مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: ایلام با ۵۸۰ هزار نفر جمعیت، به عنوان کم‌جمعیت‌ترین استان کشور، طی سال‌های اخیر با آسیب‌های اجتماعی بزرگی مثل طلاق مواجه شده است.

طلاق

طلاق شاید ۵ سال پیش واژه‌ای بسیار مذموم بین خانواده‌های ایلامی بود ولی حالا دیگر عادی شده و آمار آن به گفته مسئولان استان رو به افزایش است. در فرهنگ گذشته استان ایلام، وقتی در یک خانواده اختلافات به مرحله بحران می‌رسید، حرف طلاق پیش می‌آمد. اما همان موقع هم بزرگان فامیل دور هم جمع می‌شدند و برای این‌که زن و شوهر از هم جدا نشوند، هر کمکی از دستشان برمی‌آمد، انجام می‌دادند.

طلاق در گذشته در ایلام بسیار کم بود ولی حالا در شهرها، روستاها و مناطق مختلف این استان واژه طلاق شنیده می‌شود. آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد که سال گذشته ۴۷۳۰ واقعه ازدواج و ۸۹۷ واقعه طلاق در استان ثبت شده است. طبق گفته بسیاری از کارشناسان، این آمار در استان کوچکی مثل ایلام با توجه به جمعیت آن نگران‌کننده است.

  • ریشه طلاق در مشکلات اقتصادی

یک کارشناس مسائل اجتماعی در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: نبود درآمد و بیکاری در استان ایلام زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق در آن شده است. «احمد کمالوندی» می‌افزاید: در گذشته مردم استان و در واقع خانواده‌ها به داشته‌های خود قانع بودند اما الان انتظارات بسیار زیاد شده در حالی که بیکاری و مشکلات اقتصادی نیز بیشتر شده است.

وی بیان می‌کند: مصرف مواد مخدر از دیگر دلایل اصلی طلاق در استان ایلام است. این معضل طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. البته خود اعتیاد هم نشات‌گرفته از بیکاری است. این کارشناس مسائل اجتماعی می‌گوید: مساله بسیار نگران‌کننده دیگر در استان ایلام این است که در کنار افزایش طلاق، شاهد کاهش ازدواج هستیم. تعدادی از جوانان از ترس طلاق و مهریه حاضر به ازدواج نیستند. وی ادامه می‌دهد: این مساله بدین معنی است که افزایش طلاق‌ در استان به ایجاد یک بار روانی در جامعه و بین خانواده‌ها منجر شده است.

  • گروه سنی طلاق در استان

کمالوندی اظهار می‌کند: در حال ‌حاضر بیشترین آمار طلاق در استان ایلام مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است. این آمار نشان می‌دهد که بعضی از خانواده‌ها در استان ایلام برای ازدواج فرزاندان خود عجله می‌کنند. وی می‌افزاید: جوانی که هنوز آماده پذیرش تعهد و مسئولیت زندگی نیست (چه دختر، چه پسر) به اجبار خانواده ازدواج می‌کند؛ ازدواجی که به طلاق منجر می‌شود. این کارشناس با اشاره به ازدواج‌های فامیلی می‌گوید: ازدواج‌های فامیلی که گاهی اوقات از روی اجبار انجام می‌شود نیز یکی از علل طلاق در استان ماست.

  • میزان طلاق در ایلام ۲ برابر شد

معاون استاندار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: در طول ۵ سال گذشته میزان طلاق در ایلام ۲ برابر شده و این مساله زنگ خطری برای این استان است. «محمد نوذری» می‌افزاید: هرچند استان ایلام در زمینه طلاق رتبه سی‌ام کشور را دارد، اما آمار طلاق در آن رو به افزایش است.
وی می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده، از هر ۵ ازدواج در استان ایلام یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

  • تدوین سند توسعه اجتماعی

نوذری در ادامه از تدوین سند توسعه اجتماعی در ایلام به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق در این استان خبر و ادامه می‌دهد: ۲۶ درصد جمعیت استان ایلام را جوانان تشکیل می‌دهند و این یعنی آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق در آن نیازمند طرح‌های مهم و برنامه‌ریزی‌شده برای پیشگیری است. وی بیان می‌کند: توانمندسازی اقشار مختلف مردم با آموزش‌های لازم به منظور کاهش طلاق در استان ایلام ضروری است.

  • زندگی مشترک کم‌دوام

همچنین، مدیرکل بهزیستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: بر اساس اطلاعات به دست آمده، اعتیاد و بیکاری از دلایل اصلی طلاق در استان ایلام هستند. «زهرا همتی» می‌افزاید: بر اساس آمارهای موجود، حدود ۲۸ درصد طلاق‌ها در استان ایلام به دلیل اعتیاد است. وی می‌گوید: بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از طلاق‌ها در استان ایلام مربوط به زوج‌هایی است که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد. این مسئول اظهار می‌کند: بیماری، عدم تفاهم اخلاقی، ناآگاهی از مهارت‌های ارتباطی، دخالت خانواده‌ها، مشکلات مالی و خیانت از دیگر علل اصلی طلاق در ایلام به شمار می‌روند.

  • تحمل زوج‌ها کم شده است

همتی می‌گوید: طلاق فقط به فروپاشی خانواده‌ها منجر نمی‌شود، بلکه تاثیر مستقیم بر کل جامعه دارد. بر همین اساس، بهزیستی ایلام در طول سال‌های اخیر کلاس‌های آموزشی زیادی را برای توانمندسازی زوج‌ها برای زندگی مشترک و پیشگیری از طلاق برگزار و نیز مراکز مشاوره‌ای به منظور حل مشکلات زوج‌ها راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه می‌دهد: از سال گذشته مرکزی به اسم «مرکز جامع مراقبت از خانواده» در استان ایلام راه‌اندازی شده که وظیفه آن متمرکز کردن زوج‌های متقاضی طلاق و ارجاع دادن آنها به مراکز مشاوره و کلینیک‌های مددکاری برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره، مددکاری و حقوقی است. مدیرکل بهزیستی استان بیان می‌کند: ناآگاهی و مهارت‌ کافی نداشتن زوج‌ها برای زندگی موجب شده است تاب‌آوری آنها در برابر مسائل و مشکلات زندگی کم شود و به محض پیش آمدن کوچک‌ترین مشکل، طلاق رخ دهد.

  • انصراف از طلاق با آموزش

این مسئول می‌گوید: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ زوج در استان ایلام با شرکت در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و همچنین دریافت مشاوره‌ از طلاق منصرف می‌شوند. همتی آموزش‌های قبل از ازدواج را لازمه تداوم ازدواج و جلوگیری از طلاق‌های زودرس عنوان و اظهار می‌کند: برگزاری دوره‌های آموزشی بسیار مناسب است و برای رونق گرفتن این امر باید دستگاه‌های مرتبط برای برگزاری کارگاه‌ها اقدامات لازم را صورت دهند.

کد خبر 446677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha