یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۷
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: مالیات به عنوان یکی از منابع درآمدی استان، با هدف توسعه شهری و روستایی به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود.

مالیات در شهرها هزینه می‌شود

این در حالی است که شهرداری به‌ جای توسعه شهری بخشی از عوارض را صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌کند. مالیات امروزه بخش اعظمی از درآمدهای دولت‌ها را در کشورهای مترقی جهان به خود اختصاص می‌دهد. درک صحیح شهروندان از اهمیت پرداخت مالیات عنصری است که موجب این میزان آورد برای دولت‌ها می‌شود.

بدون تردید آگاهی مردم از فرایندهای قانونی وصول مالیات و نیز نحوه هزینه‌کرد و مصرف مالیات‌های پرداختی از سوی آنان توسط دولت، در این موضوع نقش چشمگیری دارد؛ به نظر می‌رسد مقاومت‌ها، مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها در کشور ما در برابر پرداخت مالیات متاثر از نبود همین آگاهی‌ها باشد. این حلقه گمشده در استان کردستان نیز وجود دارد و شهروندان معتقدند تصویر روشنی از مبانی قانونی وصول این مالیات‌ها و مهم‌تر از آن محل مصرف مالیات وجود ندارد. ‌

  • شفافیت در نحوه وصول مالیات 

یکی از شهروندان سنندجی اظهار می‌کند: دولت با اطلاع‌رسانی شفاف در مورد چگونگی مصرف و وصول درآمدهای مالیاتی، در میان مردم می‌تواند انگیزه پرداخت مالیات را افزایش دهد. «کاوه رستمی» می‌گوید: اداره مالیات هر ساله مبلغی به عنوان مالیات با عناوین مختلف دریافت می‌کند و موظف است در قبال دریافت این هزینه‌ها، نحوه وصول آن را به طور کامل و شفاف در اختیار مردم قرار دهد. وی تصریح می‌کند: لازم است که قوانین از دل مردم و بین افراد پرداخت‌کننده مالیات فرق و تبعیضی وجود نداشته باشد. زمانی ‌که مردم نفع پرداخت مالیات را حس نکنند به صورت خودجوش در پرداخت آن اقدام نخواهند کرد.

  • ضرورت اعتماد سازی

یکی از بوتیک‌داران سنندجی می‌گوید: متولیان اصلی باید قاعده و روند میزان مالیات پرداختی را در راستای شفاف‌سازی اذهان عمومی مشخص کنند. «سارا قاسمی» می‌افزاید: باید نحوه تعیین میزان مبلغ مالیات مشخص شود و علاوه بر آن شهروندان از نحوه استفاده این مالیات‌ها مطلع شوند.
قاسمی خاطرنشان می‌کند: بی‌اعتمادی مردم نتیجه عدم شفاف‌سازی دقیق در خصوص مالیات است.

وی می‌افزاید: به هر حال در صورتی که موارد مصرف مالیات مشخص شود، قطعا انگیزه مردم برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر اگر روند اخذ مالیات، بودجه‌ریزی و پیاده‌سازی آن شفاف‌تر باشد، اعتماد عمومی به دستگاه‌های مالیاتی افزایش یافته و تمایل مردم برای پرداخت مالیات بیشتر می‌شود، چراکه پرداخت مالیات به توسعه شهری کمک کرده و این امر باید نهادینه شود.

  • تعیین مالیات بر اساس سال گذشته 

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان می‌گوید: مهلت تکمیل اظهارنامه مالیاتی سال ۹۷ تا پایان خرداد ۹۸ بوده است و تکمیل اظهارنامه سال ۹۸ نیز از ابتدای سال ۹۸ شروع و تا پایان خرداد سال ۹۹ ادامه دارد.   «علیرضا الوندی» با اشاره به این تسهیلات سازمان امور مالیاتی می‌افزاید: چنانچه مودیان اظهارنامه خود را بر مبنای درصدی از سال گذشته تکمیل کرده باشند مورد تایید سازمان مالیاتی واقع شده و تشخیص علی‌الراس آن صادر نشده و اظهارنامه آنها قطعی خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی اذعان می‌کند: سالانه نرخ مالیات بین ۷ اتحادیه مربوطه، بانک ملی، نماینده اصناف، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی تعیین و به مراکز استان‌ها ارسال می‌شود. در مرکز استان گروهی متشکل از اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، بانک، نظام پزشکی و شورای شهر تشکیل شده و نرخ‌های را بررسی و در صورت عدم تناسب هر یک از آنها با وضعیت استان به مرکز کشور اعلام و قیمت متناسب مجدد اعلام می‌شود.

الوندی ادامه می‌دهد: مبنای تعیین مالیات بر اساس سال گذشته تعیین شده و به‌صورت علی‌الراس (مالیات علی‌الراس مالیاتی است که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مودی، قراین و ضرایب مالیاتی است) نیست. وقتی مودی تبصره ماده ۱۰۰ را قبول کند، ماموران مالیاتی حق رسیدگی به مالیات وی را ندارند و اظهارات مودی قطعی خواهد شد بنابراین شهروندان در این باره نگرانی نداشته باشند. الوندی اظهار می‌کند: اطلاعات مودیان و خرید و فروش آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و از سال ۹۵ چنانچه افرادی که اظهارنامه خود را اشتباه تکمیل کنند، به‌طوری که میزان فروش آن بیشتر از مبلغی که اعلام شده باشد در اجرای مقررات ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم جرم مالیاتی تلقی شده و با او برخود قانونی می‌شود.

  • پرداخت عوارض با هدف توسعه

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان در مورد این‌که مالیات دریافتی در کجا و چگونه صرف می‌شود، می‌گوید: کل مالیات و عوارض‌ وصولی استان در خود استان هزینه می‌شود. مالیات مستقیما به حساب خزانه دولت واریز شده و مجدد از طریق سازمان برنامه و بودجه کردستان در استان هزینه می‌شود. الوندی می‌افزاید: بر اساس میزان شاخص جمعیت در برخی از شهرستان عوارضی که توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص شده متغیر است، به ‌طوری که اگر جمعیت در آن منطقه زیاد باشد عوارض بیشتر از مالیات بوده در غیر این صورت عوارض پرداختی کمتر از مالیات دریافتی است.  

  • مالیات وصول شده سال گذشته

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان با بیان این‌که سال گذشته بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان مالیات وصول شده اظهار می‌کند: عوارض بین هزار و ۲۰۰ نقطه استان توزیع و در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار می‌گیرد، چنانچه روستایی دهیاری نداشته باشد، عوارض به نام روستا در اختیار فرمانداری آن شهر قرار می‌گیرد. طبق قانون عوارض برای توسعه شهر و روستا هزینه می‌شود، اما متاسفانه به دلیل منابع محدود شهرداری و نبود درآمد این عوارض صرف پرداخت حقوق پرسنل شهرداری می‌شود.

«علیرضا الوندی» در مورد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید: ۳ درصد از آن عوارض بوده و مانند عوارض مالیاتی در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفته، یک درصد از آن جهت طرح سلامت در اختیار وزارت بهداشت و ۵ درصد باقی‌مانده نیز به عنوان مالیات به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. وی می‌افزاید: وصولی عوارض ارزش افزوده، ماهانه دریافت و به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود. همچنین کالاهایی با مصرف عمومی مشمول ۹ درصد ارزش افزوده نشده و تنها کالای لوکس و تجملی را در برمی‌گیرد. ‌

کد خبر 446690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha