یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۷
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان - خبرنگار: با این‌که بارش‌های پایان اسفند ۹۷ و روزهای آغازین فروردین ۹۸ بخش زیادی از اراضی زیر کشت گندم گلستان را از بین برد و اراضی زیادی به‌ویژه در شمال استان به‌دلیل آب‌ماندگی دچار خسارت‌های سنگین شدند، اما دولت معتقد است که کشت گندم در گلستان با وجود سیلاب و آبگرفتگی وسیعی که ابتدای بهار شاهد آن بودیم، به رکود نرسیده است.

گندم گلستان

در بحبوبه برآورد خسارت‌های بخش کشاورزی، عمده نگرانی‌ها مربوط به گندم بود که کالای استراتژیک کشور و همچنین محصول شماره یک کشاورزی استان است. مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان شرایط را به‌ویژه با توجه به بحران آب و هوایی در سال جاری مطلوب عنوان می‌کند و از خرید تضمینی ۵۲۱ هزار تن گندم در گلستان خبر می‌دهد و می‌گوید: خرید تضمینی این محصول تا پایان شهریور امسال نیز ادامه خواهد داشت.

«حمیدرضا علی محمدی» می‌افزاید: از شروع خرید تضمینی تاکنون ۵۲۱ هزار تن گندم در ۱۱۰ مرکز خرید استان گلستان خریداری شده است. وی ادامه می‌دهد: گندم تولیدی گلستان از نظر کیفیت رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و سیلاب اخیر هم بر کیفیت گندم‌های برداشت شده بی‌تاثیر بوده است. این مسئول تعداد محموله‌های تحویلی کشاورزان را ۷۹ هزار و ۷۸۱ مورد اعلام می‌کند و از پرداخت ۸ هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران خبر می‌دهد.  

  • مشکلات گندمکاران 

گروهی از گندمکاران گلستانی معتقدند؛ آب‌ماندگی در اراضی کشاورزی مشکلی است که هر سال رخ می‌دهد و تکمیل نشدن طرح زهکشی اراضی کشاورزی هر سال خسارت‌های زیادی به بار می‌آورد، اما امسال به دلیل سیل بیشتر به چشم آمد. «محمدجواد اورسجی» یکی از گندمکاران گلستان می‌گوید: امسال در چند هکتار از زمین‌هایم گندم کاشتم. به این امید که محصول خوبی برداشت کنم، اما با بارش باران تمام محصولم زیر آب رفت و دیگر هیچ محصولی برایم باقی نمانده است. برخی از زمین‌های کشاورزی در روستاهای اطراف کردکوی واقع در غرب استان هم با این مشکل مواجه بودند. با هر بارندگی این مشکل برایشان تکرار می‌شود و بخشی از محصولشان از دست می‌رود.

«امان‌محمد کوتی» یکی دیگر از گندمکاران شرق استان بیان می‌کند: آب‌ماندگی در اراضی اتفاق عجیبی نیست. هر سال بخشی از محصول به دلیل آب‌ماندگی از بین می‌رود. هرگز هم خسارتی به ما پرداخت نشده است. وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که زهکشی اراضی بخش زیادی از این مشکل را حل می‌کند. مشکل ما گندمکاران فقط قیمت پایین خرید تضمینی و دیر پرداخت شدن پولمان نیست. بخشی از زحمت ما هیچ‌گاه تبدیل به پول نمی‌شود. این گلایه‌ها در حالی عنوان می‌شود که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان معتقد است؛ راه‌حل این مشکل استفاده از روش‌های علمی به جای روش‌های کشت سنتی است.

«محمدرضا عباسی» در این مورد می‌گوید: آب‌ماندگی زمین‌های کشاورزی هر ساله برای کشاورزان باعث نگرانی است. با تحقیقات انجام شده استفاده از کشت رایزبد یا کشت در بستر بلند یا همان پشته‌کاری در برخی از این زمین‌های کشاورزی می‌تواند راهگشا باشد. وی بیان می‌کند: آبیاری راحت، صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام کم‌آبی، جلوگیری از قارچ و پوسیدگی ریشه‌ها، افزایش ۱/۵ برابری محصول، صرفه‌جویی در زمان و هزینه از مزایای این نوع کشت است. عباسی می‌گوید: از ۳۰۰ هزار هکتار زمین زراعی که در زمان پربارشی دچار آب‌ماندگی می‌شود، ۷۰ هزار هکتار آن شرایط کشت رایزبد را دارند.

این مسئول ادامه می‌دهد: کارهای تحقیقاتی و پژوهشی پیرامون کشت رایزبد در استان گلستان انجام شده که نتیجه خوبی نیز داشته است. امسال نیز در هزار هکتار از اراضی گلستان کشت رایزبد انجام شد و این اراضی بعد از بارش باران با مشکل آب‌ماندگی مواجه نشدند، مگر بخشی از مناطقی که دچار سیل شدید شده بودند.

  • اجرای طرح زهکشی درآق‌قلا و گمیشان

مشکلاتی که کشاورزان دلیل آن را نبود زهکشی و مسئولان، کشت سنتی اعلام می‌کنند، در حالی هنوز پابرجاست که از مجموع ۲۸۰ هزار هکتار مساحت مصوب برای اجرای طرح زهکشی در سفر نخست رئیس‌جمهوری به گلستان در سال ۹۳، فقط ۴۵ هزار هکتار اجرایی شد. پس از سیل اخیر گلستان که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت، در ۲۸ خرداد امسال اجرای طرح زهکشی در ۳۰ هزار هکتار از اراضی آق‌قلا و گمیشان، ۲ شهرستان سیل‌زده استان آغاز شد.

کد خبر 446693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha