مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۷
۰ نفر

گلبهار کیامنش - خبرنگار: سال گذشته همزمان با فرارسیدن تابستان و گرم شدن هوای اغلب شهرهای ایران، بسیاری از مناطق کشور ناگهان با کمبود برق مواجه شدند.

کیامنش

فرسودگی بخشی از تاسیسات نیروگاه‌ها و بالا بودن اتلاف‌ها به هنگام انتقال جریان برق به نواحی مختلف کشور باعث شد که برخی از شهرهای کشور در زمان شدت گرمای تابستان با خاموشی‌های گسترده مواجه شوند. هرچند که میزان تولید برق در ایران، فاصله چندانی با رقم کلی مصرف در سراسر کشور ندارد.

برابر آمارهای رسمی در هر سال معادل ۷۵ هزار مگاوات برق در ایران تولید می‌شود، اما مصرف برق کشوری ۵ تا ۶ هزارمگاوات بیشتر از رقم تولید برق درکشور است. بنابراین اگر تاسیسات و تجهیزات تولید برق در نیروگاه‌های نوسازی شوند، به نظر می‌رسد که هیچ یک از شهرهای ایران از جمله شهرهای شمالی کشور، باکمبود برق و خاموشی‌های گسترده روبه‌رو نشوند. مسئولان دولتی با درک ریشه معضل برقی کشور، بودجه‌ای ۱۰ هزار میلیارد تومانی را درسال گذشته برای نوسازی تاسیسات برقی دریافت کردند. آن‌گونه که مسئولان اعلام کرده‌اند، تا پایان زمستان سال ۹۷ همه تجهیزات نیروگاه‌ها، به تمامی نوسازی شده‌اند بدین ترتیب قرار بر این شد که در تابستان پیش رو (یعنی تابستان جاری) نه‌تنها خاموشی نداشته باشیم که صادرات برق به عراق و افغانستان نیز همچنان بدون خلل ادامه یابد.

اما امسال همزمان با افزایش درجه گرما از ۳۰ درجه، ناگهان خاموشی‌ها دوباره پدیدار شدند. در حالی که هیچکس علت بروز این رویداد را نمی‌دانست. تا آن‌که اعلام شد که چینی‌ها برای تولید بیت‌کوین به شهرهای کشور ازجمله شهرهای شمالی سرازیر شده‌اند و چون تولید بیت‌کوین با مصرف سنگین برق همراه است، ناگهان شهرهای شمالی با خاموشی‌های فراگیری مواجه شده اند. اما چرا چینی‌ها برای تولید ارزهای دیجیتالی به شهرهای ایران و از جمله شهرهای شمالی آمده‌اند؟ گفته می‌شود علت اصلی چنین انتخابی به پایین بودن نرخ برق مصرفی در ایران باز می‌گردد.

گرانی قیمت برق در چین و مصرف بالای برق برای تولید هربیت‌کوین باعث شده چینی‌ها برای تولید ارزهای بیت‌کوینی به ایران بیایند و در شهرها و روستاهای کشور به اجاره محلی برای تولید ارز بپردازند. رقابت برای بستن قراردادهای اجاره‌ با چینی‌ها، حتی به واحدهای فرهنگی و تولیدی نیز رسیده است، زیرا این واحدها به دلیل آن‌که مشمول سیاست‌های حمایتی بوده‌اند، تاکنون هزینه بسیار ناچیزی برای مصرف برق پرداخته‌اند و همین موضوع انگیزه گرایش برخی از این واحدها برای بستن قراردادهای اجاره‌ای با چینی‌ها شده است. در حالی‌که چنین اقدامی به افزایش پیش‌بینی نشده مصرف برق و به‌ دنبال آن بروز خارج از برنامه خاموشی‌ها در برخی از شهرهای شمالی انجامیده است.  

یکی از دست‌اندرکاران اعلام کرده است که تا هفته گذشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنعتی و خصوصی که از برق یارانه‌ای برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کردند، شناسایی شده‌اند. البته تعداد واقعی واحدهای که به کارتولید ارزدیجیتالی پرداخته‌اند، بسیاربسیار بیشتر از این ارقام است. دست‌اندرکاران وزارت نیرو در طول پاییز و زمستان ۹۷ کوشیده بودند که با نوسازی نیروگاه‌ها و بهسازی خطوط انتقال برق، اتلاف انرژی را به حداقل برسانند، به طوری که نه مشکلی برای صادرات برق به‌وجود بیاید و نه آن‌که شهرهای کشور با خاموشی مواجه شوند اما رویدادی پیش‌بینی نشده، تلاش‌های انجام گرفته برای برابرسازی تولید و مصرف برق را با چالش روبه‌روکرده است. گفته می‌شود هر یک ساعت تولید بیت‌کوین، به اندازه یک نیروگاه برق مصرف می‌کند. در این صورت مسئول خاموشی‌ها را باید برق ارزان دانست، نه چیز دیگر.

کد خبر 446700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha