱۸ شرکت بود، در مزایده‌ها مقاومت می‌کرد و تا نیمه سال ۹۷ هم اجازه ندادند که رقم قرارداد طبق خواسته شهرداری محقق شود که اگر اجازه می‌دادند به جای ۲۰۰ میلیارد تومان ۵۰۰ میلیارد تومان با آنها قرارداد می‌بستیم. ما انحصار مافیای پسماند را شکسته‌ایم و تعداد شرکت‌های جمع آوری پسماند را به ۷۹ مورد رسانده‌ایم.

کد خبر 446742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha