همشهری آنلاین: کتاب «تحریر اختیار» عنوان پژوهش جدیدی است که بر پایه درس گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی درباره کتاب «طلب و اراده» تالیف شده است.

كتاب تحرير اختيار

به گزارش ایسنا،  کتاب «تحریر اختیار» عنوان پژوهش جدیدی است که بر پایه درس گفتارهای یادگار امام راحل (ره) حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی درباره کتاب «طلب و اراده» و به همت دو تن از شاگردان وی حجج‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی و سید مجتبی حسینی کاشانی تنظیم یافته و با پژوهش‌های تکمیلی به تألیفی منسجم تبدیل شده است.

این کتاب از هشت فصل کلی شکل گرفته است.  بخش اول به بررسی و نقد نظریه کلام نفسی اختصاص یافته؛ در بخش دوم نظریه جبر و تفویض مورد کاوش قرار گرفته و ادله ابطال آنها مورد توجه قرار گرفته است.  در بخش سوم به تبیین دقیقی از نظریه امر بین الامرین پرداخته شده و زوایای پیدا و پنهان آن بررسی شده است.  در ادامه مطالب کتاب و در ۵ بخش باقی مانده به طور ویژه اشکالات نظریه اختیار مورد کنکاش قرار گرفته بر این اساس در فصل چهارم اشکال ارادی بودن اراده، در بخش پنجم اشکال ضرورت علی، در بخش ششم اشکال ناشی از علم، اراده و قضای الهی و در نهایت در بخش هفتم و هشتم اشکال سعادت و شقاوت ذاتی از دو زاویه عقلی و نقلی مورد مداقه قرار گرفته است.

گفتنی است حضرت امام خمینی(ره)  طی مباحثی در کتاب «طلب و اراده»  به نظریه جبر، تفویض و امر بین الامرین پرداخته و با نقد دو نظریه جبر و تفویض، و با عنایت به اشکالاتی که بر نظریه اختیار شده و نقد آنها، در نهایت نظریه امر بین الامرین را به عنوان نظر حق تبیین و مستدل کرده است.

کد خبر 446736
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha